ΒΙΒΛΙΟ

500 λέξεις με τον Κώστα Λογαρά

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Κώστας Λογαράς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1950. Σπούδασε φιλολογία. Το μυθιστόρημά του «Ερημιά στο βλέμμα τους» μπήκε στη βραχεία λίστα των κρατικών λογοτεχνικών βραβείων το 2008. Εργα του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά. «Τα πουλιά με το μαύρο κολάρο» είναι το τελευταίο του μυθιστόρημα από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Ποια βιβλία έχετε αυτόν τον καιρό πλάι στο κρεβάτι σας;

Το μυθιστόρημα της Χέρτα Μίλερ «Το αγρίμι της καρδιάς», το έργο του Jan Assmann «Η πολιτισμική μνήμη», τα ποιήματα του Μάνου Ελευθερίου «Τα Ομοιοκατάληκτα».

Ποιος ήρωας/ηρωίδα λογοτεχνίας θα θέλατε να είστε και γιατί;

Ο αλληγορικός Σαντιάγκο στον «Γέρο και τη Θάλασσα» του Χέμινγουεϊ. Με σαγηνεύει ο δυσπρόσιτος κόσμος τού μοναχικού ήρωα που παλεύει απεγνωσμένα στη σιωπή, μακριά από τα βλέμματα του κόσμου. Με δυνάμεις που τον υπερβαίνουν.

Διοργανώνετε ένα δείπνο. Ποιους συγγραφείς καλείτε, ζώντες και τεθνεώτες;

Τον Ντοστογιέφσκι, τον Παπαδιαμάντη, τον Ζενέ, την Γιουρσενάρ, τον Σελίν, τον Ιωάννου. Ενδιαφέρων συγκερασμός διεστώτων.

Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο που μάθατε πρόσφατα χάρη στην ανάγνωση ενός βιβλίου;

«Το ελληνικό κράτος από τη συγκρότησή του έως σήμερα πορεύεται με αλλεπάλληλες πτωχεύσεις που οφείλονται κυρίως στο πελατειακό καθεστώς και στον εκμαυλισμό των πολιτών με στόχο τη διατήρηση της εξουσίας». Το ήξερα, δεν το έμαθα τώρα, αλλά διαβάζοντάς το στο βιβλίο του Γ. Β. Δερτιλή (7 πόλεμοι, 4 Εμφύλιοι, 7 πτωχεύσεις) διατυπωμένο σαν αξίωμα, σαν κάτι αναπότρεπτο και μοιραίο ένιωσα βαθιά την αναγκαιότητα της πνευματικής καλλιέργειας, ως ζητούμενο πρωταρχικής σημασίας για να ορθοποδήσει αυτή η χώρα.

Ποιο κλασικό βιβλίο διαβάσατε πρόσφατα για πρώτη φορά;

«Ο Επαναστατημένος άνθρωπος» του Καμύ. Οπου αποδεικνύεται περίτρανα ότι η ευρεία αντίληψη του κόσμου σ’ έναν συγγραφέα, είναι αναγκαία συνθήκη για να γραφτεί σπουδαία λογοτεχνία.

Και ποιο είναι το βιβλίο που έχετε διαβάσει τις περισσότερες φορές;

Επιστρέφω συχνά-πυκνά στην «Ιστορία ενός αιχμαλώτου» του Στρατή Δούκα και στην «Κάθοδο των 9» του Θανάση Βαλτινού. Για να αναβαπτίζω τη γλώσσα μου.

Μετά 30 χρόνια φυλακή, πόσο σχέση έχει η Ελλάδα που βρίσκει ο Μαρίνος Τριάντης με εκείνη που άφησε;

Ενας ρημαγμένος άνθρωπος επιστρέφει σε μια ρημαγμένη χώρα. Και ενώ όλα είναι εντελώς διαφορετικά, ξαναβρίσκει τον ζόφο που ο ίδιος ήταν κάποτε. Το «κακό» που αυτός ενσάρκωνε, τώρα το βλέπει διάχυτο στην κοινωνία.

Η Πάτρα είναι το ιδανικό σκηνικό ή και πρωταγωνιστεί στην ιστορία;

Η Πάτρα αποτελεί μικρογραφία ολόκληρης της χώρας. Διαμορφώνει χαρακτήρες, δεν πρωταγωνιστεί. Η λειτουργική σύνδεση της κύριας ιστορίας με τις ευρύτερες πολιτικές εξελίξεις ως φόντο, είναι καθοριστικής σημασίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ