Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες. Εκείνη η δυσάρεστη στιγμή που φέρνει στην επιφάνεια την ενδοοικογενειακή ένταση, την οποία τα μέλη της επιμελώς προσπαθούν να κρύψουν. Κι όταν αυτό γίνεται μπροστά σε «έξυπνες» συσκευές και τηλεοπτικές κάμερες, λίγα δυσάρεστα δευτερόλεπτα μπορούν να πάρουν διάσταση εθνική, να προκαλέσουν διαδικτυακή θύελλα και ψηφιακή σάτιρα και να αποκτήσουν όνομα – όπως «Λετίθια-γκέιτ».

Η σκηνή εξελίσσεται στο τέλος της λειτουργίας την Κυριακή του καθολικού Πάσχα στον Καθεδρικό Ναό της Πάλμα της Μαγιόρκα, την 1η Απριλίου, με πρωταγωνίστριες τη 45χρονη βασίλισσα της Ισπανίας Λετίθια και την 79χρονη πεθερά της, επίτιμη βασίλισσα Σοφία. Λίγο πριν από την έξοδο από τον ναό, η γιαγιά Σοφία αγκαλιάζει τις εγγονές της -τη 12χρονη πριγκίπισσα των Αστουριών Λεονόρ και τη 10χρονη πριγκίπισσα Σοφία- και τις προτρέπει να ποζάρουν για φωτογραφίες. Η νύφη Λετίθια περνάει από μπροστά τους δυο τρεις φορές και εμποδίζει οποιαδήποτε λήψη. Η «περίεργη» έως «εχθρική» στάση της βασίλισσας συνεχίζεται λίγο αργότερα στον εξωτερικό χώρο, όπου η Σοφία φιλάει στο μέτωπο τη Λεονόρ και η Λετίθια φαίνεται να «σκουπίζει» με το χέρι το κούτελο της διαδόχου του ισπανικού θρόνου.   

Εκατομμύρια ιντερνετικά «χτυπήματα» αργότερα, μια φίλη και πρώην συνάδελφος της Λετίθια, η δημοσιογράφος Ίνμα Αγκιλάρ, μιλάει στην ισπανική τηλεόραση. «Η βασίλισσα ανησυχεί και είναι συντετριμμένη, γιατί είναι πολύ αφοσιωμένη στη φροντίδα των κοριτσιών της και στην προστασία της εικόνας τους», σημειώνει. Σύμφωνα με την Αγκιλάρ, η οποία περιγράφει το συμβάν ως «αντίδραση μιας μάνας που ανησυχεί για τις κόρες της», η ίδια η Λετίθια χαρακτηρίζει το επεισόδιο μια «ανοησία». 

Η συνέχεια «σκηνοθετείται». Λίγες ημέρες μετά, οργανώνονται δύο επισκέψεις στο νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται ο επίτιμος βασιλιάς Χουάν Κάρλος μετά από επέμβαση στο γόνατο. Στην πρώτη επίσκεψη, ο βασιλιάς Φελίπε ΣΤ΄ οδηγεί το αυτοκίνητο στο οποίο βρίσκονται η σύζυγος και η μητέρα του. Η Λετίθια κατεβαίνει πρώτη και ανοίγει την πόρτα στη Σοφία, κίνηση που για πολλούς θεωρείται ένδειξη δημόσιας συγγνώμης. Την επομένη, στην οικογενειακή «παρέα» προστίθενται και οι ινφάντες Λεονόρ και Σοφία, οι οποίες χαμογελούν και ποζάρουν με τη γιαγιά τους. 

Έχουν περάσει 13 χρόνια από τότε που η Λετίθια, «εκκολαπτόμενο» μέλος της βασιλικής οικογένειας, ευχαριστούσε δημοσίως τη μέλλουσα πεθερά της για τη βοήθεια και την αγάπη που της είχε δείξει. Τι μεσολάβησε; Μεταξύ άλλων, η στάση της Σοφίας απέναντι στον μεγαλύτερο οικογενειακό «εχθρό» της Λετίθια, τον Ινιάκι Ουρντανγκαρίν, σύζυγο της αδελφής του Φελίπε, Κριστίνα. Οι σχέσεις Ινιάκι και Λετίθια ήταν ήδη κακές, όταν ο πρώτος κατηγορήθηκε για υπεξαίρεση περίπου 6 εκατ. ευρώ μέσω δικής του φιλανθρωπικής οργάνωσης. Ο Φελίπε αφαίρεσε τον τίτλο της δούκισσας της Πάλμα από την αδερφή του (κατηγορήθηκε και εκείνη για την ίδια υπόθεση, αλλά τελικά αθωώθηκε), ενώ ο Ινιάκι καταδικάστηκε σε έξι χρόνια φυλάκισης. Η υπόθεση «Noos» δίχασε την οικογένεια, όμως η Σοφία αρνήθηκε να γυρίσει την πλάτη στην κόρη και στον γαμπρό της.

 


Η Σοφία φιλάει την εγγονή της Λεονόρ μετά την πασχαλινή λειτουργία στον Καθεδρικό Ναό της Πάλμα της Μαγιόρκα. Αμέσως μετά, η Λετίθια φαίνεται να σκουπίζει το μέτωπο της κόρης της. REUTERS/Enrique Calvo

 

Μοναρχία νέας εποχής

Στο μεταξύ, η Λετίθια είναι η πρώτη «κοινή θνητή» βασίλισσα της Ισπανίας, μιας «ανανεωμένης μοναρχίας σε μια νέα εποχή», σύμφωνα με τα λόγια του Φελίπε την ημέρα της στέψης τους το 2014. Ο νέος βασιλιάς ζήτησε λογιστικό έλεγχο των εξόδων της βασιλικής οικογένειας, ενώ απαγόρευσε στα μέλη της να εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα και να αποδέχονται πολύ ακριβά δώρα. Πρόσφατη δημοσκόπηση της Metroscopia εμφανίζει 7 στους 10 Ισπανούς ικανοποιημένους από τον Φελίπε. Το σύνταγμα περιγράφει τον ρόλο του ως «μεσολαβητή», όμως ο 50χρονος μονάρχης δεν έδειξε αυτή την πλευρά του σε διάγγελμά του τον περασμένο Οκτώβριο, όταν εν μέσω της κρίσης στην Καταλονία κατηγόρησε την ηγεσία της και τον Κάρλες Πουτζδεμόν για «απαράδεκτη ανεντιμότητα». Λίγους μήνες πριν, πάντως, είχε παραστεί με τη Λετίθια σε τελετή στη Σαγράδα Φαμίλια για τα θύματα των τρομοκρατικών χτυπημάτων στη Βαρκελώνη και στην Καμπρίλς τον περασμένο Αύγουστο.

Σε αντίθεση με τον Φελίπε και τη Σοφία, η Λετίθια Ορτίθ-Ροκασολάνο δεν μεγάλωσε με βάση το πρωτόκολλο και την απόλυτη σημασία του «φαίνεσθαι». Δημοσιογράφος και παρουσιάστρια ειδήσεων μέχρι την ημέρα που μαζί με τον Φελίπε ανακοίνωσαν την απόφασή τους να παντρευτούν -ο γάμος έγινε το 2004-, η Λετίθια, σύμφωνα με το ισπανικό Vanity Fair, δεν έχει ούτε αυλή ούτε στυλίστα, ενώ φροντίζει η ίδια τα παιδιά της. Σύμφωνα με το Παλάτι, προτεραιότητές της είναι η οικογένεια και η στήριξη στο θεσμικό έργο του συζύγου της. Η άνεσή της στον δημόσιο λόγο συνδυάζεται με την προσωπική της συμβολή σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς, όπως ο ισπανικός σύνδεσμος εναντίον του καρκίνου, του οποίου είναι επίτιμη πρόεδρος. Αγαπάει τα «power» ταγέρ-παντελόνια, επιλέγει ρούχα από δημοφιλείς ισπανικές εταιρείες «γρήγορης» ένδυσης, ενώ πολλές εμφανίσεις της φέρουν την υπογραφή του Ισπανού σχεδιαστή Φελίπε Βαρέλα. Έντονη είναι η φημολογία γύρω από τον αριθμό των πλαστικών επεμβάσεων που μπορεί να έχει κάνει (επισήμως μόνο μία, ρινοπλαστική), ενώ έχει εμμονή με την υγιεινή διατροφή. Μεγαλύτερη δυσκολία της η «συμβίωση» δημόσιου και ιδιωτικού βίου.

Όπως και στις περισσότερες οικογένειες, οι πιθανότητες είναι ότι οι εσωτερικές διαμάχες θα «επιμείνουν». Κι αν κάτι μοιράζονται σήμερα η Λετίθια και η Σοφία, είναι η «αδυναμία» τους να τοποθετηθούν και να μιλήσουν ανοιχτά και δημοσίως. Για τα μέλη της βασιλικής οικογένειας, όμως, θα υπάρχουν πάντα οι χειρονομίες.  ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ