ΘΕΑΤΡΟ

Νιότη αγκάλιασε το Εθνικό Θέατρο

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

«Λυτρωτικό και γι’ αυτούς που έρχονται και γι’ αυτούς που τους υποδέχονται», λέει για την παράσταση η Σοφία Βγενοπούλου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Επί μήνες έδιναν κάτι από τη νιότη τους στους διαδρόμους του Εθνικού Θεάτρου στην Αγίου Κωνσταντίνου κι έπειτα στο ισόγειο του Rex, στην οδό Πανεπιστημίου. Ενα μπουκέτο εφήβων έως 17 ετών, ανάμεσά τους παιδιά από τη Συρία και το Αφγανιστάν, «ζωντάνευαν» το κτίριο από τις πέντε ώς και τις 8 το βράδυ, όσο διαρκούσαν οι πρόβες τους στην Εφηβική Σκηνή του Μικρού Εθνικού.

Τώρα παρουσιάζεται το αποτέλεσμα αυτής της πολυπολιτισμικής συνάντησης. «Το ταξίδι», είναι μια συμπαραγωγή με την Unicef και σε χρηματοδότηση της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας (DG-ECHO), στην οποία συναντιούνται είκοσι έφηβοι.

Πώς γεννήθηκε η παράσταση; Με χειρονομίες, χαμόγελα και ματιές, αμήχανες αγκαλιές μέσα από παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς. Κάπως έτσι βγήκαν στην επιφάνεια εμπειρίες, αναμνήσεις και εφιάλτες. Ολοι τους, μαζί και επαγγελματίες ηθοποιοί της πρώτης κρατικής σκηνής παρουσιάζουν «Το ταξίδι» μέχρι τις 13 του μηνός στο ισόγειο του Rex, γιατί έπειτα ξεκινά η ανακαίνιση του χώρου ώστε να είναι έτοιμος τον Οκτώβριο. Μια ανακαίνιση που δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του θεάτρου, αλλά θα γίνει με χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση και του ομίλου «ΕΛΠΕ».

«Αυτό που ζητήθηκε εδώ, είναι κάτι που μπορεί να δώσει το παιδί είτε μιλάει ελληνικά είτε όχι», λέει στην «Κ» η σκηνοθέτις και παιδοψυχίατρος Σοφία Βγενοπούλου, η οποία εδώ και ένα χρόνο έχει αναλάβει την πλατφόρμα Μικρό Θέατρο, μαζί εργαστήρια για παιδιά και εφήβους. «Λυτρωτικό και γι’ αυτούς που έρχονται και γι’ αυτούς που τους υποδέχονται. Ενα παιχνίδι με τους λύκους στο δάσος, του οποίου τον κανόνα καταλαβαίνουμε όλοι, ξαφνικά νοηματοδοτείται μέσα από τη θεατρική διαδικασία και γίνεται παιχνίδι για επιβίωση, μέσα στα πραγματικά βουνά που μπορεί να πέρασαν, πραγματικούς κινδύνους που μπορεί να ξεπέρασαν. Το συναπάντημα με μια θάλασσα, την οποία είδαν για πρώτη φορά στη ζωή τους αυτά τα παιδιά και τους γέννησε την ελπίδα. Είναι μια γλώσσα που δεν χρειάστηκε να την εξηγήσουμε. Είναι η μαγεία της θεατρικής γλώσσας που χρησιμοποιεί το σώμα».

Οταν ρωτήθηκαν από παιδιά άλλων σχολείων πώς λειτουργούν στην ομάδα κουβαλώντας ένα τόσο δύσκολο παρελθόν, κάποια απάντησαν πως «δεν είμαι μόνο αυτό που κουβαλάω, αλλά είμαι ένας άνθρωπος που μπορεί να δράσει πάλι από την αρχή», λέει η σκηνοθέτις εξηγώντας ότι «αυτό σημαίνει προχωρώ ένα βήμα μπροστά».

Στην παράσταση βάζουν κομμάτια της δικής τους ιστορίας. Κάποιες σε ταράζουν. «Πώς αλλιώς να νιώσεις όταν μαθαίνεις ότι κάποιο παιδί ταξίδευε επί 14 ώρες κρεμασμένο στο κάτω μέρος του φορτηγού; Αλλο έφτασε στα όριά του μένοντας νηστικό για μέρες. Αυτό που είναι κοινό είναι ότι όλα άφησαν πίσω τους ανθρώπους που αγαπούσαν και βίωσαν την ανατροπή του κόσμου τους». Οι συνεργάτες της και η ίδια η Σοφία Βγενοπούλου θυμούνται τα λόγια ενός αγοριού που της είπε σε σπαστά ελληνικά: «Κυρία, τώρα αρχίζω να ζω».

Τα περισσότερα παιδιά που επιλέχθηκαν εντάσσονται σε σχολεία, μαθαίνουν τη γλώσσα, άλλα τη γνωρίζουν καλύτερα, άλλα λιγότερο. «Εχει σημασία πώς έρχονταν στην πρόβα. Προσεγμένα, καλοντυμένα τα αγόρια, καλοχτενισμένα με στολίδια στα μαλλιά τα κορίτσια. Κάποια έβγαλαν τις μαντίλες. Δείχνουν σαν να είναι σπίτι τους». Δέκα χρόνια δραστηριότητας στο εφηβικό θέατρο η Σοφία Βγενοπούλου θεωρεί ότι η καχυποψία του πρώτου καιρού ξεπεράστηκε. Από το Εθνικό πια, υπογραμμίζει πως «το γεγονός ότι έχουμε 370 εφήβους και παιδιά στα θεατρικά μας εργαστήρια κάτι σημαίνει. Εκπαιδεύονται και τους αρέσει. Βέβαια έχουμε ακόμη δουλειά να κάνουμε γιατί εφηβικό θέατρο δεν είναι αυτό που έρχονται να δουν οι έφηβοι, αλλά αυτό που διηγείται ιστορίες εφήβων. Εδώ τους θέλουμε συνδημιουργούς».

Εκτός από «Το ταξίδι», θα δούμε και το αποτέλεσμα των εργαστηρίων του Εθνικού: «Mondusnovus ή Τα παιδιά της τρικυμίας», «Νέες φωνές», «Χορωδία», «Δεν ερωτεύεσαι ποτέ στη Βικτώρια», «Εγώ είμαι... η γυναίκα Ζάκυθος», κ.ά.  Η είσοδος είναι ελεύθερη. Θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ