ΕΦΗ ΜΠΑΣΔΡΑ*

Place branding - ανάπτυξη, η περίπτωση του Ολύμπου

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τα χρόνια της κρίσης απέδειξαν περίτρανα ότι η χώρα μας απέτυχε να εκμεταλλευτεί με επάρκεια τον τεράστιο πλούτο που διαθέτει. Πλούτο σε πολιτισμό, φυσικό τοπίο, υπέδαφος.

Αν ζυγίσει κανείς το πολιτιστικό φορτίο που διαθέτουμε και το ταιριάξει με το φυσικό κάλλος, θα πρέπει να μιλήσει για «σκανδαλωδώς» ευνοϊκή μεταχείριση της φύσης και της ιστορίας. Η Σαντορίνη και η Μύκονος αποτελούν προορισμούς με τέτοια διεθνή απήχηση και ακτινοβολία στον τουρισμό, που είναι αυθύπαρκτες όπως η Τοσκάνη και η Προβηγκία. Η Ελλάδα διαθέτει πολλούς τέτοιους προορισμούς που με συγκεκριμένη στόχευση θα μπορούσαν να αναδειχθούν σε τόπους παγκόσμιας τουριστικής εμβέλειας. Πάρτε για παράδειγμα τον Ολυμπο. Δεν χρειάζεται συστάσεις. Είναι το ψηλότερο βουνό της Ελλάδας, η μυθική κατοικία των δώδεκα θεών, το γνωστότερο βουνό στον κόσμο. Ωστόσο, παρά τη μεγάλη φήμη του διεθνώς, ο Ολυμπος παραμένει ένα όνομα δίχως τοπογραφική ταύτιση. Πολλοί στο εξωτερικό θεωρούν την ύπαρξή του μυθική και ακόμη περισσότεροι αγνοούν την ακριβή τοποθεσία του στη χώρα μας.

Ο Ολυμπος είναι και μοναδικός για το φυσικό τοπίο και το μικροκλίμα του με ιδιαίτερους τύπους βλάστησης και χαρακτηριστικούς βιότοπους. Το ένα τρίτο περίπου της ελληνικής χλωρίδας απαντά εκεί. Η γύρω περιοχή χαρακτηρίζεται από μία συνεχόμενη ακτή περίπου 80 χλμ., υδροβιότοπους σπάνιων πουλιών, πεδιάδα με ονομαστά τοπικά προϊόντα, και επιπλέον πολύ σημαντικούς αρχαιολογικούς και ιστορικούς τόπους. Ολα τα παραπάνω καταδεικνύουν μέγιστες δυνατότητες για ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που πολλαπλασιάζονται από την τοπογραφία της περιοχής. Η ευρεία περιοχή γύρω από τον Ολυμπο, με τα σημαντικότατα πλεονεκτήματα, θα μπορούσε με σωστή προσέγγιση του place branding να αποκτήσει τη δική της ιδιαίτερη ταυτότητα, να αναδειχθεί σε μοναδικό τουριστικό προορισμό σαν την Τοσκάνη και την Προβηγκία.

Σύμφωνα με τον «γκουρού» Simon Anholt και τις αρχές του place branding για την επιτυχημένη ανάδειξη μιας επώνυμης περιοχής, ο Ολυμπος και η γύρω περιοχή διαθέτουν τρεις από αυτές: 1) μοναδικό-διακριτό χαρακτήρα του τόπου, 2) αυθεντικότητα, 3) δημιουργία ξεχωριστής αίσθησης εμπειριών και αναμνήσεων. Μέχρι σήμερα όμως και για την ολοκλήρωση μιας επιτυχημένης παγκόσμιας προβολής της περιοχής δεν έχουν πληρωθεί: η συνεργασία και η διαμόρφωση ισχυρού συνασπισμού μεταξύ κράτους, επιχειρήσεων, κοινωνίας των πολιτών και αγορών, στόχων δηλ. «προς τα πού και πώς η ανάπτυξη» και τέλος η δημιουργία ενός ονόματος-λογοτύπου-συνθήματος που θα εμπεριέχει ολοκληρωμένη στρατηγική επωνυμίας και θα εσωκλείει όλα τα επιμέρους μοναδικά στοιχεία της περιοχής, στοχεύοντας στην προσέλκυση επισκεπτών και τουριστών όλο τον χρόνο.

Ο λογότυπος Olympus Terra & Mare, –Ολυμπος Γη και Θάλασσα–, θα μπορούσε να εκπληρώσει όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις, καθώς αφενός στοχεύει στον καλοκαιρινό τουρισμό και τη θάλασσα, αφετέρου αναδεικνύει το εξίσου σημαντικό ηπειρωτικό κομμάτι της περιοχής και τις ανεξάντλητες μορφές εναλλακτικού τουρισμού. Η αποδοχή ενός ισχυρού λογοτύπου από τις τουριστικές μονάδες, τα αγροτικά προϊόντα, τις υπηρεσίες, κ.λπ. θα μπορούσε να αυξήσει την εμβέλεια του εγχειρήματος και να τοποθετήσει τον Ολυμπο και τη γύρω περιοχή ψηλά ως παγκόσμιο προορισμό για όλο τον χρόνο. Η στοχευμένη αυτή προσέγγιση θα πρέπει να υποστηριχθεί από πολιτικές, καινοτομίες, γεγονότα, δομές, επενδύσεις και συμβολικές δράσεις.

* Η κ. Εφη Μπάσδρα είναι καθηγήτρια στην Ιατρική Σχολή Αθηνών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ