Νέες ταινίες: Ενας ύμνος στη σχέση ανθρώπων και σκύλων

Νέες ταινίες: Ενας ύμνος στη σχέση ανθρώπων και σκύλων

5' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Νησί των Σκύλων ***

ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2018)

Σκηνοθεσία:  Γουές Αντερσον

Ερμηνείες: Μπράιαν Κράνστον, Εντουαρντ Νόρτον, Μπιλ Μάρεϊ

Η ταινία που άνοιξε το περασμένο Φεστιβάλ Βερολίνου είναι ένα αλληγορικό animation διά χειρός Γουές Αντερσον, ο οποίος χρησιμοποιεί τη συνηθισμένη του πολύχρωμη παλέτα σε μια τρυφερή φιλοζωική –και όχι μόνο– ιστορία. Για να το κάνει αυτό, μας μεταφέρει σε μια κάπως… εναλλακτική Ιαπωνία. Εκεί ο άκαρδος δήμαρχος της πόλης Μεγκασάκι, με πρόφαση έναν μυστηριώδη ιό, αποφασίζει την «απέλαση» όλων των σκυλιών σε ένα πελώριο νησί-χωματερή. Ο δωδεκάχρονος Ατάρι ωστόσο ξεκινά την αναζήτηση για τον αγαπημένο του σκύλο, παρέα με μια ανεκδιήγητη ομάδα ημίαιμων.

Μεταχειριζόμενος ξανά –μετά τον «Απίθανο κύριο Φοξ»– τη μέθοδο του stop-motion, καθώς και μια πλειάδα διάσημων ηθοποιών στις φωνές (Μπράιαν Κράνστον, Εντουαρντ Νόρτον, Μπιλ Μάρεϊ, Σκάρλετ Γιόχανσον, Φράνσις Μακ Ντόρμαντ κ.ά.), ο Αντερσον κατασκευάζει ένα παραμύθι με αρκετά ενήλικα στοιχεία αλλά και θεματικές που θα μπορούσαν να ισορροπούν και καλύτερα. Τα τετράποδα που έχουν εξοριστεί στον Νησί των Σκουπιδιών μοιάζουν με πρόσφυγες που κανείς δεν θέλει στην αυλή του· ή με τους «αποτυχημένους» της αμερικανικής κοινωνίας που ζουν στα διάφορα γκέτο· ή με τις κάθε λογής ομάδες περιθωριοποιημένων επί γης. Θα κάνουν περίπου τα πάντα προκειμένου να επιβιώσουν, όμως τίποτα δεν εξαλείφει την απόλυτη πίστη τους στον άνθρωπο.

Από την άλλη, η ταινία αποτελεί ύμνο στη μοναδική σχέση ανθρώπων και ζώων –ειδικά των σκύλων– αλλά και γενικότερα στη φιλία και τη συντροφικότητα που ξεπερνά τις δυσκολίες. Ολα αυτά σε ένα αρκετά εντυπωσιακό αισθητικά πακέτο, διανθισμένο με μπόλικο χιούμορ και τις συνηθισμένες γραφικές λεπτομέρειες (μια αναλυτικότατη σκηνή τυλίγματος σούσι για παράδειγμα) που χαρακτηρίζουν τον Αντερσον. Ο ιαπωνικός χαρακτήρας βέβαια δεν εξαντλείται μόνο στο φαγητό, καθώς στην ταινία υπάρχουν ολόκληρες σκηνές-αφιερώματα στους «Επτά σαμουράι» του Κουροσάβα και στην ιαπωνική κουλτούρα γενικότερα.

Θέλμα ***

ΘΡΙΛΕΡ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (2017)

Σκηνοθεσία: Γιοακίμ Τρίερ

Ερμηνείες: Ελι Χάρμπο,

Κάια Γουίλκινς, Χένρικ Ράφαλσεν

Η Θέλμα είναι μια νεαρή κοπέλα η οποία φεύγει για πρώτη φορά από την έντονα θρησκόληπτη πατρική εστία, πηγαίνοντας στο πανεπιστήμιο. Εκεί θα ερωτευθεί μια συμφοιτήτριά της, όμως οι ενοχές για το «αμάρτημα» και ο φόβος των γονιών της θα πυροδοτήσουν μια σειρά επιληπτικών κρίσεων με μεταφυσικές προεκτάσεις. Ο Γιοακίμ Τρίερ εξερευνά, μέσω ενός διαρκώς κλιμακούμενου –επί το σκοτεινότερον– θρίλερ, τον κόσμο της δύσκολης, συχνά οδυνηρής ενηλικίωσης. Η ηρωίδα του, καταπιεσμένη από το οικογενειακό περιβάλλον αλλά και τον ίδιο της τον εαυτό, αντιδρά ψυχοσωματικά, απελευθερώνοντας ολέθριες δυνάμεις τις οποίες δεν γνωρίζει καν ότι κατέχει.

Ο δημιουργός του φιλμ κατασκευάζει ένα σκηνικό διάσπαρτο με μυθολογικά στοιχεία του Βορρά –το τοπίο, τα σύμβολα κ.ο.κ.– αλλά και θρησκευτικές αναφορές στο δίπολο αμάρτημα-τιμωρία, κι αυτό είναι ίσως το πιο επιτυχημένο στοιχείο της ταινίας. Η μεταφυσική έκρηξη της Θέλμα, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, έρχεται (ειρωνικά) σαν φυσικό επακόλουθο και επιτείνει την αίσθηση του αναπόφευκτου. Πολύ άρτια επίσης αποδίδεται ο εσωτερικός αγώνας του χαρακτήρα – η σκηνή στο θέατρο όπου παλεύει με τον «πειρασμό» είναι απλώς υπέροχη. Κάπου εκεί ωστόσο το πράγμα μπερδεύεται: οι συνεχείς αναδρομές στο παρελθόν και οι μετακινήσεις κόβουν τον αρχικό εντατικό ρυθμό προς χάριν ενός μυστηρίου που αποκαλύπτεται σταδιακά. Το δε τέλος αφήνει τον θεατή μετέωρο ανάμεσα στην αίσθηση της κάθαρσης και την υποψία ότι έχει μόλις παρακολουθήσει τη γένεση ενός νέου χαρακτήρα κόμικς.

Η μπλε βασίλισσα **

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Σιπσίδης

Oι υπάλληλοι πούλησαν το αφεντικό

Ο Αλέξανδρος Σιπσίδης δημιουργεί ένα νεονουάρ θρίλερ, ιδωμένο μέσα από τις διαφορετικές οπτικές των πρωταγωνιστών του. Μία ομάδα μαφιόζων κλέβουν την «μπλε βασίλισσα», ένα από τα πολυτιμότερα διαμάντια του κόσμου. Οι «υπάλληλοι», ωστόσο, αποφασίζουν να προδώσουν το αφεντικό και να πουλήσουν το διαμάντι στο εξωτερικό για λογαριασμό τους. Μόνο που τα πισώπλατα μαχαιρώματα συνεχίζονται και μεταξύ τους. Η ιδέα των επάλληλων οπτικών είναι φυσικά ελκυστική, ωστόσο η εκτέλεση μάλλον… πάσχει. Το σενάριο αντιστοιχεί περισσότερο σε (ελληνικό) τηλεοπτικό επίπεδο, ενώ ανάλογη είναι και η γενικότερη αισθητική. Και βέβαια οι διαδοχικές αφηγήσεις, οι οποίες αρχικά λειτουργούν αρκετά καλά, από ένα σημείο και μετά κουράζουν με την επαναληπτικότητα που ανά στιγμές μοιάζει απλώς να μακραίνει, δίχως πραγματικό λόγο, τη χρονική διάρκεια του φιλμ.

Οικογενειακός φίλος **½

Σκηνοθεσία: Φιλίπ Λιορέ

Ερμηνείες: Πιερ Ντελαντονσάμπ, Γκαμπριέλ Αρκάν, Καθρίν Ντε Λεάν

Αναζητώντας ταυτότητα στον Καναδά

Ο Γάλλος Ματιέ δέχεται ένα αναπάντεχο τηλεφώνημα, το οποίο τον πληροφορεί πως ο πατέρας του, τον οποίο δεν έχει γνωρίσει ποτέ, είναι Καναδός και έχει μόλις πεθάνει. Χωρίς ιδιαίτερη σκέψη, αποφασίζει να διασχίσει τον Ατλαντικό προκειμένου να παραστεί στην κηδεία αλλά και να γνωρίσει τα ετεροθαλή αδέλφια του. Οταν φτάνει εκεί, όμως, διαπιστώνει πως η κατάσταση είναι αρκετά πιο περίπλοκη από όσο είχε φανταστεί. Ο Φιλίπ Λιορέ υπογράφει ένα γλυκόπικρο φιλμ πάνω στην αναζήτηση της ταυτότητας και στη σημασία των οικογενειακών δεσμών. Τοποθετώντας μεγάλο κομμάτι της αφήγησής του στις λίμνες και στα δάση του Καναδά, καθιστά το φυσικό τοπίο συμπρωταγωνιστή-καθρέφτη των υπόλοιπων χαρακτήρων του· τέσσερις εξ αυτών θα συγκρουστούν ώσπου να βρουν τις ισορροπίες τους. Οι εξελίξεις βέβαια έρχονται με κάπως αργούς ρυθμούς, παρ’ όλα αυτά το συγκινητικό –και με ανατροπή– φινάλε αξίζει την αναμονή.

Μποέμικη ψυχή **½

Σκηνοθεσία: Tόνι Κατλίφ

Ερμηνείες: Δάφνη Πατακιά, Σιμόν Αμπκαριάν, Μαρίν Καγιόν

Κεφάτο road trip ενηλικίωσης

Ο Τόνι Κατλίφ («Korkoro») ποτίζει με το τσιγγάνικο, αναρχικό πνεύμα του την Τζαμ, μια νεαρή Ελληνίδα, γεννημένη στη Γαλλία, η οποία ζει στη Λέσβο με τον πρώην ναυτικό θείο της, τον Κακούργο (Σιμόν Αμπκαριάν). Οταν εκείνος τη στέλνει για μια δουλειά στην Κωνσταντινούπολη, θα αρχίσει ένα περιπετειώδες ταξίδι γεμάτο απρόοπτα, νέες γνωριμίες και πολλή πολλή μουσική. Λάτρης του ρεμπέτικου και γεμάτη ζωντάνια, η Τζαμ –την ερμηνεύει όμορφα η Δάφνη Πατακιά– δεν χάνει ευκαιρία να τραγουδήσει και να χορέψει, βρίσκοντας έτσι κώδικες επικοινωνίας με τους ανθρώπους γύρω της. Στην Πόλη γνωρίζει την Αβρίλ, μια δεκαοκτάχρονη Γαλλίδα, την οποία και παίρνει υπό την προστασία της στο ταξίδι της επιστροφής. Αυτό εξελίσσεται σε κεφάτο road trip ενηλικίωσης, από το οποίο δεν λείπουν κάποιες υπερβολές και προχειρότητες, ωστόσο η μποέμικη ατμόσφαιρα δίνει τον τόνο ώς το τέλος.

Εμείς…

Αρκετά σημαντική είναι η ελληνική παρουσία στο επερχόμενο Φεστιβάλ Καννών (8-19/5). Συγκεκριμένα, έχουμε τους «Θεριστές», πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ελληνο-νοτιοαφρικανού Ετιέν Καλός, η οποία θα προβληθεί στον τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα». Επίσης υπάρχουν άλλες δύο μικρού μήκους συμμετοχές: Το «Εκτορας Μαλό: Η τελευταία μέρα της χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου, αλλά και το νέο φιλμ του Γιώργου Ζώη «Third Kind», το οποίο αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον. Ολες οι ταινίες έχουν την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

…και οι άλλοι

Καταιγίδα ευρωπαϊκών –και όχι μόνον– παραγωγών (σειρών, ταινιών, ριάλιτι κ.ο.κ.) ετοιμάζει για το επόμενο διάστημα το Netflix. Οπως έγινε γνωστό, η διαδικτυακή πλατφόρμα θα παρουσιάσει, μέσα στον επόμενο χρόνο, τουλάχιστον 100 νέα πρότζεκτ, τα οποία προέρχονται από 16 χώρες που εκτείνονται από την Ευρώπη μέχρι τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Ελπίζουμε σύντομα να έχουμε ανακοινώσεις που να αφορούν και την Ελλάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή