ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Εκθεση... αγγελικά πλασμένη στο Met της Νέας Υόρκης

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Με μουσική και ειδικό φωτισμό παρουσιάζονται τα «ιερά» κοστούμια στο μουσείο της Νέας Υόρκης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μπορώ να φανταστώ εύκολα τις ορδές ψεκασμένων, περίεργων και νεοζηλωτών που με σταυρούς, εικόνες και κάτι να καίγεται θα διαδήλωναν μπροστά στα σκαλιά του μουσείου που θα τολμούσε να μπολιάσει τα θρησκευτικά άμφια και σύμβολα με τη μόδα. Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ωστόσο, στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, οι δημιουργίες επώνυμων σχεδιαστών, όπως των οίκων Versace και Dolce & Gabbana, εκτός του ότι στέκονται δίπλα σε ιερά έργα τέχνης του μουσείου, είναι εμπνευσμένες από τα σύμβολα και τις αγιογραφικές απεικονίσεις του καθολικισμού.

Η έκθεση «Heavenly Bodies. Fashion and the Catholic Imagination» (διάρκεια έως 8 Οκτωβρίου) παρουσιάζει τις δημιουργίες 55 σχεδιαστών, οι περισσότεροι από τους οποίους μεγάλωσαν μέσα στη ρωμαιοκαθολική παράδοση. Στα βραδινά φορέματα, τις νυφικές ενδυμασίες, τα τζάκετ και τα σύνολα που βρίσκονται διάσπαρτα στις γκαλερί του Met, τα χριστιανικά σύμβολα είναι εμφανή. Ο σταυρός σε διάφορες μορφές, μεγέθη, κεντημένος με χρυσή κλωστή ή πολύτιμες πέτρες, τα πρόσωπα αγίων και της Παναγίας βρήκαν τη θέση τους πάνω σε υφάσματα και πατρόν, ενώ φτερά αγγέλων φορέθηκαν ως βραδινό αξεσουάρ. Κατ’ άλλους, η μεταφορική έννοια της δημιουργίας, που διατρέχει τον κορμό της χριστιανικής πίστεως, είναι παρούσα σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα, ακόμη κι όταν αυτή εκφράζεται με κλωστή, βελόνα, γαζιά, πιέτες και τσακίσεις, που δένουν σε ένα γοητευτικό σύνολο. Σαν από θαύμα.

Η έκθεση διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Κοστουμιών του μουσείου και είναι το μεγαλύτερο εγχείρημα του συγκεκριμένου τμήματος που «έντυσε» και το φετινό γκαλά του Met. Το στήσιμο της έκθεσης από τον επιμελητή Αντριου Μπόλτον πέτυχε να συνδυάσει τις καλλιτεχνικές δημιουργίες των σχεδιαστών με τα μεσαιωνικά και βυζαντινά έργα τέχνης σε έναν προκλητικό διάλογο που αξίζει να συζητηθεί.

Ο φωτισμός στην κύρια αίθουσα των μεσαιωνικών εκθεμάτων σχεδιάστηκε με τρόπο που αναδεικνύει τα κοστούμια στις κούκλες, οι οποίες μοιάζει να έχουν στηθεί για να ξεκινήσει επίδειξη μόδας. Αυτή την αίσθηση υποβοηθά ή προκαλεί η επαναλαμβανόμενη μίνιμαλ μουσική του Μάικλ Νάιμαν που παίζει στην αίθουσα. Βέβαια, έπειτα από λίγη ώρα, ένας ολιγόλεπτος «όρκος σιωπής» δεν θα ήταν κακή ιδέα.

Το ιερόν της έκθεσης, ωστόσο, βρίσκεται αλλού και αξίζει να το επισκεφθείτε εάν βρεθείτε στο μουσείο. Σε μια σπάνια κίνηση εξωστρέφειας το Βατικανό παρουσιάζει επιλεγμένα άμφια και ιερατικές στολές στην πτέρυγα Anna Wintour. Στις προθήκες παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, τα άμφια του Πάπα Βενέδικτου XV (1914-22), το φαιλόνιο του Πάπα Πίου XI (1922-39), τιάρες και δεσποτικές μίτρες και τα πορφυρά υποδήματα του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄.

Μπορεί τα κόκκινα υποδήματα του Πάπα Βενέδικτου να μην ήταν τελικά Prada, όπως έγραφε το Newsweek το 2005, αλλά η ενδυμασία στο θρησκευτικό τελετουργικό έχει μεγάλη σημασία, καθώς αποτελεί αρχιερατικό σύμβολο και πάνω της υφαίνονται σημάδια ιεροσύνης, διαφοροποίησης, συμμαχιών και φύλλου καθ’ όλη την ιστορία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.

H έκθεση δοκιμάζει την πίστη στη μόδα και επιτρέπει στους επισκέπτες να ρίξουν μια προσεκτική ματιά στα ιερά και στα όσια του Βατικανού και της υψηλής ραπτικής.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ