ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Οι ανθοδέσμες της Τάριν Σάιμον, θραύσματα εφήμερης τελετουργίας

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτογραφίες της Τάριν Σάιμον στην γκαλερί Gagosian. Εμπνευσμένες ως σχολιασμοί σε διακρατικές συμφωνίες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σαν τεράστια επιτοίχια φωτογραφικά πάνελ, τα έργα της Τάριν Σάιμον (Taryn Simon) προκαλούν για ψευδαισθητικές εμπειρίες. Στην αθηναϊκή Gagosian, η έκθεση της 43χρονης Αμερικανίδας εικαστικού, που δύσκολα αντιστοιχεί σε κατηγορίες, αποτελείται από λίγα αλλά μεγάλων διαστάσεων έργα, από την ενότητα «Paperwork and the Will of Capital» (2015). Αυτή η φαινομενικά ευανάγνωστη προσέγγιση σε συνθέσεις με πολύχρωμα άνθη που μοιάζουν ντεκουπαρισμένα πάνω σε έντονο μονοχρωματικό φόντο είναι το αποτέλεσμα μιας επεξεργασμένης οπτικής, που αποκαλύπτει με τη σειρά της τον πολύπλοκο τρόπο με τον οποίον η Τάριν Σάιμον βλέπει τον κόσμο.

Νεκρές φύσεις

Επί της ουσίας αυτό που ο θεατής αντικρίζει δεν είναι άλλο από την τομή που η Τάριν Σάιμον επιχειρεί ως σχολιασμό σε ένα τελετουργικό παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Αυτό που έχει ενδιαφέρον, και ευτυχώς καταλήγει σε αισθητικά εντυπωσιακό αποτέλεσμα, δεν είναι τόσο ο πολιτικός σχολιασμός, όσο η ιδέα. Η Τάριν Σάιμον απομονώνει σαν προεργασία, για την ενότητα αυτή, το τελετουργικό των διακρατικών συμφωνιών που κατά κανόνα περιλαμβάνει και μία ανθοδέσμη. Παγώνοντας το βλέμμα στις συνθέσεις με τα λουλούδια, σαν συμβολικές νεκρές φύσεις και απολιθωμένα θραύσματα μιας σημειολογικά φορτισμένης χλωρίδας, η Τάριν Σάιμον προχωράει σε μια επαναδιατύπωση της έννοιας της σταθερότητας (των πολιτικών συμφωνιών) μέσα από την εγγενή τάση για φθορά και μεταβολή που φέρουν τα κομμένα άνθη ως πρώην ζώντες οργανισμοί. Η διαφορετική προέλευση κάθε είδους ανθέων σε μία ενότητα απηχεί στάθμες πολιτισμών και γεωγραφικών προελεύσεων, παραπέμποντας με ένα άλμα της φαντασίας στον χρυσό αιώνα του φλαμανδικού προ-καπιταλισμού και τα διεθνή δίκτυα που άπλωσαν προς την Ασία. Σήμερα, τα δίκτυα απλώνονται επίσης πάνω σε ευρασιατικούς αγωγούς και ορίζουν νέες ερμηνείες επισφαλούς συνύπαρξης.

«Ποίηση»

Οι φωτογραφίες της Τάριν Σάιμον αποστασιοποιημένες από την «επιστημονική» ανάλυση και την καταγωγή των ιδεών, είναι έργα αυτόνομα που μπορούν να εκλύουν δύναμη και συγκίνηση. Εχουν καθαρότητα και στιλπνότητα αλλά διατηρούν το εύθραυστο της εφήμερης απόσπασης που είναι ιδρυτικό στοιχείο κάθε ανθοδέσμης. Η Τάριν Σάιμον μοιάζει να ενδιαφέρεται να κρατά ανοικτούς τους διαύλους με τα βασικά εξελικτικά κεφάλαια της δυτικής τέχνης από τους Φλαμανδούς του 17ου αιώνα ως τον μοντερνισμό του 1950-1970, από τον οποίον προέρχονται αισθητικά οι ξύλινες κορνίζες από μαόνι που πλαισιώνουν τις μεγάλων διαστάσεων φωτογραφίες. Είναι ένας κόσμος ολόκληρος, πολύπτυχος και κρυπτικός πίσω από τη φαινομενική διαύγεια.

​​Εκθεση Taryn Simon. Gagosian Athens, Μέρλιν 3 (ισόγειο). Διάρκεια έως τις 19 Μαΐου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ