15η ΔΕΒΘ: Εκθεση με σύμμαχο τη βροχή

15η ΔΕΒΘ: Εκθεση με σύμμαχο τη βροχή

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μεσημέρι Κυριακής. Τα περίπτερα 13, 14 και 15 της ΔΕΘ, όπου φιλοξενείται η 15η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, είναι γεμάτα κόσμο, σε βαθμό που ξεπερνά και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες των διοργανωτών. Μήπως τελικά εκείνη η πρόσφατη έρευνα που μας παρουσίαζε στους πιο συνεπείς αναγνώστες της Ευρώπης δεν ήταν και τόσο ανακριβής; Η αλήθεια είναι κάπως πιο πεζή, αφού τη συγκεκριμένη ώρα της Κυριακής οι ουρανοί άνοιξαν πάνω από τη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα σχεδόν κανείς να μην είναι πρόθυμος να εγκαταλείψει τον στεγασμένο χώρο για τον χαλασμό έξω. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως η έκθεση δεν είχε ούτως ή άλλως ικανοποιητική προσέλευση. Οπως μας ενημέρωσε, μάλιστα, ο διευθυντής Μανώλης Πιμπλής, αυτή ήταν μεγαλύτερη από πέρυσι, κάτι το οποίο φαινόταν και από τη συμμετοχή στις διάφορες εκδηλώσεις.

Αυτές οι τελευταίες άλλωστε, κυριολεκτικά εκατοντάδες στον αριθμό, αποτελούν και τον πυρήνα της έκθεσης, ακόμα κι αν είναι πρακτικά αδύνατο για οποιονδήποτε να πάρει παραπάνω από μια μικρή γεύση του συνόλου. Περισσότερο από τις απλές βιβλιοπαρουσιάσεις, ενδιαφέρον είχαν οι θεματικές συζητήσεις –συχνά με αφορμή κάποιο βιβλίο– γύρω από σύγχρονα ζητήματα όπως η δημοκρατία τον 21ο αιώνα, που αποτέλεσε κεντρικό αφιέρωμα της φετινής έκθεσης. Είναι χαρακτηριστικό πως μέσα σε έναν τέτοιο γενικό κύκλο χώρεσαν κουβέντες για τους υπερεθνικούς θεσμούς σαν την Ε.Ε., τη λεγόμενη «μεταδημοκρατία», την οικονομία σε σχέση με την πολιτική, τον ρόλο των ΜΜΕ και πολλές άλλες, κατά κανόνα με μεγάλη ανταπόκριση του κοινού. Μικρά «διαμάντια» μπορούσε κανείς να βρει ακόμα στα ενσωματωμένα φεστιβάλ μετάφρασης και νέων λογοτεχνών.

Κάποιες εκδηλώσεις βέβαια είχαν και τους… σταρ τους. Τέτοιος είναι ο διάσημος Σουηδός συγγραφέας αστυνομικών Αρνε Νταλ, ο οποίος βρέθηκε το Σάββατο στην έκθεση· και ακόμα η καθηγήτρια Μαρία Ευθυμίου, η οποία μας θύμισε πως μπορεί κανείς να αφηγηθεί ολόκληρη την ιστορία του ανθρώπινου γένους μέσα σε μια (σκάρτη) ώρα, ή ο πατέρας Φιλόθεος Φάρος, που χρειαζόταν ένα…περίπτερο μόνος του για να χωρέσει το πλήθος που εμφανίστηκε στην παρουσίασή του.

Οργάνωση και αισθητική

Καλύτερα ήταν όμως φέτος τα πράγματα και σε επίπεδο οργάνωσης και αισθητικής παρουσίας. Η κίνηση να μεταφερθεί το παιδικό βιβλίο –και οι σχετικές εκδηλώσεις– στο γειτονικό περίπτερο 14 ήταν καθοριστική, καθώς δημιούργησε έναν ξεχωριστό, πολύχρωμο και ευχάριστο χώρο για τα παιδιά, απελευθερώνοντας ταυτόχρονα την υπόλοιπη έκθεση. Οι αρχιτεκτονικές/γραφιστικές παρεμβάσεις στον χώρο ήταν επίσης θετικές, κάτι το οποίο ωστόσο δυστυχώς δεν ισχύει για την παρουσία της ΔΕΒΘ στην υπόλοιπη Θεσσαλονίκη. Και αυτό διότι αυτή ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτη –με την μικρή εξαίρεση της πλατείας Αριστοτέλους–, αποτυγχάνοντας έτσι να συνδέσει την πόλη με ένα κορυφαίας σημασίας πολιτιστικό γεγονός.

Για να αναπτυχθεί φυσικά ένας τέτοιος θεσμός, που μετράει μόλις δύο χρόνια υπό τη νέα του διεύθυνση, χρειάζονται και χρήματα. Οπως μας είπε ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού (ο οργανισμός που «τρέχει» πια την έκθεση) Ηλίας Νικολακόπουλος, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και για την επόμενη χρονιά (9-12/5) μέσω ΕΣΠΑ, ενώ στη φετινή έκδοση συνέβαλαν οικονομικά επιπλέον η Βουλή και η Αττικό Μετρό. Τόσο ο κ. Νικολακόπουλος όσο και ο κ. Πιμπλής μίλησαν τέλος για την εξωστρέφεια της διοργάνωσης, με την επικοινωνία καινοτόμων θεματικών, όπως, για παράδειγμα, η πολύ επιτυχημένη για το προσφυγικό, σε μεγάλες εκθέσεις βιβλίου του εξωτερικού.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή