Απόστολος Λακασάς ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Τα «χαρτιά» ΑΕΙ και η αγορά εργασίας

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σε λάθος κατεύθυνση κινούνται οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η αναβάθμιση των ΤΕΙ σε πανεπιστήμια (μέσα από την απορρόφησή τους από υπάρχοντα πανεπιστήμια ή διά της συγχωνεύσεως δύο ΤΕΙ) στέλνει στρεβλό μήνυμα, καθώς τρέφει το όνειρο των οικογενειών για ένα πτυχίο ΑΕΙ, εντάσσοντας τα παιδιά σε τελείως αποπροσανατολιστικό πλαίσιο. Για να γίνει απτό: Εάν η χώρα χρειάζεται καλές τουριστικές υπηρεσίες, δεν θα πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους νέους σε τετραετείς πανεπιστημιακές σπουδές στον τουρισμό αλλά πρέπει να τους προσφέρουμε τη δυνατότητα να πάρουν στέρεες βασικές γνώσεις επί του αντικειμένου (π.χ. πολύ καλή γνώση ξένων γλωσσών) και να εκπαιδευθούν στην πράξη. Εάν χρειαζόμαστε τεχνίτες ψυγείων, υδραυλικούς ή αισθητικούς, δεν χρειάζεται να έχουν πανεπιστημιακές σπουδές.

Με την «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ δημιουργούνται άλλες προσδοκίες στους νέους, οι οποίες θα διαψευσθούν στην πράξη, καθώς η ελληνική οικονομία δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει τόσους επιστήμονες. Φέτος, οι θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξήθηκαν κατά 3.966, ενώ και οι απόφοιτοι επαγγελματικών λυκείων θα έχουν επιπλέον θέσεις στα πανεπιστήμια.

Στο τέλος, πολύ πιθανό είναι με ένα πτυχίο στο χέρι ή να μεταναστεύσουν ή να ετεροαπασχοληθούν σε δουλειές χαμηλότερων μορφωτικών δεξιοτήτων. Επίσης, τι χρειάζεται η χώρα τα επιπλέον τμήματα κοινωνιολογίας; Μήπως πιστεύει το υπουργείο Παιδείας ότι ένα παιδί θα σπουδάσει κοινωνιολογία μόνο και μόνο για να μάθει για τον Μαρξ, τον Βέμπερ, τη Μαρτινό και κατόπιν θα αρκεστεί σε δουλειά τεχνίτη; Γι’ αυτές τις θέσεις απαιτούνται σοβαρές επαγγελματικές σχολές συνδεδεμένες με τις επιχειρήσεις που θα προσφέρουν πρακτική άσκηση στους σπουδαστές. Το υπουργείο Παιδείας οφείλει να ενισχύσει την επαγγελματική, μεταλυκειακή εκπαίδευση και κατάρτιση συμβάλλοντας κατ’ αρχάς στην αλλαγή των νοοτροπιών στην ελληνική οικογένεια. Το γερμανικό μοντέλο δείχνει πολλά.

Τέλος, η ηγεσία του υπουργείου υποστηρίζει ότι δεν γίνεται κατανοητό το σχέδιό της με τα ΤΕΙ. Εάν ισχύει αυτό, η ίδια είναι άμοιρη ευθυνών όταν σε κάθε δημόσια δήλωση επαναλαμβάνει τα λαϊκιστικά «θα», περί νέας δομής λυκείου, κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων και μελλοντικών διορισμών;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ