Εργα Ρίφενσταλ σε μουσείο του Βερολίνου

Εργα Ρίφενσταλ σε μουσείο του Βερολίνου

2' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Εκθέματα της ταλαντούχου φωτογράφου, σκηνοθέτιδος και θαυμάστριας του Αδόλφου Χίτλερ, Λένι Ρίφενσταλ, που δεν έχουν ξαναδεί το φως της δημοσιότητας, θα εκτεθούν στο Μουσείο Φωτογραφίας του Βερολίνου.

Ο διευθυντής του μουσείου, Λούντγκερ Ντέρενταλ, μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα The Guardian, αποκαλύπτει ότι το μουσείο θα έχει εντός των προσεχών ημερών στα χέρια του 700 κιβώτια με το σύνολο του αρχείου της προπαγανδίστριας των ναζί. Τα κιβώτια περιλαμβάνουν φωτογραφίες, φιλμ, γράμματα, έγγραφα, ακόμη και τις καταδυτικές στολές της Ρίφενσταλ, καθώς και ταινίες από τη δεκαετία του 1920.

Σε μικρή απόσταση από το μουσείο βρίσκεται το ιστορικό σινεμά Ufa Palast, όπου προβλήθηκε η ναζιστική ταινία της Ρίφενσταλ «Ο θρίαμβος της θέλησης». Ο Χίτλερ και ο υπουργός Προπαγάνδας του ναζιστικού καθεστώτος Γιόζεφ Γκέμπελς θαύμασαν το ταλέντο της και αναγνώρισαν αμέσως την προπαγανδιστική του αξία.

Η Ρίφενσταλ πέθανε το 2003, σε ηλικία 101 ετών. Τα χαρτιά της, όμως, παρέμειναν στο σπίτι της στις όχθες της λίμνης Στάρνμπεργκ στη Βαυαρία, μέχρι τον θάνατο του συζύγου της το 2016, αφήνοντας τη γραμματέα της, Γκίζελα Χαν, ως μοναδική κληρονόμο. Η Χαν λέει σήμερα ότι η Ρίφενσταλ πάντα ήθελε τα χαρτιά και τα έγγραφά της να επιστρέψουν στο Βερολίνο, όπου είχε γεννηθεί.

Η Ρίφενσταλ προσπάθησε στα τελευταία χρόνια της ζωής της να εμφανισθεί ως πολιτικά αδαής, η οποία ενεπλάκη εκ παραδρομής στη ναζιστική μηχανή.

Η βιογράφος της Ρίφενσταλ, Νίνα Γκλάντιτς, υπογραμμίζει τον σκεπτικισμό της για την ύπαρξη αξιόπιστων ιστορικών στοιχείων στο αρχείο της φωτογράφου, εξαιτίας της αφαίρεσης επιβαρυντικών στοιχείων από αυτό από την ίδια τη Ρίφενσταλ μετά το 1945.

«Είναι χυδαίο»

Την ενόχλησή τους έχουν εκφράσει άλλοι για τη μελλοντική «συνύπαρξη» των φωτογραφιών της Ρίφενσταλ με αυτές του Χέλμουτ Νιούτον στο μουσείο φωτογραφίας του Βερολίνου. Ο Εβραίος φωτογράφος, που πέθανε το 2004, αναγκάσθηκε να διαφύγει από τη ναζιστική Γερμανία ως παιδί το 1938, για να ταφεί εντέλει στο Βερολίνο.

«Είναι χυδαίο το έργο του Νιούτον να βρεθεί δίπλα σε αυτό της Ρίφενσταλ. Οσοι θαυμάζουν το έργο της Ρίφενσταλ, με το φασιστικό του περιεχόμενο, έπεσαν πάλι θύματα κοροϊδίας, όπως θα το ήθελε και η ίδια», λέει ο Μπράιαν Ουίνστον, καθηγητής Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο του Λίνκολν της Αγγλίας.

Η γραμματέας της Λένι Ρίφενσταλ επισημαίνει, όμως, ότι ο Χέλμουτ Νιούτον και η φωτογράφος έγιναν καλοί φίλοι, με ένα γράμμα του Νιούτον προς τη Ρίφενσταλ να αναφέρει: «Αγαπητή Λένι. Είσαι μαγευτικά γοητευτική στη φωτογραφία αυτή και αυτά τα πόδια… Η καημένη η Μαρλέν Ντίτριχ θα γινόταν πράσινη από ζήλια».

Παρότι ορισμένοι αναφέρουν το γράμμα ως απόδειξη της φιλίας μεταξύ του Νιούτον και της Ρίφενσταλ, άλλοι εκτιμούν ότι ο διάσημος φωτογράφος αξιοποίησε την αλληλογραφία του με τη Ρίφενσταλ για να την πείσει να ποζάρει για αυτόν σε ηλικία 100 ετών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή