ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η αγορά 42 Αirbus και τα σχέδια της Aegean για νέους προορισμούς

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Η Aegean επέλεξε αεροσκάφη τύπου A321neo, που είναι μεγάλης χωρητικότητας και εμβέλειας, και θα αρχίσει να τα παραλαμβάνει το 2022, διότι θέλει να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη θέση στην αγορά μεσαίων αποστάσεων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πολυσυζητημένη, πολυαναμενόμενη και πολλά υποσχόμενη η επένδυση την οποία ανακοίνωσε η Aegean για την αγορά έως 42 αεροσκαφών. Μια μικρή –συγκριτικά– αεροπορική εταιρεία από μια χώρα με εξίσου μικρό στίγμα στον χάρτη προκάλεσε σημαντική αναστάτωση στις δύο κατασκευάστριες αεροσκαφών, την Airbus και την Boeing. Μπορεί η γαλλογερμανική εταιρεία να αναδείχθηκε προτιμητέα, ωστόσο οι διαπραγματεύσεις της Aegean συνεχίζονται με επίκεντρο αυτή τη στιγμή τούς κινητήρες. Η τελική επιλογή κινητήρα σχετίζεται άμεσα με την παραγγελία-μαμούθ της Aegean, καθώς θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία του εγχειρήματος ανανέωσης του στόλου της.

Στρατηγική επιλογή των μετόχων της εταιρείας, μέσω της ανανέωσης του στόλου, είναι η επέκταση σε βάθος χρόνου της Aegean, στόχος που μπορεί να επιτευχθεί υπό την προϋπόθεση περιορισμού του λειτουργικού της κόστους. Κατά τη διαγωνιστική διαδικασία που αφορούσε την επιλογή κατασκευαστή αεροσκαφών, στελέχη της Aegean τόνιζαν ότι σε περίπτωση που κριθεί πιο οικονομική η προσφορά της Boeing –όχι ως τιμή αγοράς, αλλά ως συνθήκες και κόστος συντήρησης στο μέλλον–, θα αποδειχθεί συμφέρουσα ακόμα και η αλλαγή του συνόλου του στόλου, που θα κρινόταν απαραίτητη για τη διατήρηση της ομοιογένειάς τoυ.

Η Aegean εξακολουθεί να επικεντρώνεται στη διαπραγμάτευση με τις κατασκευάστριες εταιρείες κινητήρων, προκειμένου να πετύχει τους καλύτερους after sales όρους που αφορούν τη συντήρηση των κινητήρων και το επίπεδο κάλυψης από τις κατασκευάστριες εταιρείες (εγγυήσεις κ.λπ.). Το γεγονός ότι η Airbus παρέχει τη δυνατότητα χρήσης δύο τύπων κινητήρων φαίνεται ότι δεν άφησε αδιάφορη την ηγεσία της Aegean κατά την τελική της απόφαση. Τα Α320-321neo παρέχουν τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο κατασκευαστών κινητήρων, είτε της Pratt & Whitney (PW1100G-JM) είτε της CFM International (LEAP-1A). Η εταιρεία έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις και με τους δύο κατασκευαστές κινητήρων και αναμένεται να καταλήξει σε τελική επιλογή έως τον Ιούλιο του 2018.

Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι η Aegean επέλεξε και αεροσκάφη τύπου A321neo, που είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας και εμβέλειας, υποδηλώνει και τις προθέσεις της. Με το βλέμμα στραμμένο στη διατήρηση όσο το δυνατόν υψηλότερης θέσης στην αγορά μεσαίων αποστάσεων, τα νέα αεροσκάφη, τα οποία θα αρχίσει να παραλαμβάνει από το 2022, θα της επιτρέψουν να ενισχύσει το δίκτυό της σε αγορές όπως η Ρωσία και ο Περσικός Κόλπος, ενώ δεν αποκλείεται και η υποσαχάρια Αφρική. Αυτά τα δεδομένα, βέβαια, συναρτώνται άμεσα με τις γεωπολιτικές συνθήκες αυτών των περιοχών.

Το ύψος της επένδυσης, το οποίο, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Aegean Ευτύχη Βασιλάκη, δεν θα χρηματοδοτηθεί από τις τράπεζες, ανέρχεται σε περίπου 5 δισ. δολάρια σε τιμές τιμοκαταλόγου. Ταυτόχρονα, ο κ. Βασιλάκης, κατά την ανακοίνωση της παραγγελίας, διευκρίνισε ότι ούτε οι μέτοχοι της εταιρείας θα κληθούν να επωμιστούν το βάρος της προμήθειας νέων αεροσκαφών, αποκλείοντας ενδεχόμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Εν τω μεταξύ, τα σενάρια εισόδου ξένου επενδυτή οργιάζουν, με τον ίδιο τον «πιλότο» της εταιρείας να διαμηνύει προς πάσα κατεύθυνση ότι δεν υπάρχει τέτοια πρόθεση. Η τόσο έντονη αναπτυξιακή τροχιά την οποία διαγράφει αυτήν τη στιγμή η Aegean αφήνει να εννοηθεί ότι ακόμη και στο ενδεχόμενο εισόδου κάποιου στρατηγικού επενδυτή, αυτός δεν θα έχει ιδιαίτερη ευελιξία κινήσεων, με αποτέλεσμα να περιορίζονται σημαντικά οι πιθανοί ενδιαφερόμενοι. Πέραν της φημολογίας, καθίσταται σαφές ότι υπό οποιαδήποτε συνθήκη η οικογένεια Βασιλάκη δεν επιθυμεί να παραδώσει το management της αεροπορικής εταιρείας, που άνοιξε τα φτερά της με ένα αεροσκάφος τον Ιανουάριο του 1992.

 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ