Ναός σε διαρκή αλλαγή

2' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η θρησκευτική διήγηση εξακολουθεί να παίρνει πολλές στροφές, μεταφορικά, στην εκκλησία του Αγίου Καρόλου Μπορομέο, στον βελγικό λιμένα της Αμβέρσας.

Τρεις φορές τον χρόνο η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία αλλάζει την τεράστια ζωγραφιά πίσω από το ιερό του ναού, χρησιμοποιώντας ένα σύστημα από γερανούς, σκοινιά και πολλά βοηθητικά χέρια προκειμένου να φωτιστούν τα θρησκευτικά θέματα, σύμφωνα με την κάθε εποχή.

Η εκκλησία, η οποία είναι τεχνοτροπίας μπαρόκ, ήταν γεμάτη μετά το Πάσχα όταν ο πίνακας διαστάσεων 4,3 επί 5,6 μ. «Εγερση του Σταυρού» του Φλαμανδού ζωγράφου Ζεράρ Σέγκερς άρχισε να μετακινείται και να γέρνει προς τα πίσω. Επειτα από πέντε λεπτά, ο πίνακας είχε εξαφανιστεί από την κοινή θέα, μπαίνοντας σε μια ειδικά κατασκευασμένη σχισμή. Με την ίδια ταχύτητα, τα πλήθη που επισκέπτονταν την εκκλησία είδαν έναν άλλο πίνακα «Την Κυρά μας από το όρος Καρμέλ» του Φλαμανδού καλλιτέχνη Γκουστάβ Ράπερς να αναδύεται και να παίρνει τη θέση του, την πιο περίοπτη μέσα στον ναό.

Η αλλαγή δεν ήταν τόσο χρονοβόρος, αφού μέσα σε δεκαπέντε λεπτά είχε ολοκληρωθεί. Η επόμενη αλλαγή πρόκειται να πραγματοποιηθεί πριν από την Κοίμηση της Θεοτόκου, τον Αύγουστο, όταν ένας άλλος πίνακας που απεικονίζει τη Θεοτόκο θα λάβει την κεντρική θέση.

Ο επίτροπος της εκκλησίας Ντιμίτρι ντε Χερτ τόνισε ότι από τα αρχεία του Αγίου Καρόλου Μπορομέο δεν υπάρχουν ικανές πληροφορίες που να μας εξηγούν πώς αυτή η παράδοση των εικόνων ξεκίνησε, ούτε και πώς γινόταν και ποιος μηχανισμός χρησιμοποιείτο τα παλιότερα χρόνια. Υπάρχουν, πάντως, στοιχεία που καταμαρτυρούν ότι αυτή η πρακτική της μεταβολής των εικόνων χρονολογείται ήδη από το 1841, αν και μπορεί να εφαρμοζόταν και πρωτύτερα. «Ζούσαν εδώ αγράμματοι άνθρωποι και οι εικόνες τους διηγούνταν μία ιστορία που μπορούσαν να κατανοήσουν. Ηταν σαν να επρόκειτο για σκίτσα», επισημαίνει ο Χερτ, εξηγώντας τη μεγάλη δημοφιλία της πρακτικής.

Η πανέμορφη εκκλησία ανοικοδομήθηκε στις αρχές του 1600. Ο πασίγνωστος Φλαμανδός ζωγράφος Πίτερ Πολ Ρούμπενς έβαλε ένα χέρι στον σχεδιασμό του κωδωνοστασίου της, όπως εξάλλου και κάποιων διακοσμητικών στοιχείων τής πρόσοψης και του ιερού.

Επίσης, ο Ρούμπενς συνέβαλε δημιουργώντας περισσότερους από 30 πίνακες για την οροφή του κτιρίου, οι οποίοι, ωστόσο, καταστράφηκαν κατά τη διάρκεια μιας πυρκαγιάς το 1718. Επίσης, δημιούργησε και δύο πίνακες για το ιερό, τους οποίους απαίτησε και έλαβε η αυτοκράτειρα των Αψβούργων, Μαρία Θηρεσία της Αυστρίας, περίπου μισό αιώνα αργότερα.

Χρονιά εκδηλώσεων

Αρχίζοντας από τον επόμενο μήνα, η Αμβέρσα πρόκειται να διοργανώσει μια χρονιά εκδηλώσεων προκειμένου να τιμήσει και να αναδείξει τις επιρροές μπαρόκ της πόλης και τη συμβολή του Ρούμπενς σε αυτές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή