Η σινοαμερικανική κόντρα και ο ρόλος των Γερμανών

Η σινοαμερικανική κόντρα και ο ρόλος των Γερμανών

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο εμπορικός πόλεμος τον οποίο ξεκίνησε ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ εγκυμονεί κινδύνους παράπλευρων απωλειών, τις οποίες θα προκαλέσει στις ΗΠΑ η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Τόσο η BMW όσο και η Daimler εξάγουν στην Κίνα εντυπωσιακό αριθμό αυτοκινήτων τους που έχουν παραχθεί στις ΗΠΑ. Αν ο Τραμπ υλοποιήσει τις απειλές του περί επιβολής δασμών, θα μπορούσαν να περιορίσουν την παραγωγή τους στις Ηνωμένες Πολιτείες. Για να κρατήσει θέσεις εργασίας στην Αμερική και όχι να τις χάσει, μάλλον ο Τραμπ πρέπει να δεχθεί τον νέο κλάδο ελαίας που του τείνει το Πεκίνο. Το τελευταίο επεισόδιο στο σίριαλ του εμπορικού πολέμου ανάμεσα στην Κίνα και στις ΗΠΑ ήταν χθες η υπόσχεση του Κινέζου προέδρου Σι Τζιπίνγκ να μειώσει φέτος τους δασμούς ύψους 25% στα αυτοκίνητα.

Η κίνησή του μοιάζει σαν ειρηνευτική πρόταση μετά τις απειλές που εξαπέλυσαν οι δύο χώρες περί επιβολής υψηλότερων δασμών. Ανάμεσά τους και η προειδοποίηση της Κίνας ότι θα φτάσει συνολικά τους δασμούς στις εισαγωγές αμερικανικών αυτοκινήτων στο 50%. Δεδομένου ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξάγουν στην Κίνα τόσα πολλά αυτοκίνητα που παράγονται σε μονάδες τους στην Αμερική, εκείνοι που θα πληγούν θα είναι όσοι Αμερικανοί εργάτες απασχολούνται σε αυτές τις μονάδες παραγωγής: οι 10.000 υπάλληλοι που απασχολεί η BMW σε μονάδα της στη Νότια Καρολίνα, στην οποία παρήχθησαν πέρυσι 370.000 οχήματα, δηλαδή το 15% της παγκόσμιας παραγωγής της. Το 1/4 από αυτήν την παραγωγή, κυρίως πολυτελή οχήματα ελεύθερου χρόνου, ιδιαιτέρως δημοφιλή στους Κινέζους, εξήχθησαν στην Κίνα.

Σε ό,τι αφορά την Daimler, τη βιομηχανία που ελέγχει τα αυτοκίνητα της Mercedes, έχει μονάδα παραγωγής στην Αλαμπάμα όπου απασχολούνται 3.700 άτομα. Το περασμένο έτος η μονάδα αυτή εξήγαγε σχεδόν 70.000 αυτοκίνητα στην Κίνα, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της Deutsche Bank. Ο λόγος είναι ότι το εργατικό κόστος είναι πολύ χαμηλότερο στην Αμερική από ό,τι στη Γερμανία όπου υπάρχει ισχυρό συνδικαλιστικό κίνημα. Επιπλέον, πολλές πολιτείες των ΗΠΑ προσέφεραν φορολογικά κίνητρα για να προσελκύσουν βιομηχανίες. Οι προσπάθειες αυτές όμως ενδέχεται να υπονομευθούν, εκτός κι αν ο Τραμπ εγκαταλείψει τη ρητορική του προστατευτισμού.

Η Deutsche Bank υπολογίζει πως το κόστος που θα επωμιστούν οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες, Daimler και BMW, σε περίπτωση επιβολής υψηλότερων δασμών, θα ανέλθει αθροιστικά σε 1,7 δισ. ευρώ. Αντί λοιπόν να προσπαθήσουν να το απορροφήσουν, οι δύο γερμανικές βιομηχανίες μάλλον θα προτιμήσουν να μεταφέρουν την παραγωγή τους εκτός Αμερικής. Πολλές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προ πολλού ιδρύσει μονάδες παραγωγής στην Κίνα, αφού δημιούργησαν κοινοπραξίες με κινεζικούς ομίλους. Πέρυσι το 70% των οχημάτων της Mercedes-Benz που πουλήθηκαν στην Κίνα είχαν παραχθεί στην επικράτειά της. Μέσα στο καλοκαίρι η BMW θα αρχίσει να παράγει στην Κίνα οχήματα της δημοφιλούς σειρά της X, γι’ αυτό και έχει ήδη δημιουργήσει κοινοπραξία με την εγχώρια Brilliance Automotive.

Ειρωνεία της τύχης. Μία από τις αρχικές καταγγελίες του Τραμπ ήταν πως ορισμένες χώρες αφαιρούν θέσεις εργασίας από τις ΗΠΑ και κλέβουν τεχνογνωσία. Ο κ. Σι έτεινε το χέρι στον Τραμπ προσφέροντας χαμηλότερους δασμούς. Αν θέλει να προστατεύσει τους Αμερικανούς εργαζομένους, πρέπει να το σφίξει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή