ΕΛΛΑΔΑ

Εργο «μακέτα» ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Το ενδεικτικό κόστος για τον άξονα των 192 χιλιομέτρων, που θα συνδέσει τα Χανιά με τον Αγιο Νικόλαο, θα είναι της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επιβεβαιώθηκαν πλήρως όσοι φορείς του τεχνικού κόσμου ισχυρίζονταν ότι οι υπουργικές εξαγγελίες για την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον ΒΟΑΚ, τον Αυτοκινητόδρομο Κρήτης, στο τέλος του 2017 ή έστω στις αρχές του 2018, δεν ήταν τίποτε περισσότερο από επικοινωνιακό τέχνασμα. Εχοντας ήδη εισέλθει στον τέταρτο μήνα του έτους, ο περιβόητος διαγωνισμός που, ούτως ή άλλως, είναι ουσιαστικά μια απλή προκήρυξη πρόσκλησης ενδιαφέροντος και τίποτα περισσότερο (δεν θα περιλαμβάνονται δηλαδή τεχνικά στοιχεία του έργου), εξακολουθεί να αγνοείται, δείγμα του πόσο ανώριμο είναι το έργο. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η αρχική μελέτη, από την οποία προέκυψε ότι το ενδεικτικό κόστος για τον άξονα των 192 χιλιομέτρων, που θα συνδέσει τα Χανιά με τον Αγιο Νικόλαο, θα είναι της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), κατατάσσοντάς το στο πλέον σημαντικό που πρόκειται να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια στη χώρα, μαζί βέβαια με τη νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας.

Σημειωτέον ότι επί της ουσίας απομένει ακόμα να ολοκληρωθεί σειρά μελετών και διαδικασιών (οικονομικής βιωσιμότητας, περιβαλλοντικών επιπτώσεων, οριστικοποίηση χάραξης, απαλλοτριώσεις), έως ότου ωριμάσει ο σχετικός διαγωνισμός και είναι εφικτή η κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους κατασκευαστικούς ομίλους. Ακόμα όμως και να γίνει η προκήρυξη του αναδόχου, κάτι που με τα σημερινά δεδομένα δύσκολα θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2020, θα πρέπει να συνυπολογιστούν τουλάχιστον επιπλέον 9-12 μήνες έως ότου συμβασιοποιηθεί το έργο και εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια. Εν ολίγοις, η κατασκευή του έργου δύσκολα θα ξεκινήσει πριν από το 2021 και αυτό εφόσον δεν αλλάξει κάτι στον μέχρι τώρα σχεδιασμό από μια πιθανή αλλαγή πολιτικής ηγεσίας, τη στιγμή μάλιστα που ούτε καν η χρηματοδότηση δεν έχει εξασφαλιστεί.

Σύμφωνα με τους φορείς του κλάδου των κατασκευών, το υπ. Υποδομών έχει αποφασίσει να αφήσει στην ιδιωτική πρωτοβουλία να κρίνει και να προτείνει τρόπους εκτέλεσης του έργου (π.χ. με τη μέθοδο της παραχώρησης εκμετάλλευσης, με το σύστημα μελέτη-κατασκευή κ.λπ.), τη στιγμή όμως που ακόμα αγνοούνται βασικά στοιχεία, όπως η χρηματοδότηση, η χάραξη, και δεν υπάρχουν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Γι’ αυτό άλλωστε και θα ήταν ανεδαφική μια προκήρυξη ενδιαφέροντος με τα σημερινά δεδομένα, γεγονός που εξηγεί και τις μέχρι στιγμής καθυστερήσεις, προς επίρρωσιν όσων έλεγαν πριν από μερικούς μήνες ότι οι υπουργικές εξαγγελίες ήταν καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα. Αν δηλαδή δεν υπάρχει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το αντικείμενο του έργου, δεν έχει νόημα να απευθύνει το υπουργείο πρόσκληση ενδιαφέροντος. Στελέχη του κλάδου υπενθυμίζουν ότι με ανάλογο τρόπο είχαν ξεκινήσει και οι προκηρύξεις για τα έργα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, για τα οποία χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν πέντε χρόνια από τότε που εξαγγέλθηκαν μέχρι τη στιγμή που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ