ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η Βιέννη γιορτάζει τα 100 χρόνια του μοντερνισμού της
ΑΥΣΤΡΙΑ

Αυτή είναι μία φωτογραφική άποψη του εκκλησίας του Αγίου Λεοπόλδου (Kirche am Steinhof) στη Βιέννη, σχεδιασμένη το 1907 από τον αρχιτέκτονα Οτο Βάγκνερ, από τους κορυφαίους εκπροσώπους του αυστριακού μοντερνισμού στις αρχές του 20ού αιώνα. Είναι ένα από τα αρχιτεκτονικά ορόσημα –διάσπαρτα στην αυστριακή πρωτεύουσα– από τη μεγάλη τομή στις τέχνες που σημειώθηκε στην Αυστροουγγρική Αυτοκρατορία με επίκεντρο τη Βιέννη από το 1890 έως το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Αυτή η κίνηση, γνωστή και ως Sezession (απόσχιση), παρακλάδι της ευρύτερης αρ νουβό (Art Nouveau) που κατακτούσε έδαφος σε όλη την Ευρώπη από τη Μόσχα ώς τη Γλασκώβη και από τη Ρίγα ώς τη Λισσαβώνα, άνθησε στη Βιέννη που ως μητρόπολη της αυτοκρατορίας μπορούσε να συντηρήσει την αντίδραση στην ακαδημαϊκή τέχνη και στο επίσημο γούστο των αστών. Η αρ νουβό στη Βιέννη μάς έδωσε στη ζωγραφική τον Εγκον Σίλε και τον Γκούσταφ Κλιμτ και στην αρχιτεκτονική τα κτίρια του Αντολφ Λόος και του Οτο Βάγκνερ με τη μεγάλη απόσχιση από τους ιστορικούς ρυθμούς του 19ου αιώνα. Το στυλ της Βιέννης της νέας εποχής, το στυλ 1910, έγινε έκτοτε ταυτόσημο με την κεντροευρωπαϊκή πρωτοπορία και διαχύθηκε σε πολλές γειτονικές και όχι μόνο χώρες. Για την Αυστρία είναι εδώ και πολλά χρόνια «κληρονομιά», σχεδόν κατεστημένο(!), αλλά παραμένει ένα μεγάλο πνευματικό κεφάλαιο προς μελέτη. Η τουριστική Αυστρία το αξιοποιεί δεόντως και φέτος γιορτάζει τα 100 χρόνια από το τέλος της αρ νουβό (το 1918 πέθανε και ο Οτο Βάγκνερ), με σειρά εκδηλώσεων, παραγωγών και κινητοποίησης ενός μηχανισμού προβολής της ελκυστικής κληρονομιάς και του πνευματικού αποθέματος της Βιέννης. Ολα αυτά συνοδεύονται και από παραγωγές σύγχρονης τέχνης σε διαρκή διάλογο, ούτως ώστε το προϊόν «Βιέννη 100 χρόνια» να αφορά τους πάντες. Είναι εντυπωσιακό το επίπεδο πολιτισμικής αυτογνωσίας εκφρασμένο από τεχνοκράτες και εκπροσώπους φορέων, οι οποίοι δείχνουν να αντιλαμβάνονται το βάθος αλλά και την υπεραξία μιας τέτοιας μοναδικής κληρονομιάς. Η Βιέννη «ζει» και από τον μοντερνισμό της, ως παραφυάδα της μεγάλης έκρηξης νεωτερικότητας που σημειώθηκε στη Δύση σταδιακά μετά το 1880. Είναι ένα μάθημα πολιτιστικής οικονομίας και σοβαρότητας.

ΣΑΡΑΓΟΣΑ
Ο λαμπρός 18ος αιώνας

Η ατμόσφαιρα της αριστοκρατίας στη Σαραγόσα στα τέλη του 18ου αιώνα αναπαράγεται στην έκθεση που παρουσιάζεται από το Ιδρυμα Ibercaja Foundation. Η έκθεση εστιάζεται στην προσωπικότητα της Ιnfanta Maria Teresa de Vallabriga (1759 - 1820) και μέσω αυτής δείχνει την κοινωνική και καλλιτεχνική λάμψη της πόλης εκείνη την εποχή. H Σαραγόσα, από τις παλαιότερες πόλεις της Ισπανίας, ήταν μεγάλο κέντρο. Ο Φρανθίσκο ντε Γκόγια είχε φιλοτεχνήσει πορτρέτα της Ινφάντας και της οικογένειάς της.

ΖΥΡΙΧΗ
H μόδα στην τέχνη

Αυτά τα φορέματα στυλ Μόντριαν είναι μία εγκατάσταση στην πολύπτυχη έκθεση που παρουσιάζεται τώρα στο Kunsthaus της Ζυρίχης με θέμα «Το κίνητρο της μόδας. Ακραίες επιλογές στην τέχνη». Η έκθεση, που θα διαρκέσει ώς τις 15 Ιουλίου, συγκεντρώνει κορυφαία έργα ζωγραφικής και γλυπτικής από την ιστορία της τέχνης αλλά και σύγχρονα βίντεο, φωτογραφίες και εγκαταστάσεις. Εχει ενδιαφέρον να δει κανείς πώς ενσωμάτωσαν οι καλλιτέχνες στα έργα τους τις διάφορες ενδυματολογικές υπερβολές.

ΝΙΟΥ ΧΕΪΒΕΝ
Το άγνωστο αριστούργημα

Ενα από τα μυστήρια της ιστορίας της τέχνης είναι και αυτό το έργο ζωγραφικής (σε λεπτομέρεια), φιλοτεχνημένο περί το 1663 κατόπιν ανάθεσης πιθανώς από Αγγλο ευγενή ονόματι Πάστον. Το έργο ονομάστηκε «The Paston Treasure» και ενώ υπάρχουν πολλές εικασίες για την ταυτότητά του (υπάρχει μια φλαμανδική αίσθηση), καμία δεν έχει τεκμηριωθεί. Αυτή την περίοδο παρουσιάζεται σε έκθεση στις ΗΠΑ, στο Yale Center for British Art, που βρίσκεται στο Νιου Χέιβεν του Κονέκτικατ.

ΓΕΝΕΥΗ
Ο Φερδινάνδος Χόντλερ

Γεννημένος στη Βέρνη το 1853, ο Φερδινάνδος Χόντλερ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα στην Ελβετία. Αυτή την περίοδο λειτουργεί στη Γενεύη η έκθεση με τίτλο «Χόντλερ, παραλληλισμός», εστιάζοντας στον φυσικό νόμο της συμμετρίας και της επανάληψης. Η έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Rath, σε συνεργασία με το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βέρνης, συμπίπτει με τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Χόντλερ.

ΜΑΪΑΜΙ
Επικίνδυνες γυναίκες

Θηλυκές μορφές από την ιστορία της τέχνης, κυρίως από έργα ζωγραφικής με θρησκευτικά ή βιβλικά θέματα, παρουσιάζονται στο Μαϊάμι στο Patricia & Phillip Frost Art Museum. Η ιδιαιτερότητα της έκθεσης είναι ότι φέρνει κοντά αριστουργήματα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής κυρίως από τον 16ο και τον 17ο αιώνα προερχόμενα από το Μουσείο Τέχνης John and Mable Ringling, που βρίσκεται επίσης στη Φλόριντα, εκπροσωπώντας και αυτό την αμερικανική παράδοση και αγάπη των μαικήνων για την παλιά Ευρώπη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ