Κάρτα… απεριορίστων ζημιών έχουν οι βάνδαλοι

Κάρτα… απεριορίστων ζημιών έχουν οι βάνδαλοι

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν τα σκληρά δεδομένα ξεπερνούν τις δυνατότητες εκτίμησης ζημιών, τότε τα πράγματα έχουν τεθεί εκτός τροχιάς. Κάπως έτσι περιγράφεται η κατάσταση στον ΟΑΣΑ, ο οποίος μετρά εδώ και περίπου τρία χρόνια «μπαράζ» συστηματικών βανδαλισμών στον εξοπλισμό και την περιουσία του χωρίς να είναι σε θέση να υπολογίσει το… ακριβές αντίτιμο. Με πρόσχημα το γεγονός ότι η ανάδοχος εταιρεία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναλαμβάνει το κόστος αποκατάστασης των ζημιών μέχρι την τελική παράδοση του έργου, στελέχη του ΟΑΣΑ επέμεναν «ότι δεν επιβαρύνεται ο Οργανισμός», κρατώντας –ακουσίως– αποστάσεις ασφαλείας από τους δράστες.

Αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και τα ΕΛΤΑ, τα οποία έχουν πέσει θύματα βανδαλισμών και ληστειών πάμπολλες φορές. Σημειώνεται ότι μόνο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2018 τα ΕΛΤΑ εκλήθησαν να δαπανήσουν 35.600 ευρώ για την αποκατάσταση «δολιοφθορών». Το ποσό, το οποίο σε μηνιαία βάση ανέρχεται στα 11.850 ευρώ, είναι το υψηλότερο που έχουν δαπανήσει τα ΕΛΤΑ τα τελευταία χρόνια για αποκατάσταση τέτοιου είδους επιθέσεων αγνώστων. Μέχρι και τον Μάρτιο στο στόχαστρο εμπρηστών- βανδάλων βρέθηκαν τέσσερα υποκαταστήματα ΕΛΤΑ (Πάτρα, Πατησίων, Πεύκη, Νέα Σμύρνη). Το «μεγαλύτερο θύμα» ήταν το κατάστημα ΕΛΤΑ Πάτρας, τα έξοδα για την αποκατάσταση του οποίου, ύστερα από επίθεση με γκαζάκια, πλησίασαν τα 30.000 ευρώ. Στα μέσα Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε επίθεση στα ΕΛΤΑ της Πατησίων, που κόστισε στην εταιρεία 3.400 ευρώ.

Στα 5.000 ευρώ ανέρχεται το κόστος καθεμιάς από τις 800 πύλες που τοποθετούνται  στις εισόδους των σταθμών για την επικύρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ το κόστος καθενός από τα 6.500 επικυρωτικά μηχανήματα, που τοποθετούνται στα λεωφορεία των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), ανέρχεται στα 1.000 ευρώ. Τα φαινόμενα βανδαλισμών με στόχο την απαξίωση του έργου, που χρηματοδοτείται από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους, είναι πλέον καθημερινά και ένας πρόχειρος υπολογισμός ανεβάζει το κόστος τους μέχρι σήμερα σε δεκάδες χιλιάδες ευρώ. 

Η ασφαλιστική κάλυψη

Η ασφάλεια που καλύπτει το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου προβλέπει ότι η ανάδοχος κοινοπραξία θα βαρύνεται έως το ποσό των 65.000 ευρώ ετησίως για την αποκατάσταση τέτοιων ζημιών (βανδαλισμών), ενώ το επιπλέον ποσό πρέπει να αποζημιώνει η αναθέτουσα αρχή, δηλαδή ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών). Το γεγονός, μάλιστα, ότι ο ΟΑΣΑ δεν έχει στα χέρια του συγκεκριμένες μετρήσεις, σήμερα συνεπάγεται ότι έχει εισπράξει από την ασφαλιστική κάλυψη το παραπάνω ποσό και αναζητεί τρόπους να καλύψει το υπερβάλλον κόστος.

Παράλληλα, εκτός από τον εξοπλισμό, στα θύματα των βανδάλων συγκαταλέγονται και ολόκληρα λεωφορεία ή τρόλεϊ. Τα καμένα λεωφορεία είτε καταστρέφονται ολοσχερώς είτε χρήζουν ολικής ανακατασκευής μετά τις φθορές. Παρά το γεγονός ότι ο ΟΑΣΑ δεν αποκαλύπτει ούτε το ύψος της ζημίας που έχει υποστεί ο στόλος του ούτε όμως και τον αριθμό των οχημάτων που έχουν καταστραφεί, τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία κάνουν λόγο για κόστος που ξεπερνά το ένα εκατ. ευρώ σε διάστημα μόλις δύο ετών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης στη Βουλή, μεταξύ 2015 και 2017 το κόστος επισκευής ή «απώλειας» τρόλεϊ και λεωφορείων ανήλθε στο 1,033 εκατ. ευρώ.

Ανοιχτές το Πάσχα οι πύλες του μετρό

Αγιο Πάσχα χωρίς κλειστές πύλες για τους επιβάτες του μετρό και του ηλεκτρικού, καθώς το σύστημα εξακολουθεί να μην είναι σε θέση να «κλείσει» στο σύνολό του. Αθροιστικά το μετρό και ο ηλεκτρικός διαθέτουν 65 σταθμούς, οι οποίοι πρέπει να «κλειδώσουν» προκειμένου να κηρυχθεί η πλήρης λειτουργία του συστήματος. Σήμερα κλειστοί είναι μόλις 26 σταθμοί, οι οποίοι όμως διαθέτουν τουλάχιστον μία ανοικτή πύλη εισόδου – εξόδου για την εξυπηρέτηση των ΑμΕΑ και ανέργων. Οι επόμενες ημέρες δεν φαίνεται ότι θα οδηγήσουν σε κάποια δραστική αλλαγή του τοπίου, καθώς τα δύο βασικότερα προβλήματα (δεν έχουν αποσταλεί ακόμη όλες οι κάρτες και δεν έχουν αναβαθμιστεί τα παλαιά εκδοτικά μηχανήματα) που εμποδίζουν την πλήρη λειτουργία του συστήματος δεν φαίνεται να έχουν επιλυθεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή