ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Οι Βερσαλλίες πριν από το 1789, ένας διεθνής προορισμός
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Η νέα μεγάλη έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης εγκαινιάζεται στις 16 Απριλίου και έχει ένα συναρπαστικό θέμα. Αποκαλύπτει τις Βερσαλλίες στην ακμή τους, όταν ήταν μία ανακτορική αυλή, από το 1682 έως το 1789, με την οπτική των επισκεπτών. Και οι επισκέπτες ήταν πολλοί, προερχόμενοι από όλες τις γωνιές της Γης, καθώς βαθιά ήταν η επιθυμία να περιηγηθούν στα πιο ξακουστά ανάκτορα του τότε κόσμου με τους εξίσου ξακουστούς κήπους. Οι Βερσαλλίες ήταν το βασικό αξιοθέατο στα τέλη του 17ου και στο μεγαλύτερο μέρος του 18ου αιώνα για Γάλλους και ξένους ταξιδιώτες και όχι μόνο για τους αριστοκράτες. Πρεσβευτές, καλλιτέχνες, μουσικοί, συγγραφείς, επιστήμονες, περιηγητές και τουρίστες της εποχής είχαν στόχο να επισκεφθούν έστω και μία φορά στη ζωή τους τους κήπους των Βερσαλλιών και να δουν από κοντά το παλάτι. Οι Βερσαλλίες ήταν ένας διεθνής προορισμός. Αυτή τη διάσταση προβάλλει η νέα έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο, όπου από τις 16 Απριλίου έως τις 29 Ιουλίου συγκεντρώνει έναν εξαιρετικό θησαυρό από τις δικές του συλλογές, καθώς και από το Μουσείο των Βερσαλλιών, αλλά και 50 επιπλέον πηγές, κυρίως ιδιώτες που δανείζουν υλικό για την έκθεση. Με τίτλο «Επισκέπτες στις Βερσαλλίες, 1682-1789», η έκθεση στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει έργα ζωγραφικής, επίσημα πορτρέτα, έπιπλα, ταπισερί, τάπητες, κοστούμια, πορσελάνες, γλυπτά, πανοπλίες και ταξιδιωτικούς οδηγούς της εποχής μαζί με τα δώρα που αντάλλασσαν οι ευγενείς, απομνημονεύματα, ταξιδιωτικές εντυπώσεις, ημερολόγια και εφημερίδες της αυλής. Ολα αυτά συγκροτούν τον κόσμο γύρω από τις Βερσαλλίες, την πρόσληψή τους και τις φαντασιώσεις που γεννούσε το μεγαλείο τους. Τα δώρα που ανταλλάσσονταν στις Βερσαλλίες εντυπωσίαζαν με τον πλούτο τους και υπάρχουν περιγραφές στις εφημερίδες και σε προσωπικά ημερολόγια. Οι ταξιδιώτες έφταναν από όλην την Ευρώπη αλλά όχι μόνον. Υπάρχουν επισκέψεις από την Αμερική αλλά και από την Ασία, όπως από τις Ινδίες και την Ταϊλάνδη, ακόμη και από τη Βόρειο Αφρική, όπως από την Τυνησία. Ολο αυτό το καλειδοσκοπικό ταξιδιωτικό απόθεμα προσφέρεται σήμερα για νέες αναγνώσεις που θέτουν σε νέο βάθρο κατανόησης την ακτινοβολία των Βερσαλλιών σε ένα διεθνές δίκτυο στην προεπαναστατική Γαλλία.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Ο Σάτυρος του Ρούμπενς

Μία από τις ενδιαφέρουσες παραμέτρους των δημοπρασιών είναι ότι δημοσιοποιείται η σειρά στη διαδοχή κατοχής έργων τέχνης όπως του «Σάτυρου» του Ρούμπενς, έργο που άλλαξε πολλά χέρια ώς τον σημερινό ιδιώτη κάτοχο, που το έχει παραδώσει στον οίκο Christie’s για την επόμενη δημοπρασία «μεγάλων δασκάλων» που θα γίνει στη Νέα Υόρκη στις 19 Απριλίου. Η τιμή του «Σάτυρου» (που κρατάει καλάθι με σταφύλια και κυδώνια μαζί με νύμφη) υπολογίζεται ανάμεσα στα 5 και 7 εκατομμύρια δολάρια.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Αντίσταση κατά της βαρβαρότητας

Ο διάσημος Αμερικανός καλλιτέχνης, ιρακινής καταγωγής, Μάικλ Ράκοουιτς ποζάρει μπροστά στο έργο του στην πλατεία Τραφάλγκαρ στο Λονδίνο. Ο Ράκοουιτς δημιούργησε το γλυπτό «Ο αόρατος εχθρός που δεν θα έπρεπε να υπάρχει», έργο που ανακαλεί το κατεστραμμένο από τους ισλαμιστές αρχαίο γλυπτό. Εστεκε στη Νινευή από το 700 π.Χ. Απεικονίζει θεότητα υπό μορφή φτερωτού ταύρου και είναι κατασκευασμένο από κενές κονσέρβες χυμού χουρμά προερχόμενες από το Ιράκ.

ΒΕΝΕΤΙΑ
Μουσείο Καζανόβα

Στις 2 Απριλίου άνοιξε στο κοινό το πρώτο Μουσείο Καζανόβα. Βρίσκεται στη Βενετία, όχι μακριά από το Μεγάλο Κανάλι, και στεγάζεται στο Παλάτσο Πέζαρο Παπαφάβα. Είναι ένα καθαρά τουριστικό αξιοθέατο, που αναπαριστά τη ζωή και τα κατορθώματα του Καζανόβα, αλλά δεν στέκεται μόνο στις ερωτικές περιπέτειες. Εστιάζει και σε όλους τους μεγάλους συγχρόνους του του 18ου αιώνα και στις λοιπές δραστηριότητές του, καθώς ήταν πολυμαθής και πολυπράγμων, ένας άνθρωπος ευρύτερος του στερεοτύπου.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ο Μονέ και η αρχιτεκτονική

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στη Βρετανία η σχέση του Μονέ με την αρχιτεκτονική μέσα από μια οπτική περιηγητικής τοπιογραφίας, αλλά και συμβολιστικής προσέγγισης στους τόπους. Η έκθεση θα διαρκέσει από 9 Απριλίου έως 29 Ιουλίου στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και προτείνει μια νέα προσέγγιση στο έργο του Μονέ μέσα από την κριτική ματιά του στο ιστορικό περιβάλλον. Παρουσιάζονται 75 έργα από τη δεκαετία του 1860 έως το 1912, όταν είχαν παρουσιαστεί τα έργα του με θέμα τη Βενετία.

ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ
Η πρωτοπορία του Ντε Βλάμιν
κ

Μια μεγάλη έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Γάλλου ζωγράφου της μεταβατικής περιόδου των αρχών του 20ού αιώνα Μορίς ντε Βλάμινκ παρουσιάζεται στην Πόλη του Μεξικού, σε ένα από τα μεγάλα μουσεία, στο Soumaya. H έκθεση συγκεντρώνει 120 έργα του ζωγράφου τόσο από την πρώτη περίοδο (1907-1916), που έχει συγγένειες με το ύφος του Σεζάν, όσο και από την ωριμότερη περίοδο, μετά το 1920. Γεννημένος το 1876, ο Ντε Βλάμινκ γαλουχήθηκε ακριβώς στο μεταίχμιο της μοντέρνας γλώσσας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ