ΜΟΥΣΙΚΗ

Μεγάλη συναυλία για 200 κιθάρες και 300 φωνές

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

«Η κιθάρα δεν είναι όργανο ορχήστρας. Εχει κάθετο ήχο, αλλά είναι συγκλονιστικός όταν εκτελείται καλά», λέει ο Βαγγέλης Μπουντούνης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η μελωδία της Ρομάντσα, του «εθνικού ύμνου» της κιθάρας, δύσκολα αφήνει ασυγκίνητο τον οποιονδήποτε. Πόσο μάλλον ένα νεαρό αγόρι που στα 13 του ακούει τη μελωδία του 19ου αιώνα και μαγεύεται. «Δεν είχα καμία σχέση με τη μουσική πριν από αυτό το κομμάτι», λέει ο Βαγγέλης Μπουντούνης, «το έπαιξε ζωντανά ο δάσκαλος της ηλεκτρικής κιθάρας, θέλαμε να κάνουμε ένα σχήμα ροκ όπως οι Μπιτλς τότε και οι Ρόλινγκ Στόουνς, αλλά η Ρομάντσα με έκανε να τα παρατήσω όλα».

Ο βιρτουόζος της κλασικής κιθάρας θυμάται ότι διάβαζε το ένα βιβλίο μετά το άλλο και πώς τα δάχτυλά του εξοικειώνονταν με τα τάστα της κιθάρας, τις σκληρές χορδές, τη στάση του σώματος. Βέβαια, η εξάσκησή του και η δεξιοτεχνία που ανέπτυξε στο αγαπημένο όργανο των τροβαδούρων δεν ήταν αρκετές για το «παρανοϊκό», όπως το χαρακτηρίζει, εγχείρημα το οποίο προετοιμάζεται να διευθύνει εδώ και μήνες: μια συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής με 200 κιθάρες, ένα σύνολο που ξεπερνά ακόμη και τον αριθμό οργάνων μιας συμφωνικής ορχήστρας, με 300 χορωδούς και τη σύμπραξη της Μαρίας Φαραντούρη, της Μάρως Ραζή και των String Demons.

«Πρόκειται για έναν εφιάλτη», μας λέει γελώντας. Το 1984, ο Βαγγέλης Μπουντούνης ήταν στο Ρέθυμνο για ένα σεμινάριο κιθάρας με 45 μαθητές. Εκεί ήρθε σε επαφή με τον Μάνο Χατζιδάκι, τον οποίο προσκάλεσε να έρθει στο Ρέθυμνο και να διδάξει μουσική στα παιδιά. «Πράγματι, πήρε ένα αεροπλάνο και ήρθε στην Κρήτη. Τα απογεύματα, όταν τελείωναν τα μαθήματα πλήτταμε με τα παιδιά και του πρότεινα να σχηματίσουμε μια μικρή ορχήστρα με τις κιθάρες». Οι επιφυλάξεις του σπουδαίου συνθέτη για το ηχητικό αποτέλεσμα κάμφθηκαν όταν άκουσε τις πρόβες. «Ο ήχος είναι γλυκός σαν καραμέλα», σημειώνει. Ο Χατζιδάκις διηύθυνε την πρώτη εκείνη συναυλία της κιθαριστικής ομάδας και γεννήθηκε το πρώτο μεγάλο κιθαριστικό σύνολο. «Η κιθάρα δεν είναι όργανο ορχήστρας. Εχει κάθετο ήχο, αλλά είναι συγκλονιστικός όταν εκτελείται καλά. Η ορχήστρα πέρασε από πολλά κύματα και το 2004 παίξαμε με 170 κιθάρες», ενώ το σύνολο των 200 κλασικών κιθαρών δοκιμάστηκε πέρυσι στο Ηρώδειο και φέτος θα μπει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η Ελλάδα, μας λέει ο βιρτουόζος κιθαριστής, έχει πολύ υψηλό επίπεδο και δεκάδες κιθαριστικές ορχήστρες, πολλές από τις οποίες παίρνουν μέρος στη συναυλία του Μεγάρου. Οι κιθάρες του είναι χωρισμένες σε πέντε ομάδες, πέντε φωνές που παίζουν συγχρονισμένα και σε συνδυασμούς. Η ηχητική παλέτα συμπληρώνεται από το βιολί και το τσέλο των String Demons, ενώ η Μάρω Ραζή θα παίξει την κιθάρα της μια οκτάβα ψηλότερα.

​​«200 κιθάρες. Αρωμα Ελλάδας», 21 Απριλίου, 8.30 μ.μ., Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ