ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Κατά την επίσκεψή του στο Καζαχστάν και στην Ινδονησία, τον Οκτώβριο του 2013, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ πρότεινε την υλοποίηση της οικονομικής ζώνης του Νέου Δρόμου του Μεταξιού και του Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού στον 21ο αιώνα· από κοινού αυτά τα σχέδια απαρτίζουν την Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος ή Νέος Δρόμος του Μεταξιού». Η Πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στην προαγωγή της συνεργασίας των χωρών του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού με στόχο την κοινή ανάπτυξη. Η Πρωτοβουλία, την οποία έχει ξεκινήσει η Κίνα, ήδη έχει κερδίσει τη στήριξη περισσοτέρων από 100 χωρών σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, και έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο δημόσιο αγαθό, ενώ περιλαμβάνεται και στην απόφαση της 71ης Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών.

Ποια είναι τα σημαντικότερα αποτελέσματα της σινοελληνικής συνεργασίας στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας αυτής; Ποιες οι προοπτικές της; Πώς αντιλαμβάνεται η διεθνής κοινότητα τη σινοελληνική συνεργασία σε αυτό το πλαίσιο; Αυτά είναι σημαντικά ερωτήματα και θα επιχειρήσω να δώσω ικανοποιητικές απαντήσεις αξιοποιώντας τις εμπειρίες μου από τη θητεία μου στην Ελλάδα και εκφράζοντας την αισιοδοξία μου για το μέλλον των διμερών σχέσεων και του Νέου Δρόμου του Μεταξιού.

Κατ’ αρχάς, η υψηλού επιπέδου επικοινωνία ανάμεσα σε Κίνα και Ελλάδα έχει οδηγήσει στην αμοιβαία χάραξη μιας στρατηγικής κατεύθυνσης και έχει συμβάλει στην εκκίνηση της διμερούς συνεργασίας. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια σημαδεύτηκαν από τη συχνή ανταλλαγή επισκέψεων σε υψηλό επίπεδο ανάμεσα στις δύο χώρες. Το 2014, τόσο ο πρόεδρος Σι όσο και ο πρωθυπουργός της Κίνας Λι Κετσιάνγκ επισκέφθηκαν την Ελλάδα. Το ίδιο έτος, ο πρόεδρος Σι συναντήθηκε με τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια στο Σότσι της Ρωσίας. Τον Σεπτέμβριο του 2015, ο πρόεδρος Σι και ο Ελληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συναντήθηκαν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών. Τον Ιούλιο του 2016, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, ενώ τον Μάιο του επόμενου έτους συμμετείχε στο Φόρουμ για τη Διεθνή Συνεργασία, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος». Στη διάρκεια της επίσκεψής του, είχε ξανά διμερείς επαφές με τον πρόεδρο Σι και συνάντησε για πρώτη φορά τον πρωθυπουργό Λι. Οι δύο πρωθυπουργοί διατηρούν στενή επαφή για όλα τα σημαντικά ζητήματα αλληλογραφώντας και ανταλλάσσοντας τηλεφωνήματα. Επιπλέον, τουλάχιστον επτά αντιπροσωπείες με υψηλόβαθμους αξιωματούχους από την Κίνα έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα. Μέσα από τις παραπάνω επαφές, και ενώ έπρεπε να αντιμετωπίσουμε τον αντίκτυπο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, προέκυψε σταδιακά μια συναντίληψη: εκτός από καλοί φίλοι που αντιμετωπίζουν τα πάντα μαζί, Κίνα και Ελλάδα μπορούν να γίνουν επίσης στρατηγικοί εταίροι επιδιώκοντας αμοιβαία ανάπτυξη και ευημερία. Οι Κινέζοι ηγέτες έχουν δώσει ένα σαφές μήνυμα: η Κίνα αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στον καίριο ρόλο της Ελλάδας στην πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος». Η Κίνα είναι έτοιμη να ενώσει τις δυνάμεις της με την Ελλάδα για την καλλιέργεια ακόμα καλύτερων προοπτικών συνεργασίας και μεγαλύτερης αισιοδοξίας για το άμεσο αλλά και το απώτερο μέλλον. Σε διμερείς συναντήσεις και μέσα από επίσημες εξαγγελίες, η ελληνική ηγεσία έχει επανειλημμένως τονίσει τη σπουδαιότητα του Νέου Δρόμου του Μεταξιού για την παγκόσμια ανάπτυξη και τη σινοελληνική συνεργασία, ενώ υπογραμμίζει τα οφέλη της για την Ελλάδα όσο και την Ευρώπη· συμμετέχοντας στην υλοποίηση της Πρωτοβουλίας αυτής, η Ελλάδα αναδεικνύει τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματά της. Στη σημερινή ταραγμένη και σύνθετη συγκυρία για τα διεθνή και περιφερειακά θέματα, Κίνα και Ελλάδα έχουν εμβαθύνει την αμοιβαία πολιτική εμπιστοσύνη και έχουν ευθυγραμμίσει τις αναπτυξιακές τους στρατηγικές.

Δεύτερον, η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά έχει γίνει πρότυπο συνεργασίας στο πλαίσιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού. Το 2014, Κίνα και Ελλάδα συμφώνησαν να αναθεωρήσουν τη συμφωνία παραχώρησης για τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων 2 και 3. Τον Ιανουάριο του 2015, ξεκίνησε επέκταση του Προβλήτα 3, γεγονός που σηματοδότησε ένα μεγάλο βήμα στη διμερή συνεργασία στον Πειραιά. Στη συνέχεια, και παρά τις όποιες αντιξοότητες, τα κοινά συμφέροντα των δύο χωρών και ιδίως οι μεγάλες προοπτικές της σινοελληνικής συνεργασίας στον Πειραιά, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας, ώθησαν εντέλει τις δύο πλευρές να υπογράψουν τον Απρίλιο του 2016 συμφωνία εξαγοράς του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ). Οταν η συμφωνία ήρθε στο Κοινοβούλιο, τόσο η κυβέρνηση όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης τη στήριξαν με θέρμη και θέσπισαν το απαραίτητο νομικό υπόβαθρο. Σήμερα, η συνολική δυναμικότητα διακίνησης του Πειραιά έχει εκτοξευθεί στα 4,12 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια (TEU), με το λιμάνι να ενισχύεται στην παγκόσμια κατάταξη κατακτώντας την 36η θέση από την 96η – είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Κάθε εβδομάδα δεκαέξι με δεκαοκτώ εμπορευματικές αμαξοστοιχίες αναχωρούν από τον Πειραιά για την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη. Το πρόγραμμα για τη διασύνδεση των θαλάσσιων και χερσαίων γραμμών Κίνας και Ευρώπης έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά. Επιδιώκοντας να καταστήσει το λιμάνι κεντρικό κόμβο αυτών των γραμμών, η Cosco Greece S.A. έχει δημιουργήσει 55 νέες θαλάσσιες οδούς που συνδέουν τη Μεσόγειο με τη Μαύρη Θάλασσα, τη Μέση Ανατολή, τη Βορειοδυτική Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Ασία και την Αυστραλία. Η Cosco θα υλοποιήσει σημαντικά πρόσθετα επενδυτικά σχέδια που προβλέπουν σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιερόπλοιων, καθώς και ναυπηγοεπισκευαστικές εγκαταστάσεις. Η νέα αποβάθρα στον Προβλήτα 3, δυναμικότητας 20.000 TEU, ήδη λειτουργεί, ενώ η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή στην Ελλάδα ονόματι «Πειραιάς ΙΙΙ», ανυψωτικής ικανότητας 80.000 τόνων, έχει ήδη εγκατασταθεί στο λιμάνι: και οι δύο θα δώσουν νέα πνοή στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο του Πειραιά. Πρόσφατα ο όμιλος Cosco ίδρυσε και μια νέα, εξειδικευμένη εταιρεία logistics στην Ελλάδα, διατρανώνοντας έτσι την αισιοδοξία του για το μέλλον του Πειραιά.


Ο κ. Τζόου Σιαολί με τoν αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, τον αντιπρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας Νινγκ Τζίτσε και τον υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιο Πιτσιόρλα, στη συνάντηση για την προώθηση του πλαισίου συνεργασίας 2017-2019.

Σύντομα ο Πειραιάς θα γίνει ο μεγαλύτερος σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, ενώ σε δέκα χρόνια θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, εφάμιλλο με το Ρότερνταμ. Είτε πρόκειται για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς ανάληψης έργων, την προμήθεια εξοπλισμού και τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού ή την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, η Cosco τηρεί πιστά τους νόμους και τους κανονισμούς της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ενωσης και χαίρει υψηλής εκτίμησης για αυτήν της τη στάση. Πέρυσι, ο ΟΛΠ, που τελεί υπό τη διαχείριση της Cosco, έγινε χορηγός της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής· ο πρόσφατα αναθεωρημένος κώδικας εργασίας χαιρετίστηκε ως πρότυπο για τον μετασχηματισμό κρατικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, ενώ η υπό διαπραγμάτευση συλλογική σύμβαση εργασίας έχει επίσης λάβει την έγκριση των ελληνικών συνδικαλιστικών οργανώσεων. Ο πρόεδρος Σι αναφέρθηκε διεξοδικά στους καρπούς της σινοελληνικής συνεργασίας στην κεντρική ομιλία που εκφώνησε στο Φόρουμ για τη Διεθνή Συνεργασία στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος». Ο πρόεδρος Σι δήλωσε στον πρωθυπουργό της Ελλάδας ότι η Κίνα επιθυμεί να συνεργαστεί με τη χώρα για να καταστήσουν το λιμάνι του Πειραιά βασικό πυλώνα του Νέου Δρόμου του Μεταξιού. Ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας χαιρέτισε το έργο της Cosco στον Πειραιά, το οποίο ως η «κεφαλή του δράκου» διαδραμάτισε πρωτοποριακό ρόλο στη σινοελληνική συνεργασία για την Πρωτοβουλία.

Τρίτον, η σινοελληνική συνεργασία για την πρωτοβουλία ενισχύει την περιφερειακή διασύνδεση. Χάρη στα ενθαρρυντικά αποτελέσματα της επένδυσης της Cosco, μερικές από τις πλέον ισχυρές εταιρείες της Κίνας σπεύδουν στην περιοχή αναζητώντας επενδυτικές ευκαιρίες. Μετά την εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ από τη State Grid of China το 2016, η εταιρεία έχει αρχίσει να αναβαθμίζει και διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις υποδομές του ελληνικού δικτύου. Στο μέλλον, Κίνα και Ελλάδα θα καταβάλουν κοινές προσπάθειες για τη σύνδεση των κυριότερων νησιών με την ηπειρωτική χώρα, προωθώντας έτσι την ανάπτυξη ευρύτερων δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας που θα διασυνδέουν Ασία και Ευρώπη και Ασία και Αφρική. Η μεγαλύτερη ενεργειακή εταιρεία της Κίνας, ο Εθνικός Ενεργειακός Ομιλος, θα εγκαταστήσει στην Ελλάδα τη νέα ευρωπαϊκή έδρα του για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ επιδιώκει να επεκτείνει την υπάρχουσα συνεργασία με την ελληνική πλευρά στις ανανεώσιμες πηγές και την ηλεκτροπαραγωγή με καύση άνθρακα. Πέρυσι τον Σεπτέμβριο, η Air China εγκαινίασε την απευθείας αεροπορική σύνδεση Πεκίνου - Αθήνας και φέτος τον Απρίλιο οι πτήσεις αυξήθηκαν από δύο σε τρεις κάθε εβδομάδα, ενισχύοντας την αισιοδοξία για τις προοπτικές της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας και του κλάδου των εμπορευματικών αερομεταφορών. Προκειμένου να ενισχυθεί ο συντονισμός της επενδυτικής συνεργασίας Κίνας και Ελλάδας, οι δύο πλευρές κατέστρωσαν ένα τριετές σχέδιο επενδυτικής συνεργασίας. Χώρες των Βαλκανίων, της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη πολυμερών συνεργειών με την Κίνα και την Ελλάδα σε τομείς όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, η πολιτική αεροπορία, οι σιδηρόδρομοι κ.ά. Η Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» θα καταστήσει την Ελλάδα πιο ανταγωνιστική και ευημερούσα επιτρέποντάς της να εκμεταλλευθεί πλήρως την πλεονεκτική της θέση σε περιφερειακό επίπεδο και να διεκδικήσει ηγετικό ρόλο.

Τέταρτον, η σινοελληνική συνεργασία μέσα από τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού εγκαινίασε μια νέα εποχή για τις πολιτιστικές ανταλλαγές. Κίνα και Ελλάδα, τα λίκνα του ασιατικού και του δυτικού πολιτισμού αντίστοιχα, έχουν σημαντική συνεισφορά στην πρόοδο του ανθρώπινου πολιτισμού και η πρωτοβουλία αυτή θα μας δώσει ευκαιρίες για ανακαλύψεις και νέες θαυμαστές επιτυχίες· τα δύο έθνη μας μπορούν ξανά να συναντηθούν και να ενώσουν τις δυνάμεις τους σε ανώτερο επίπεδο και από πλεονεκτικότερη θέση. Διοργανώσεις όπως το 2015 - Ετος Θαλάσσιας Συνεργασίας, το 2017 - Ετος Πολιτιστικών Ανταλλαγών και Συνεργασίας Πολιτιστικής Βιομηχανίας, η 82η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης με την Κίνα ως τιμώμενη χώρα, το Φόρουμ Αρχαίων Πολιτισμών, το Φόρουμ Θαλάσσιας Συνεργασίας, το Φόρουμ Πόλεων, καθώς και το επερχόμενο Marathon Forum, αλλά και πολλές άλλες, έχουν εμφυσήσει πρωτοφανή δυναμισμό στη συνεργασία στους τομείς του πολιτισμού, της εκπαίδευσης, της επιστήμης και του αθλητισμού, τόσο στο επίπεδο της κεντρικής κυβέρνησης όσο και σε αυτό της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι πολιτιστικές και οι οικονομικές ανταλλαγές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Χάρη σε αυτές, οι σινοελληνικές σχέσεις έχουν ανοίξει διάπλατα τα φτερά τους και με τον ούριο άνεμο που πνέει από τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού είναι σίγουρο ότι θα απογειωθούν για τα καλά.

Πέμπτον, μέσα από τη συνεργασία τους για την πρωτοβουλία, Κίνα και Ελλάδα επιδεικνύουν ισχυρό αίσθημα ευθύνης απέναντι στη διεθνή κοινότητα και συναίσθηση της ιστορικής τους αποστολής. Πέρυσι στην Αθήνα, Κίνα και Ελλάδα εγκαινίασαν από κοινού μια μοναδική στο είδος της ελληνική πρωτοβουλία, το Φόρουμ Αρχαίων Πολιτισμών, όπου συμμετείχαν 8 ακόμα αρχαίοι πολιτισμοί από την Ασία, την Ευρώπη, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Νίκος Κοτζιάς υπογράμμισε ότι η Ελλάδα δεν έχει λησμονήσει τις ευθύνες της και την αποστολή της ως αρχαίος πολιτισμός: να συμβάλλει στην προαγωγή της ειρήνης και την ανάπτυξη της ανθρωπότητας – η Κίνα εκτιμά ιδιαιτέρως αυτήν την τοποθέτηση. Ο κινεζικός λαός δεν πρόκειται να ξεχάσει όλες τις φορές που η Ελλάδα βοήθησε στην έκτακτη μεταφορά Κινέζων πολιτών από περιοχές της Βορείου Αφρικής το 2014. Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα έχει κάνει πράξη τις διακηρύξεις της παρέχοντας ουσιαστική στήριξη στην Ελλάδα προκειμένου να ξεπεράσει την κρίση χρέους. Στηρίζοντας την Ελλάδα στηρίζουμε την Ε.Ε., την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και τη σινοευρωπαϊκή συνεργασία. Ομοίως η Ελλάδα συντάσσεται με την Κίνα, αντιτιθέμενη στις μονομερείς ενέργειες και τον προστατευτισμό και προασπιζόμενη τους κανόνες του ΠΟΕ. Η εξέλιξη της ανθρωπότητας και η παγκοσμιοποίηση μας έχουν διδάξει ότι οι χώρες κερδίζουν ευκαιρίες και απολαμβάνουν αμοιβαία οφέλη μόνο όταν αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις από κοινού. Δεν υπάρχει εναλλακτική. Καθώς εμβαθύνουν τη συνεργασία τους, Κίνα και Ελλάδα προσφέρουν ένα παράδειγμα προς μίμηση και πολύτιμα διδάγματα για τη δημιουργία μιας πανανθρώπινης κοινότητας με ένα κοινό πεπρωμένο για Ανατολή και Δύση.


Η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου με τον κ. Τζόου Σιαολί (δεξιά) και μέλη του θιάσου της περίφημης Wu Opera, που έδωσε παράσταση στην Αθήνα τον Ιανουάριο του 2017.

Το 2015, στο Φόρουμ του Μποάο για την Ασία ο πρόεδρος Σι περιέγραψε τις βασικές αρχές της πρωτοβουλίας: ο διάλογος, η κοινή ανάπτυξη και ο δίκαιος διαμοιρασμός των ωφελημάτων. Κανείς δεν αποκλείεται από την Πρωτοβουλία αυτή, που είναι ανοικτή σε όλους. Εκεί δεν θα ακούγεται μόνον η κινεζική φωνή, αντίθετα αυτή θα ενσωματώνεται σε μια αρμονική χορεία φωνών από όλες τις χώρες που βρίσκονται κατά μήκος του Νέου Δρόμου του Μεταξιού. Η Πρωτοβουλία δεν έρχεται για να υποκαταστήσει τους υφιστάμενους μηχανισμούς και τις πρωτοβουλίες περιφερειακής συνεργασίας, αλλά χτίζει πάνω στην υπάρχουσα βάση, δίνοντας ώθηση στον συντονισμό και τη συμπληρωματικότητα των αναπτυξιακών στρατηγικών των χωρών αυτών. Η Πρωτοβουλία αυτή δεν είναι μια αόριστη υπόσχεση για το μέλλον, αλλά ένα χειροπιαστό, εφικτό και πραγματικό σχέδιο που θα αποφέρει ουσιαστικά οφέλη. Φέτος, μιλώντας και πάλι στο Φόρουμ του Μποάο, ο πρόεδρος Σι ανέπτυξε περαιτέρω τη σημασία της: μολονότι η Πρωτοβουλία αυτή προέρχεται από την Κίνα, οι ευκαιρίες και τα επιτεύγματά της ανήκουν σε όλον τον κόσμο. Η Κίνα δεν αναλώνεται σε ανούσια περιφερειακά γεωπολιτικά παιχνίδια, δεν επιδιώκει μια σφαίρα αποκλειστικής επιρροής, ούτε θεωρεί τα εμπορικά κέρδη σημαντικότερα από τη νομιμότητα. Οταν προσπαθείς να υλοποιήσεις κάτι το πρωτόγνωρο, είναι φυσιολογικό να ανακύπτουν διαφορετικές απόψεις. Αν όμως όλοι στηρίζουν και τηρούν τις αρχές του διαλόγου, της συνδημιουργίας και της δίκαιης κατανομής των οφελών, τότε θα μπορέσουμε να πολλαπλασιάσουμε τις συνέργειες, να επιλύσουμε τις υπάρχουσες διαφορές καθιστώντας έτσι τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού μια παγκοσμιοποιημένη πλατφόρμα διεθνούς συνεργασίας που θα χαρίσει μεγαλύτερη ευημερία στους εμπλεκομένους.

Τα τελευταία χρόνια, ως o πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα είδα ιδίοις όμμασι τις ιδέες του προέδρου Σι για τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού να παίρνουν σάρκα και οστά. Πιστεύω ακράδαντα ότι η σινοελληνική συνεργασία, στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας αυτής, αποκτά μακροπρόθεσμη προοπτική· η σπουδαιότητά της δεν περιορίζεται σε διμερές επίπεδο· τέλος, θα συμβάλει σημαντικά στην προαγωγή της ειρήνης και της ανάπτυξης. Η Κίνα είναι υπερήφανη που έχει ως στρατηγικό εταίρο μια χώρα σαν την Ελλάδα. Η Κίνα χρειάζεται την Ελλάδα, όπως και η Ελλάδα χρειάζεται την Κίνα. Τα πεπρωμένα των δύο χωρών μας δεν ήταν ποτέ ξανά τόσο στενά συνδεδεμένα όσο σήμερα. Η σινοελληνική συνεργασία αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης της Κίνας για την Ελλάδα και αντίστροφα, ενώ φανερώνει την αισιοδοξία και των δύο για το μέλλον. Εχοντας βιώσει στη μακρόχρονη ιστορία τους περιόδους μεγαλείου και παρακμής, δόξας και ταπείνωσης, Κίνα και Ελλάδα καθοδηγούνται ξανά από ένα λαμπρό όραμα: να πετύχουν μια μεγάλη εθνική αναζωογόνηση συνεχίζοντας να κατακτούν νέες δόξες. Ο Νέος Δρόμος του Μεταξιού συνδέει στενά το κινεζικό και το ελληνικό όνειρο. Πιστεύω ότι αυτό δεν είναι κάτι συμπτωματικό, αλλά απόρροια ιστορικών επιλογών, των σύγχρονων επιταγών και θα ωφελήσει τους πάντες.

* Ο κ. Τζόου Σιαολί είναι πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ