ΚΟΣΜΟΣ

«Μαύρη Τρίτη» για Μακρόν

REUTERS, A.P.

Ποδήλατο και σκαρφάλωμα, ως απεγνωσμένες απόπειρες αποφυγής του συνωστισμού στον Σταθμό Λυών του Παρισιού. Η χθεσινή απεργία καθήλωσε τα περισσότερα τρένα και σήμανε την έναρξη ενός μαραθωνίου κυλιόμενων κινητοποιήσεων. Πρόκειται για τη σοβαρότερη, μέχρι στιγμής, δοκιμασία στο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γαλλία

Τη σημαντικότερη μέχρι στιγμής δοκιμασία της προεδρίας του αντιμετωπίζει ο Εμανουέλ Μακρόν, με τον απεργιακό μαραθώνιο που άρχισε χθες και προβλέπεται να κρατήσει τρεις μήνες.

Η πετυχημένη χθεσινή απεργία των σιδηροδρομικών αποδιοργάνωσε τις μεταφορές και προκάλεσε σκηνές χάους σε πολλούς σιδηροδρομικούς σταθμούς. Μόνο ένας στους οκτώ συρμούς υψηλής ταχύτητας, τα φημισμένα TGV, και μία στις πέντε περιφερειακές αμαξοστοιχίες τέθηκαν σε κίνηση. Η διοίκηση των σιδηροδρόμων (SNCF) ανακοίνωσε ότι απήργησε το 77% των μηχανοδηγών –στο σύνολο του προσωπικού το ποσοστό έπεφτε στο 34%– και ότι μόνο 12% των αμαξοστοιχιών μπόρεσαν να εκτελέσουν δρομολόγια. Ο συνωστισμός ήταν τόσο μεγάλος που δημιουργήθηκαν σκηνές πανικού. Στον σταθμό Gare du Nord, τον μεγαλύτερο της πρωτεύουσας, επιβάτες που περίμεναν τρένο έπεσαν πάνω στις γραμμές, ενώ άλλοι σταθμοί βυθίστηκαν στο σκοτάδι, δικαιολογώντας τον τίτλο «Μαύρη Τρίτη» που είχαν δώσει στη χθεσινή ημέρα τα μέσα ενημέρωσης. Λιγότερα, αν και αισθητά, προβλήματα αντιμετώπισαν τα διεθνή δρομολόγια.

Mέχρι τον Ιούνιο

Τα τέσσερα συνδικάτα στον τομέα των σιδηροδρόμων έχουν προκηρύξει κυλιόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις –μία διήμερη απεργία κάθε πέντε ημέρες–, οι οποίες προβλέπεται να παραταθούν μέχρι τον Ιούνιο. Οι απεργοί αντιδρούν στις αλλαγές που προωθεί ο Μακρόν με στόχο να κάνει πιο ανταγωνιστικούς τους κρατικούς σιδηροδρόμους, οι οποίοι ευθύνονται για τα τρία από τα 47 δισεκατομμύρια του δημοσιονομικού ελλείμματος, και να τους εναρμονίσει στις συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται οι προσλήψεις στους κρατικούς σιδηροδρόμους να γίνονται στο εξής με τους όρους της αγοράς εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, ενώ οι ήδη εργαζόμενοι, οι οποίοι έχουν στην πράξη μόνιμη απασχόληση, δεν θα δουν τα προνόμιά τους να θίγονται. Οι απεργοί θεωρούν ότι πρόκειται για το πρώτο βήμα προς την ιδιωτικοποίηση των SNCF, κάτι που η κυβέρνηση αρνείται.

Πέραν των σιδηροδρομιών, απεργιακά «κενά αέρος» σημειώθηκαν και στις αεροπορικές μεταφορές, με την Air France να ακυρώνει το ένα τέταρτο των πτήσεων. Λειτουργικές καταλήψεις και διαδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν σε πανεπιστήμια, ενώ αρκετοί φοιτητές βρέθηκαν να ανάβουν βεγγαλικά, πλάι στους σιδηροδρομικούς, στη διάρκεια των απεργιακών συγκεντρώσεων. Πάντως, η υπουργός Μεταφορών Ελιζαμπέτ Μπορν διεμήνυσε ότι η κυβέρνηση δεν θα καμφθεί από τις απεργίες, υποστηρίζοντας ότι οι μεταρρυθμίσεις είναι αναπόδραστες. Στο μπρα ντε φερ με τα εργατικά συνδικάτα, ο Εμανουέλ Μακρόν μπορεί να υπολογίζει στη σταθερή υποστήριξη της Δεξιάς. Από την έκβαση αυτής της αναμέτρησης θα κριθούν, σε μεγάλο βαθμό, η έκταση και ο ρυθμός των επόμενων μεταρρυθμίσεων που βρίσκονται στην ατζέντα, όπως εκείνων για την παιδεία και για τις συντάξεις.

Η προηγούμενη φορά που μια γαλλική κυβέρνηση ήρθε σε μετωπική αντίθεση με τα συνδικάτα ήταν το 1995, με τις μεταρρυθμίσεις του πρωθυπουργού Αλέν Ζιπέ, οι οποίες τελικά του στοίχισαν το αξίωμά του. Σήμερα όμως τα συνδικάτα είναι σαφώς ασθενέστερα και στην πρώτη αναμέτρησή τους με τον Μακρόν, με αφορμή τη μεταρρύθμιση στις εργασιακές σχέσεις, ηττήθηκαν κατά κράτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ