ΥΓΕΙΑ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Οι υδατάνθρακες επισπεύδουν την εμμηνόπαυση

Η σαφής κατανόηση του τρόπου που η διατροφή επηρεάζει την εμμηνόπαυση θα είναι πολύτιμο εργαλείο για πολλές γυναίκες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μία δίαιτα που περιλαμβάνει πολλούς υδατάνθρακες μπορεί να επισπεύσει την εμμηνόπαυση κατά ενάμιση χρόνο, όπως έδειξε πρόσφατη μελέτη. Ωστόσο, η έρευνα του Πανεπιστημίου του Λιντς που πραγματοποιήθηκε σε 914 γυναίκες από τη Βρετανία –όπου το φυσιολογικό όριο της εμμηνόπαυσης είναι τα 51 έτη– διαπίστωσε ότι μία διατροφή πλούσια σε λιπαρά ψάρια, φασόλια και μπιζέλια μπορεί να καθυστερήσει την εμμηνόπαυση. Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν την εμμηνόπαυση, ανάμεσα στους οποίους και γενετικοί. Δεν είναι απολύτως σαφές ποια είναι η συμβολή των διατροφικών μας επιλογών και οι γυναίκες δεν πρέπει να ανησυχήσουν και να αλλάξουν τις διατροφικές τους συνήθειες με βάση τη μελέτη.

Η έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο Τhe Journal of Epidemiology & Community Health, περιελάμβανε ερωτήσεις σχετικά με το τι έτρωγαν κάθε ημέρα οι γυναίκες. Οπως διαπιστώθηκε, μία διατροφή πλούσια σε μπιζέλια, φασόλια, φακές και άλλα πράσινα λαχανικά καθυστερούσε την εμμηνόπαυση κατά ενάμιση χρόνο κατά μέσον όρο. Η κατανάλωση πολλών υδατανθράκων, ιδιαιτέρως ρυζιού και ζυμαρικών, συνδέεται με την έλευση της εμμηνόπαυσης κατά ενάμιση χρόνο νωρίτερα. Οι ερευνητές έλαβαν υπόψη τους και άλλους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν, όπως είναι το βάρος της γυναίκας, η αναπαραγωγική ιστορία της και η χρήση ορμονών, αλλά δεν μπόρεσαν να λάβουν υπόψη γενετικούς παράγοντες που μπορεί να επηρεάζουν την έναρξη της εμμηνόπαυσης.

Επίσης, η μελέτη δεν μπόρεσε να ανιχνεύσει τα αίτια του φαινομένου αλλά προσέφερε κάποιες ερμηνείες πίσω από αυτό. Παραδείγματος χάρη, τα λαχανικά περιέχουν αντιοξειδωτικούς παράγοντες οι οποίοι μπορούν να διατηρούν την έμμηνο ρύση επί περισσότερο χρόνο. Επίσης τα λιπαρά οξέα Ω-3, που περιέχονται στα λιπαρά ψάρια, μπορεί να ενισχύσουν τους αντιοξειδωτικούς παράγοντες. Οι υδατάνθρακες αυξάνουν τον κίνδυνο ανεκτικότητας στην ινσουλίνη, κάτι που μπορεί να επιδράσει στη δραστηριότητα των ορμονών του σεξ ενισχύοντας τα επίπεδα των οιστρογόνων. Αυτό μπορεί να αυξήσει την ταχύτητα των κύκλων έμμηνης ρύσης, με αποτέλεσμα να τελειώσουν τα ωάρια ταχύτερα.

Η Τζάνετ Κέιντ, συντάκτης της έκθεσης και καθηγήτρια διατροφικής επιδημιολογίας, τόνισε ότι η χρονική στιγμή που ξεκινά η εμμηνόπαυση μπορεί να επηρεάσει σημαντικά κάποιες γυναίκες όσον αφορά την υγεία τους.

«Μία σαφής κατανόηση του τρόπου με τον οποίον η διατροφή επηρεάζει την αρχή της φυσιολογικής εμμηνόπαυσης θα είναι πολύ επικερδής στις γυναίκες που βρίσκονται σε κίνδυνο ή έχουν βεβαρημένο οικογενειακό ιστορικό για κάποιες από τις επιπλοκές που συνδέονται με την εμμηνόπαυση», επισημαίνει η Κέιντ.

Οι γυναίκες που μπαίνουν στην εμμηνόπαυση νωρίς κινδυνεύουν περισσότερο από οστεοπόρωση και καρδιακούς κινδύνους, ενώ οι γυναίκες που μπαίνουν αργά κινδυνεύουν περισσότερο από τον καρκίνο των μαστών, της μήτρας και των ωοθηκών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ