ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Εικαστικά και μόδα για τα μάτια μιας μοδίστρας

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Εργο του Ηλία Καφούρου, «A bigger splash», από την έκθεση «Το ημερολόγιο μιας μοδίστρας», στην γκαλερί a.antonopoulou.art.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα μικρό, αθώο σημειωματάριο μπορεί να αναδείξει και, μαζί, να γεννήσει έναν ολόκληρο κόσμο. Ετσι συνέβη με το τετράδιο της μοδίστρας Μαρίκας Χαντζή, του 1958, που αποτελεί έναν θησαυρό γνώσεων για την εποχή της ταχύτητας, της λάμψης, της νεωτερικότητας, της επιθυμίας για έναν θαυμαστό καινούργιο κόσμο. Αυτό το πολύτιμο σημειωματάριο έφτασε στα χέρια της δημοσιογράφου των «Νέων» Εφης Φαλίδα, η οποία αποφάσισε να ζητήσει από καλλιτέχνες και σχεδιαστές μόδας, σε μια σπάνια συνάντηση, να δημιουργήσουν επ’ αυτού.

Το αποτέλεσμα θα το δούμε από την ερχόμενη Πέμπτη 19 Απριλίου, στην γκαλερί a.antonopoulou.art, στην έκθεση υπό τον τίτλο «Το ημερολόγιο μιας μοδίστρας». Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες πήραν στα χέρια τους έναν ολόκληρο κόσμο. Το σημειωματάριο της Μαρίκας Χαντζή, το οποίο παρέδωσε στην Εφη Φαλίδα ο εγγονός της μοδίστρας, αρχιτέκτων Γιώργος Καλύβης, φιλοξενούσε στις σελίδες του σημειώσεις από τα μαθήματα που παρακολουθούσε στον Οίκο Ραπτικής Τσοπανέλλη, οδηγίες για το σαβουάρ βιβρ των γυναικών ως συζύγων ή μητέρων, σχέδια πατρόν, τεχνικές οδηγίες για το πώς, για παράδειγμα, περνούμε την κλωστή στη ραπτομηχανή – «ένα ολόκληρο σύμπαν ξετυλίχθηκε μπροστά στα μάτια μου, εκείνος της μαστορικής της εποχής», όπως αναφέρει η Εφη Φαλίδα στην «Κ».

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες («Αρχιτέκτονες της φάλαινας», Κωστής Βελώνης, ο οποίος μας εκπλήσσει με ένα ζωγραφικό και όχι γλυπτό έργο, Bespoke Athens - Βασίλης Μπουρτζάλας, Angelos Frentzos, Ντέμη Κάια, Γιώργος Καλύβης, Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Ηλίας Καφούρος, Sophia Kokosalaki, Μαρία Μάστορη, Ολγα Μηλιαρέση-Φωκά, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Εύα Παπαμαργαρίτη, Νάνα Σαχίνη, Serapis Maritime Corporation, Στεφανία Στρούζα, ΦΙΡΜΑ GYPSY GLOBALES, Αλέξανδρος Ψυχούλης, Zeus+Dione), μέσα από τις ανορθόγραφες σημειώσεις της Μαρίκας Χαντζή, χτίζουν τη δική τους ματιά για τη θέση της γυναίκας, το σώμα, ανδρικό και γυναικείο, από την εποχή εκείνη (1958) έως και σήμερα, εξήντα χρόνια μετά (η Νάνα Σαχίνη κάνει μια ενδεικτική αναβίωση στην εγκατάστασή της). Κολάζ, ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια σε υφάσματα ή μισοτελειωμένα ρούχα ανασυστήνουν την εποχή της Μέριλιν Μονρόε, της Μπριζίτ Μπαρντό, της πρώτης Barbie στην Ιστορία, αλλά και της Σιμόν ντε Μποβουάρ, του ταχύτατου μοντερνισμού, «που φαίνεται μέσα από αυτές τις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινότητας», όπως λέει στην «Κ» η Εφη Φαλίδα.

Το ημερολόγιο της Μαρίκας Χαντζή εμπνέει πειραματικά ή πιο... mainstream έργα, ωστόσο οι σημειώσεις της μοδίστρας, όπως φαίνεται από το σύνολο των έργων, λένε τη δική τους ιστορία, της διαχρονικής επιθυμίας για ομορφιά – εντός, εκτός και επί τα αυτά.

​​Γκαλερί a.antonopoulou.art, Αριστοφάνους 20, Ψυρρή. 19 Απριλίου έως 26 Μαΐου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ