ΕΛΛΑΔΑ

Σχέδιο επέκτασης συμβάσεων παραχώρησης οδικών έργων

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε στην κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται την Αττική Οδό να μελετήσει και την επέκταση του προαστιακού.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το ενδεχόμενο απευθείας αναθέσεων έργων στους παραχωρησιούχους που ήδη διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, με αντάλλαγμα την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης, εξετάζει το υπουργείο Υποδομών. Παράλληλα, ανέθεσε στην κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται την Αττική Οδό να μελετήσει τις επεκτάσεις της και την επέκταση του προαστιακού, μια αμφιλεγόμενη επιλογή, καθώς τα κριτήρια σχεδιασμού του Δημοσίου δεν ταυτίζονται απαραίτητα με εκείνα των τεχνικών εταιρειών.

Προ ημερών, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης συγκρότησε ομάδα εργασίας για να διερευνηθεί η δυνατότητα επέκτασης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης. Η απόφαση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον: από τη μια πλευρά αναφέρεται σε μια μυστική συμφωνία που υπέγραψε ο κ. Σπίρτζης με τις Αττικές Διαδρομές στις 12 Ιανουαρίου «για τη δρομολόγηση εκπόνησης του συνόλου των μελετών και ερευνών» για πλήθος έργων: τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στο υπό λειτουργία τμήμα της Αττικής Οδού, συμπληρώσεις σε κόμβους, την επέκταση μέχρι τη Ραφήνα και τη σύνδεσή της με το αεροδρόμιο, την επέκταση του προαστιακού στη Ραφήνα και στο Λαύριο κ.ά. Το Δημόσιο δεν θα πληρώσει γι’ αυτές τις μελέτες και, φυσικά, δεν υποχρεούται να τις υλοποιήσει. Είναι, όμως, κατ’ αρχήν προβληματικό ότι ως βάση σχεδιασμού θα εξεταστεί η όποια τεχνική επιλογή κατασκευαστικών εταιρειών.

Η επιτροπή που δημιούργησε ο κ. Σπίρτζης θα ασχοληθεί και με τις υπόλοιπες οδικές παραχωρήσεις. «Οι παραχωρησιούχοι σε συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου διατύπωσαν την άποψη ότι είναι δυνατή υπό προϋποθέσεις η επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων για την υλοποίηση νέων έργων», αναφέρεται στην απόφαση. Η υπόθεση αυτή έχει ένα βασικό πρόβλημα: επί της ουσίας ισοδυναμεί με απευθείας αναθέσεις έργων, μικρών ή μεγάλων, εφόσον αυτά δεν θα γίνουν με ανοικτό διαγωνισμό. Υπάρχουν ορισμένα παραδείγματα σε ευρωπαϊκές χώρες, όπου μικρά έργα, σχετιζόμενα με τον αυτοκινητόδρομο, δρομολογήθηκαν με τριετή επέκταση των παραχωρήσεων. Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται για κάτι που μπορεί να γίνει άμεσα, καθώς απαιτείται η συναίνεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η αναδιαμόρφωση των χρηματοοικονομικών μοντέλων των έργων, η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης και η έγκριση της Βουλής. Ακόμα δυσκολότερη, έως απίθανη, είναι η περίπτωση η Ε.Ε. και οι τράπεζες που δανειοδοτούν τα έργα να δεχθούν τη νέα ιδέα που διατύπωσε προ ημερών ο κ. Σπίρτζης σε εκδήλωση: τη μείωση των διοδίων, με αντάλλαγμα τη χρονική επέκταση των παραχωρήσεων...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ