ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αλεξάντρ Ντεσπλά, Οσκαρ επικοινωνίας, άνεσης και χιούμορ

Στιγμιότυπο από το masterclass στο Ωδείον Αθηνών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Eίναι ωραίο να βλέπεις έναν σταρ να φοράει την ελληνική σημαία σε καρφίτσα στο πέτο του. Τη Δευτέρα το βράδυ, ο Αλεξάντρ Ντεσπλά, ο Ελληνογάλλος οσκαρικός συνθέτης, παρέλαβε το φετινό τιμητικό βραβείο «Ιρις» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στη Στέγη, για την προσφορά του στην έβδομη τέχνη. Την Τρίτη το μεσημέρι, ο συνθέτης που προσκλήθηκε στην Αθήνα από την Ακαδημία, έδωσε ένα masterclass στο Ωδείο Αθηνών. Η αίθουσα «Γαρουφαλλής» του 1ου ορόφου είχε γεμίσει από νέα παιδιά, μουσικούς και λάτρεις του κινηματογράφου. Και εκείνος έκανε –καταχειροκροτούμενος– εντυπωσιακή είσοδο παρέα με την Ελληνίδα μητέρα του. Η συνομιλία με τον νέο Ελληνα συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό κράτησε περίπου μιάμιση ώρα, ενώ ακολούθησε και ζωηρή συζήτηση με το κοινό.

Από μακριά έχει σίγουρα έναν αέρα πρωταγωνιστή. Από κοντά βγάζει την ελληνική ζεστασιά και ένα ανορθόδοξο χιούμορ που έκανε πολλές φορές την αίθουσα να τραντάζεται στα γέλια. Το καλύτερο παράδειγμα είναι όταν του έφεραν ένα μπουκάλι παγωμένο νερό. «Θα ήθελα και λίγο ουζάκι», είπε στα ελληνικά. Ανετος, επικοινωνιακός, ειλικρινής, ο Ντεσπλά έκανε τους θαυμαστές του να πειστούν ότι δεν είναι μόνο το μουσικό του ταλέντο αλλά και η προσωπικότητά του που είναι ξεχωριστή.

Αναφέρθηκε στη μαθητεία του στο ωδείο όταν ήταν μικρός, αλλά προσέθεσε πως δεν υπάρχει μόνον ένας τρόπος να γίνει κανείς μουσικός και ούτε σημαίνει ότι αν αποφοιτήσει κανείς από έναν οργανισμό τέτοιου είδους έχει επάρκεια στην τέχνη της σύνθεσης και της ερμηνείας. Από την άλλη, προσέθεσε ότι υπάρχουν πολλοί καταπληκτικοί σολίστ που είναι αυτοδίδακτοι, αλλά δυστυχώς δεν μπορούν να διαβάσουν μια παρτιτούρα.

Ο Ντεσπλά έχει γράψει μουσική για γαλλικές και αμερικανικές ταινίες, έχει κρατήσει δύο φορές το χρυσό αγαλματάκι (φέτος για τη «Μορφή του νερού» και παλαιότερα για το «Grand Budapest»), ενώ έχει πάρει το χρίσμα του υποψηφίου για πολλές άλλες. Οταν ο Χαράλαμπος Γωγιός τον ρώτησε για τη ζωή του εκτός της δουλειάς, αστειεύτηκε ξανά: «Ποια ζωή; Το πρωί πριν από την τελετή των Οσκαρ ήμουν σε στούντιο ηχογράφησης. Και την επόμενη ημέρα της βράβευσης το πρωί ήμουν πάλι σε στούντιο», είπε. Προσέθεσε βέβαια ότι όταν έρχονται σκηνοθέτες του διαμετρήματος του Πολάνσκι, του Γουές Αντερσον, του Λαρς Φον Τρίερ και ζητούν συνεργασία, είναι σχεδόν αδύνατον να πει όχι. Η Ελληνίδα μαμά (το γένος Λαδόπουλου) πάντως καμάρωνε από την πρώτη σειρά τον υιό και ευχαριστήθηκε την τεράστια δημοφιλία του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ