ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δύσκολο να τα προλάβουμε όλα μέχρι τα τέλη Μαΐου

ΕΛΕΝΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με τον χρόνο πλέον να μετράει αντίστροφα για μια συνολική συμφωνία για την Ελλάδα μετά τη λήξη του προγράμματος, που θα περιλαμβάνει την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, τη μεταμνημονιακή εποπτεία της χώρας αλλά και την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης, οι πιθανότητες να έχουν γίνει όλα μέχρι τέλος Μαΐου, όπως αρχικά υπολογιζόταν, μειώνονται επικίνδυνα.

Αξιολογώντας την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στις τρεις παραπάνω κατηγορίες, υπάρχει πολλή δουλειά ακόμα που πρέπει να γίνει, ενώ μεγάλες είναι οι αποστάσεις που χωρίζουν τους θεσμούς αλλά και τα κράτη-μέλη μεταξύ τους.

Πρώτον, όσον αφορά τη συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους, ενώ έχει γίνει ιδιαίτερη πρόοδος στη λειτουργία του γαλλικού μηχανισμού ελάφρυνσης του χρέους που συνδέει την ανάπτυξη με το ύψος της ελάφρυνσης, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι χρειάζονται πολιτικές αποφάσεις, καθώς η τεχνική προεργασία έχει ολοκληρωθεί. Οι διαφωνίες ανάμεσα στο ΔΝΤ και τους Ευρωπαίους εταίρους πρέπει να λυθούν άμεσα, έτσι ώστε το Δ.Σ. του ΔΝΤ να αποφασίσει την πλήρη συμμετοχή του σε ένα ελληνικό πρόγραμμα. Οπως λένε στην «Κ» αξιωματούχοι του Ταμείου, «δεν μπορεί να υπάρξει πρόγραμμα ενός μηνός», καθώς αυτό που είναι σίγουρο είναι πως ό,τι πρόγραμμα συμφωνηθεί θα πρέπει να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο μαζί με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα.

Αυτή τη στιγμή, κυρίως η Γερμανία, αλλά και η Αυστρία, η Σλοβακία, η Φινλανδία και η Ολλανδία επιμένουν ότι ο γαλλικός μηχανισμός πρέπει να είναι συνδεδεμένος με όρους και προϋποθέσεις που μόνον αν τηρηθούν θα τίθεται σε λειτουργία. Οι όροι, όπως το να μην υπάρξει πισωγύρισμα σε καμία μεταρρύθμιση που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, να επιτύχει η Ελλάδα τους στόχους για πρωτογενές πλεόνασμα και να συνεχίσει με την ατζέντα των μεταρρυθμίσεων όπως οι ιδιωτικοποιήσεις κ.λπ., είναι πολύ δύσκολοι. Συγχρόνως, οι χώρες αυτές τονίζουν ότι ο συγκεκριμένος μηχανισμός πρέπει να μην είναι αυτόματος, αλλά να τίθεται σε λειτουργία ύστερα από απόφαση του Δ.Σ. του ESM.

Για το ΔΝΤ και τη Γαλλία κυρίως, αλλά και για την Ιταλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία, αυτό δεν είναι αποδεκτό, καθώς οι παραπάνω όροι μεταφράζονται ουσιαστικά σε νέο πρόγραμμα με όρους και προϋποθέσεις. Ο μηχανισμός, λένε, πρέπει να είναι ανεξάρτητος και αυτόματος. Οι Γάλλοι επιμένουν ότι, για να ασκηθεί πίεση στην ελληνική κυβέρνηση και να μην κάνει πισωγυρίσματα, μπορούν να μπουν συγκεκριμένοι όροι και προϋποθέσεις στην επιστροφή κερδών των κεντρικών τραπεζών ANFA και SMP – συνολικό ποσό 4-5 δισ. «Αν αυτός ο μηχανισμός γίνεται για να συμμετάσχει το ΔΝΤ στο πρόγραμμα, γιατί να βάλουμε όρους που το Ταμείο δεν δέχεται;» είναι ένα επιχείρημα που έχει ακουστεί σε συνεδρίαση της ομάδας εργασίας για το χρέος.

Συγχρόνως, πρέπει να υπάρξει συμφωνία στο ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος μετά το 2023, καθώς μέχρι τότε είναι δεδομένο ότι θα ισχύσει ο ιδιαίτερα υψηλός στόχος του 3,5%. Το ΔΝΤ τονίζει ότι στη συνέχεια θα πρέπει να μειωθεί στο 1,5%, ενώ οι Ευρωπαίοι εταίροι, στο 2,1%. Εκεί μπορεί να υπάρξει συμβιβασμός στο πόσο γρήγορα μπορεί να μειωθεί ο στόχος στο 1,5% ή για πόσα χρόνια να διατηρηθεί στο 2,1%.

Το θέμα αναμένεται να τεθεί και στις συζητήσεις του ΔΝΤ την ερχόμενη εβδομάδα, με σκοπό να υπάρξει σημαντική πρόοδος μέχρι το Eurogroup στις 27 Απριλίου στη Σόφια, έτσι ώστε να μπορέσει το Δ.Σ. του Ταμείου να αποφασίσει αν θα συμμετάσχει με χρηματοδότηση στο ελληνικό πρόγραμμα. Και ενώ οι Γερμανοί έχουν κρατήσει την πιο σκληρή στάση μέχρι στιγμής, ζητώντας συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αξιολογούσαν ότι η γερμανική στάση που τηρείται αντανακλά την προηγούμενη κυβέρνηση, αφού ο νέος υπουργός Οικονομικών ακόμα ενημερώνεται για τα θέματα, χωρίς να έχει σχηματίσει σαφή γνώμη για το ποια στάση πρέπει να κρατήσει.

Οσον αφορά την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης μέχρι τέλος Μαΐου, ώστε να πάρει το πράσινο φως στο Eurogroup του Ιουνίου, θα είναι δύσκολη, καθώς αυτή τη στιγμή έχουν ολοκληρωθεί περίπου δέκα από τα 88 προαπαιτούμενα και οι θεσμοί προσανατολίζονται σε ολοκλήρωσή της τον Ιούλιο. Αν όμως παραμείνουν πολλά προαπαιτούμενα ανολοκλήρωτα μέχρι το τέλος του προγράμματος, τότε η αξιολόγηση υπάρχει περίπτωση να χαρακτηριστεί μη ολοκληρωμένη και η Ελλάδα να βγει από το πρόγραμμα, χωρίς να λάβει την τελευταία εκταμίευση, που είναι ιδιαίτερα σημαντική για την επάρκεια του «μαξιλαριού» ρευστότητας που θα χρειαστεί η χώρα για να βγει στις αγορές. Αν η ελληνική κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει την πλειονότητα των δύσκολων μεταρρυθμίσεων μέχρι τον Αύγουστο, αλλά παραμένουν μερικά προαπαιτούμενα ανολοκλήρωτα, τότε οι θεσμοί εξετάζουν το ενδεχόμενο οι μεταρρυθμίσεις που παραμένουν ημιτελείς να μεταφερθούν στις δράσεις που θα κληθεί να αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση μετά τη λήξη του προγράμματος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ