Οχι στην «άλωση του κράτους»

Οχι στην «άλωση του κράτους»

4' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στον τομέα των δημοσίων προμηθειών είναι προφανώς παράνομο αυτός που κάνει την προσφορά ή ο προμηθευτής να γράφει και την αντίστοιχη προκήρυξη. Στην προαναγγελθείσα από την κυβέρνηση «αποκομματικοποίηση» της δημόσιας διοίκησης, μοιάζει να συμβαίνει κάτι αντίστοιχο. Η υπόθεση των προκηρύξεων θέσεων διοικητικών και τομεακών γραμματέων στα υπουργεία, θυμίζει ενίοτε τη ρήση «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» (και φορτώνει τον λογαριασμό στους επόμενους). Και μάλιστα για θέσεις που υπερβαίνουν κατά πολύ τη λήξη της θητείας της σημερινής κυβέρνησης και μπαίνουν στην καρδιά της λειτουργίας της επόμενης. Αυτό κατήγγειλε ο Κυριάκος Μητσοτάκης προ ημερών για την επιχείρηση «άλωσης του κράτους» από τον ΣΥΡΙΖΑ, προειδοποιώντας ότι δεν θα επιτρέψει να δοθούν «τα κλειδιά του κράτους» στην Κουμουνδούρου.

Τι ακριβώς συμβαίνει με τις «φωτογραφικές προκηρύξεις» για τις θέσεις διοικητικών και τομεακών γραμματέων στα υπουργεία που καταγγέλλει η Ν.Δ. εδώ και εβδομάδες, μαζί με την επιχείρηση «ναρκοθέτησης» της επόμενης κυβέρνησης, καθώς η θητεία για τις θέσεις που προκηρύσσονται τώρα είναι καθορισμένη, τετραετής και άρα θα λήξει πολύ μετά την αποχώρηση της σημερινής κυβέρνησης από την εξουσία;

Εύλογο είναι και το ερώτημα που τίθεται από την πλευρά της Πειραιώς γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ «θυμήθηκε την αποκομματικοποίηση και την εφαρμογή ενός νόμου (ν. 4369/2016) που ψήφισε τον Φεβρουάριο 2016, κοντά στη λήξη της θητείας του», υπονοώντας ότι αυτό συμβαίνει τώρα για τρεις λόγους: α) επειδή αδειάζουν θέσεις, καθώς πολλοί γραμματείς του παραιτούνται για να κατέβουν υποψήφιοι στις εκλογές, β) διότι προφανώς τώρα συμπληρώνεται μια κάποια εργασιακή εμπειρία στο Δημόσιο στελεχών που ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τοποθετήσει και διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να έχουν ικανή μοριοδότηση για να «χτυπήσουν» τις θέσεις και γ) για τη «ναρκοθέτηση» της επόμενης κυβέρνησης.

Και γιατί οι προκηρύξεις είναι τόσο καταφανώς διαφοροποιημένες ως προς τα τυπικά προσόντα και την εργασιακή εμπειρία; Ανάλογες διαδικασίες είθισται να έχουν ενιαία κριτήρια σε ένα μίνιμουμ και να εναλλάσσονται οι ειδικεύσεις ανά υπουργείο. Μια ματιά στις προκηρύξεις που είναι δημόσια αναρτημένες δείχνει μεγάλη ανομοιογένεια και στα δύο προαναφερθέντα κριτήρια. Για παράδειγμα, αλλού απαιτείται η άριστη γνώση αγγλικής και αλλού απλά η «γνώση» αγγλικής – ο τελευταίος χαρακτηρισμός, πάντως, δεν είθισται να αναγνωρίζεται από διαδικασίες του ΑΣΕΠ, καθώς δεν διευκρινίζεται με ποιον τρόπο πιστοποιείται η «γνώση». Δεν είναι το μόνο.

Ακόμη και για θέσεις γραμματέων στα ίδια υπουργεία, η απαιτούμενη εμπειρία ποικίλλει από πέντε έως 20 χρόνια, ενώ σε μια περίπτωση στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής απαιτείται «επταετής εργασιακή εμπειρία στο Δημόσιο και διετής στον ιδιωτικό τομέα»/«τουλάχιστον επταετής διδακτική εμπειρία σε ΑΕΙ».

Θα μειωθούν στο μισό

«Η Ν.Δ. δεν αναγνωρίζει τη διαδικασία», διεμήνυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προειδοποιώντας, εμμέσως πλην σαφώς, ότι τα πρόσωπα που τοποθετούνται τώρα με φωτογραφικές προκηρύξεις σε θέσεις διοικητικών και τομεακών γραμματέων των υπουργείων τετραετούς θητείας θα φύγουν όταν η Ν.Δ. γίνει κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα καταργηθεί το επιπλέον διοικητικό επίπεδο 90 θέσεων γραμματέων, καθώς ο κ. Μητσοτάκης επιδιώκει να «τρέξει» τα υπουργεία με λιγότερες από τις μισές θέσεις – 40 συνολικά. Το τρέχον σύστημα θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί από νέο, αξιοκρατικό σύστημα επιλογής, ενώ το πρώτο νομοσχέδιο της Ν.Δ. για τη λειτουργία της κυβέρνησης και της κεντρικής διοίκησης προβλέπει ενδυνάμωση των γενικών διευθυντών και της διοικητικής ιεραρχίας.

«Η έμφαση θα δοθεί στον προγραμματισμό και στις διαδικασίες – στη λειτουργία και την αποτελεσματική συνεργασία της διοίκησης και της κυβέρνησης, όχι στα πρόσωπα», λέει αρμόδια πηγή, σημειώνοντας ότι η δομή που οικοδομεί αυτή τη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ είναι «αχρείαστη». Θυμίζει δε ότι «όλα τα υπόλοιπα επίπεδα διοίκησης επιλέγονται μέσα από υπηρεσιακά συμβούλια», ενώ βάσει του νόμου που ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ, την τελική απόφαση ανάμεσα στους τρεις επικρατέστερους υποψηφίους θα τη λαμβάνει ο υπουργός. «Είναι υποκριτικό να καταγγέλλεις το παλιό σύστημα όταν επί τριάμισι χρόνια το έχεις χρησιμοποιήσει για να τοποθετείς κομματικά στελέχη και μετακλητούς παντού, ξεχειλώνοντάς το. Οι περισσότεροι από τους νυν γραμματείς που εδώ και τριάμισι χρόνια τοποθετούνται κομματικά με βάση το παλαιό σύστημα, έχουν δικαίωμα να κάνουν αίτηση; Δεν έχουν όμως συμμετάσχει στη διαδικασία κατάρτισης των προκηρύξεων; Δεν έχουν κίνητρο να εντάξουν στην προκήρυξη τα δικά τους προσόντα; Δεν έχουν δει τις προκηρύξεις των υπουργείων τους οι νυν γενικοί γραμματείς;» αναρωτιούνται κύκλοι της Πειραιώς.

Χειραγώγηση του ΑΣΕΠ

Ο πρόεδρος της Ν.Δ. άφησε σαφείς αιχμές ότι «για πρώτη φορά το ΑΣΕΠ χειραγωγείται». Ο αρμόδιος τομεάρχης της Ν.Δ. Γιώργος Γεωργαντάς κατηγόρησε δε την Ολγα Γεροβασίλη ότι εσκεμμένα αποκρύπτει ότι υπεύθυνοι για τη σύνταξη των Περιγραμμάτων Θέσεων Ευθύνης που συμπεριλαμβάνονται στις προκηρύξεις είναι οι υπουργοί και όχι το ΑΣΕΠ και ότι οι υπουργοί «φρόντισαν να φωτογραφίσουν, χωρίς να κρατούν καν τα προσχήματα, τα πρόσωπα που έχουν επιλέξει».

«Το ΑΣΕΠ δεν είχε καμία εκ του νόμου αρμοδιότητα και στην πράξη δεν είχε καμία συμμετοχή στη συγγραφή του περιεχομένου των προκηρύξεων και μάλιστα στη συγγραφή των περιγραμμάτων εργασίας με τα προσόντα που πρέπει να έχει ο κάθε διοικητικός ή τομεακός γραμματέας», λέει στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του ΑΣΕΠ Θάνος Παπαϊωάννου. Προσθέτει δε ότι «δεν υπήρξε καμία συνεργασία μεταξύ υπουργείων και ΑΣΕΠ για τη συγγραφή των περιγραμμάτων θέσεων και ιδιαίτερα των προσόντων». «Είμαι κατηγορηματικός: Κανένα συλλογικό ή μονομελές όργανο της Ανεξάρτητης Αρχής δεν ασχολήθηκε με τη συγγραφή των περιγραμμάτων και δεν θα μπορούσε άλλωστε αφού ο νόμος δεν προβλέπει κάτι τέτοιο. Οι επαφές των υπουργείων έγιναν με υπηρεσιακά στελέχη του ΑΣΕΠ και αφορούσαν αυστηρά και μόνο τεχνικά θέματα όπως τη δημιουργία του πλαισίου ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων από υποψηφίους, τον καθορισμό των ημερομηνιών που ήταν δυνατή η υποβολή των αιτήσεων κ.λπ. Σας παραπέμπω και στην ανακοίνωση που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΑΣΕΠ. Συνεπώς, η όποια αξιολόγηση της ποιότητας των προκηρύξεων γίνεται, δεν μπορεί να αφορά σε καμία περίπτωση το ΑΣΕΠ».

Οσο για τις επιτροπές αξιολόγησης, επισημαίνει ότι «τo ΑΣΕΠ, σύμφωνα με τον νόμο, ορίζει τα τρία από τα εννέα μέλη της κάθε επιτροπής αξιολόγησης. Φυσικά, οι επιτροπές αξιολόγησης κινούνται εντός του πλαισίου της κάθε προκήρυξης ως προς το ποιοι υποψήφιοι είναι αποδεκτοί και ποιοι αποκλείονται».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή