ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος μπήκε στην... Ευρωβουλή

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Η αίθουσα ενός από τους παλαιότερους κινηματογράφους των Βρυξελλών γέμισε ασφυκτικά για τη «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Στόχος είναι να προβάλουμε στο κέντρο της Ευρώπης τις δυνάμεις της τέχνης ως απάντηση· να δείξουμε πως δεν υπάρχει μόνον η Ελλάδα των μνημονίων, αλλά και η δημιουργική»: αυτός ήταν ο πυρήνας της εναρκτήριας ομιλίας του Γιώργου Γραμματικάκη, ο οποίος την περασμένη Δευτέρα συγκέντρωσε συναδέλφους του ευρωβουλευτές, καλλιτέχνες, δημοσιογράφους, αλλά και καλούς φίλους στις Βρυξέλλες για μια εκδήλωση αφιερωμένη στο «νέο κύμα» του ελληνικού κινηματογράφου. Ο όρος εντός εισαγωγικών, καθώς η αναφορά και η ανάλυσή του από κάποιους εκ των συμμετεχόντων προκάλεσαν τις σχετικές αντιδράσεις...

Να τα πάρουμε όμως με τη σειρά. Οπως μας είπε ο ίδιος ο κ. Γραμματικάκης, ο οποίος, ως μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας της Ευρωβουλής, έχει αναλάβει και άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες, σκέφτηκε να αναδείξει τον ανερχόμενο και διακριθέντα τα τελευταία χρόνια κινηματογράφο. Για τον λόγο αυτόν κάλεσε στην κουβέντα τον Αλέξανδρο Αβρανά, έναν από τους βασικούς εκπροσώπους αυτής της επιτυχημένης πορείας, καθώς και ειδικούς από τον χώρο του σινεμά, Ελληνες και ξένους. Οι διαπιστώσεις δεν ήταν βέβαια καινούργιες για όσους ασχολούνται έστω και λίγο με τον χώρο τα τελευταία χρόνια: ένα σύνολο ταινιών, με κοινό χαρακτηριστικό το χαμηλό μπάτζετ, την αρκετά ρηξικέλευθη αισθητική προσέγγιση και φυσικά την αναγνώριση στα διεθνή φεστιβάλ. Συνιστούν όμως αυτά «νέο κύμα»;


Ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού Γιώργος Γραμματικάκης άνοιξε την εκδήλωση στο Ευρωκοινοβούλιο.

Κατηγορηματικά όχι, τουλάχιστον, σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Αβρανά, ο οποίος αρνήθηκε τις κάθε είδους ταμπέλες, ενώ ανέφερε πως το μόνο πραγματικό κοινό που έχει η νέα γενιά κινηματογραφιστών είναι η έλλειψη χρημάτων. Αυτή είναι που σταδιακά τους οδηγεί στο εξωτερικό, όπως και στην κόπωση (πολλούς από αυτούς) ύστερα από δύο ή τρεις ταινίες. «Ξεχνάμε ότι ο κινηματογράφος μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Επίσης μπερδεύουμε τον προβληματισμό με το πρόβλημα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Ελληνας σκηνοθέτης, εκφράζοντας ταυτόχρονα τις ελπίδες του σχετικά με το νεότερο ηλικιακά κοινό και επισημαίνοντας πως: «Ο ελληνικός κινηματογράφος θα συνεχίσει να υπάρχει, με ή χωρίς βοήθεια· ελπίζουμε με». H βραβευμένη στη Βενετία ταινία του «Miss Violence» προβλήθηκε την ίδια μέρα σε κεντρικό κινηματογράφο των Βρυξελλών, ο οποίος γέμισε μέχρι και στους διαδρόμους!

Κατά τα λοιπά, στην εκδήλωση, που είναι όντως σημαντικό πως έγινε μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ξεχώρισε και η τοποθέτηση της Βρετανίδας βουλευτού των Εργατικών Τζούλι Γουόρντ, η οποία αναφέρθηκε στη βλακώδη τακτική οι πρώτες περικοπές προϋπολογισμού να αφορούν πάντα τον πολιτισμό, αλλά και στις καταστροφικές συνέπειες του Brexit για τη γενικότερη καλλιτεχνική δημιουργία στη χώρα της. Κατέληξε δε ως εξής: «Η υψηλής ποιότητας τέχνη γεννιέται πολλές φορές όταν έχουμε την πλάτη μας στον τοίχο. Αυτό που χρειαζόμαστε σε αυτές τις εποχές είναι περισσότερη συμπόνια και κατανόηση κι αυτά μπορεί να τα δώσει απλόχερα ο κινηματογράφος».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ