ΕΛΛΑΔΑ

Αποψη: Απουσία σχεδίου, αδιαφάνεια και προσωπικές συνεννοήσεις

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ευχαριστούμε τον κ. υπουργό Παιδείας για την απάντηση στο άρθρο μας. Ομως, δυστυχώς, στα περισσότερα σημεία της απάντησής του απέφυγε να αναφερθεί στην ουσία του ζητήματος. Απέφυγε να τοποθετηθεί για την κατάργηση στην πράξη της τεχνολογικής εκπαίδευσης, τη μεταφορά των προβλημάτων των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια, τη μαζική και ταχεία «καθηγητοποίηση» προσωπικού των ΤΕΙ παραβιάζοντας κάθε ακαδημαϊκή δεοντολογία. Δυστυχώς, η απλή επανάληψη της λέξης «ακαδημαϊκότητα» δεν εγγυάται την ουσία της, ιδίως όταν θεσμοί και κανόνες που τη διασφαλίζουν αγνοούνται και υποκαθίστανται.

Παρέλειψε επίσης o κ. Υπουργός να αναφερθεί στην πλήρη παράκαμψη του μόνου αρμόδιου φορέα αξιολόγησης και πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών και μονάδων, της ΑΔΙΠ, όπως προβλέπει και ο δικός του νόμος. Παρακάμπτοντάς τον –για να παρακάμψει και τον έλεγχο του ΣτΕ που προβλέπεται για προεδρικά διατάγματα– έφερε νόμο στη Βουλή για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και συγκρότησε ο ίδιος επιτροπή για να εισηγηθεί το νέο Ιδρυμα. Επαίρεται ότι τα μέλη των επιτροπών προέρχονται αποκλειστικά από επιλογή των ίδιων των Ιδρυμάτων. Επέλεξαν, όμως, τα ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά ή ο ίδιος να περιλάβουν στην επιτροπή συγχώνευσης τον γ.γ. του υπουργείου Παιδείας, τον πρόεδρο Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και Ανθρωπίνου Δυναμικού, τον γ.γ. Ανάπτυξης Στρατηγικής και Ιδιωτικών Επενδύσεων; Ακόμη αποσιώπησε πως διόρισε ο ίδιος πενταμελείς επιτροπές «καθηγητοποίησης» του προσωπικού των ΤΕΙ, παραβιάζοντας κάθε έννοια ακαδημαϊκού αυτοδιοίκητου.

Με αποφάσεις του κ. Υπουργού συγκροτούνται και οι επιτροπές για τις υπό εξέλιξη συγχωνεύσεις με μέλη από τα υπό συγχώνευση Ιδρύματα, όπως ακριβώς επισημάναμε. Πόσο αμερόληπτα θα κρίνουν; Δεν υπάρχουν, είπε ο υπουργός, τοπικοί παράγοντες σε αυτή τη διαδικασία. Ο ίδιος, όμως, εξήρε τη συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε ομιλία του στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και αυτός συγκρότησε επιτροπή για να μελετήσει τη μετεξέλιξη των Σχολών του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας με ειδικό συνεργάτη της γ.γ. Τουρισμού, τον διευθυντή Παραγωγής και Ανάπτυξης στις Ελληνικές Αλυκές Α.Ε., αντιδήμαρχο, δημοτικό, περιφερειακό σύμβουλο και στελέχη του υπουργείου Παιδείας.

Η ενδυνάμωση του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως άλλωστε και του πανεπιστημιακού, που επειγόντως χρειάζεται η χώρα, μπορεί να γίνει μόνο με κανόνες και σχεδιασμό. Δυστυχώς, παρατηρούμε απουσία τόσο κατεύθυνσης (αλήθεια, αποτελεί πλέον σκοπό η «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ;) όσο και σχεδίου. Μεταξύ άλλων, με ποιους πόρους και κανόνες θα λειτουργήσουν τα διετή προγράμματα που εξαγγέλλονται;

Το σύνολο της διαθέσιμης πληροφόρησης δημιουργεί την έντονη εντύπωση πως οι δρομολογούμενες αποφάσεις στερούνται διαφάνειας, δεν προκύπτουν από κριτήρια και αρχές αλλά στηρίζονται σε προσωπικές συνεννοήσεις και προτεραιότητες της στιγμής. Και όμως, σε πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Ερευνας που υπογράφει ο ίδιος ο κ. Υπουργός, προβλέπεται διάστημα 3-5 ετών για την αξιολόγηση των ΤΕΙ πριν αποφασιστούν επόμενα βήματα, ενώ τίθενται ως προϋπόθεση η υιοθέτηση «συγκεκριμένων αξιολογικών κριτηρίων» και η συγκρότηση «σώματος εμπειρογνωμόνων» για να μελετήσει «την ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την ερευνητική δραστηριότητα του προσωπικού, τον αριθμό του προσωπικού, τις υποδομές και τις αναλογίες μελών ΕΠ προς φοιτητές». Εφαρμόζονται όλα αυτά που ο ίδιος θεωρούσε ενδεδειγμένα;

Το ότι, στην απάντησή του, ο κ. Υπουργός μάς κατηγορεί για απουσία προτάσεων και ιδεολογική κριτική είναι μάλλον παράδοξο δεδομένων παλαιότερων δικών του θέσεων («Μια σοβαρή ήττα της Αριστεράς στα πανεπιστήμια», «Αυγή» 20/7/2014). Οι προτάσεις μας ίσως δεν αρέσουν, στο μέτρο που δεν εξυπηρετούν μικροκομματικούς σχεδιασμούς. Η έννοια της παρέμβασής μας είναι ότι τα ΤΕΙ και τα πανεπιστήμια χρειάζονται ενίσχυση και αναβάθμιση, και μάλιστα επειγόντως, και όχι διάλυση. Οι αδυναμίες τους πράγματι έχουν βαθύ παρελθόν. Oμως δεν μπορεί αυτό να χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για κινήσεις που θα παγιώσουν τις παθογένειες. Αντίθετα, είναι σαφές πως μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθούν οι αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ και να προχωρήσει η πιστοποίηση ποιότητας στη βάση κοινών κριτηρίων.

Θα περιμέναμε να τοποθετηθεί ο κ. Υπουργός επί της ουσίας. Επέλεξε να απαντήσει με προσβολές, αποδίδοντάς μας λέξεις σε εισαγωγικά που δεν είπαμε και περιγράφοντας την κριτική ως «κλαψουρίσματα».

ΥΓ. Ο κ. Υπουργός μάς εγκαλεί και για ένα θέμα που δεν θίξαμε, τα μεταπτυχιακά, και μας καλεί σε αυτοκριτική. Αλήθεια, για ποιο λόγο; Η διαδικασία την οποία επέβαλε στα πανεπιστήμια είναι ακόμη σε εξέλιξη και έχει ήδη επιφέρει σημαντική βλάβη σε πολλά προγράμματα. Βέβαια, το πραγματικό μέγεθος της ζημιάς θα φανεί τα προσεχή χρόνια, καθιστώντας πολλά από αυτά μη βιώσιμα και υποβιβάζοντας την ποιότητα σχεδόν όλων.

ΝΙΚΟΣ ΒΕΤΤΑΣ, καθηγητής ΟΠΑ
ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΓΡΑΒΑΝΗΣ, καθηγητής Παν/μίου Κρήτης
ΟΡΕΣΤΗΣ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ, καθηγητής ΑΠΘ
ΒΑΣΩ ΚΙΝΤΗ, καθηγήτρια ΕΚΠΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΓΟΥΛΑΤΟΣ, καθηγητής ΟΠΑ
ΠΑΝΟΣ ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ, καθηγητής ΟΠΑ

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ