ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επίθεση Σπίρτζη στο ΤΑΙΠΕΔ για ιδιωτικοποιήσεις ΔΑΑ, Εγνατία

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως ο υπουργός Μεταφορών επιχείρησε να ρίξει τις ευθύνες στο ΤΑΙΠΕΔ, παρά το γεγονός πως ο ίδιος έθετε εμπόδια για τη δημιουργία των διοδίων στην Εγνατία, προκαλώντας καθυστερήσεις στην προκήρυξη του διαγωνισμού.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νέο μέτωπο με το ΤΑΙΠΕΔ, με επίκεντρο τις ιδιωτικοποιήσεις της Εγνατίας Οδού, την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και την αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών, εμφανίζεται να ανοίγει η κυβέρνηση, μετά τις σχετικές επιθετικές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη αλλά και του γενικού γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Χρίστου Λαμπρίδη. Ο υπουργός Μεταφορών, του οποίου η αντίθεση προς τις ιδιωτικοποιήσεις είναι γνωστή από την εποχή ακόμα της προεδρίας Στέργιου Πιτσιόρλα στο ΤΑΙΠΕΔ, χθες Τετάρτη και μετά τις διαβουλεύσεις του με τους θεσμούς, κατηγόρησε εμμέσως πλην σαφώς για ολιγωρία το ταμείο ιδιωτικοποιήσεων.

Αναφερόμενος στην Εγνατία Οδό (ο διαγωνισμός για την οποία εισήλθε στην τελική φάση του χθες με 7 υποψήφια επενδυτικά σχήματα), αλλά και στην επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» (που τελεί υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού), ισχυρίσθηκε πως «αν είχαμε κάνει εμείς τους διαγωνισμούς, θα είχαμε τελειώσει τώρα και θα είχαμε πετύχει τρεις φορές υψηλότερο τίμημα», ενώ μίλησε και για τεχνική ανεπάρκεια των συμβούλων του Ταμείου. Το ΤΑΙΠΕΔ αρνήθηκε να σχολιάσει τις δηλώσεις αυτές.

Με δεδομένο πάντως πως αμφότεροι οι διαγωνισμοί αποτελούν μνημονιακές υποχρεώσεις, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν πως επιχείρησε να ρίξει τις ευθύνες στο ΤΑΙΠΕΔ παρά το γεγονός πως, όπως θυμίζουν, είναι και δικές του καθυστερήσεις ή πράξεις, όπως για τα διόδια στην Εγνατία, που οδήγησαν σε μεγάλες καθυστερήσεις την προκήρυξη του διαγωνισμού για την Εγνατία ή την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την παράταση της σύμβασης του ΔΑΑ.

Μια άλλη ανάγνωση όμως των δηλώσεων Σπίρτζη έχει μια πιο ανησυχητική διάσταση, σημειώνουν κύκλοι που παρακολουθούν τη διαδικασία για το ΔΑΑ στις Bρυξέλλες: καθώς οι διαβουλεύσεις του ΤΑΙΠΕΔ με την Επιτροπή Ανταγωνισμού αφορούν τον προσδιορισμό του δίκαιου τιμήματος για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης (ώστε να μη θεωρηθεί ευνοϊκή μεταχείριση της παραχωρησιούχου στην οποία δεν είχαν πρόσβαση οι άλλοι υποψήφιοι το 1995 οπότε και ο σχετικός διαγωνισμός), αυτές οι πηγές σημειώνουν ότι ο ισχυρισμός του υπουργού περί δυνητικά τριπλάσιου τιμήματος «ρίχνει νερό στον μύλο εκείνων που θεωρούν τα 600 εκατομμύρια της συμφωνίας για την παράταση λίγα». Υπενθυμίζεται πως η συμφωνία για τα 600 εκατομμύρια επιτεύχθηκε επί προεδρίας Στ. Πιτσιόρλα στο Ταμείο όπως και ότι οι σχέσεις των δύο ανδρών θεωρούνταν παγίως τεταμένες.

Ομως κατά του ΤΑΙΠΕΔ στράφηκε χθες και το υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Χρ. Λαμπρίδης από το βήμα συνεδρίου μίλησε για ευκαιρίες που χάνονται στα δέκα περιφερειακά λιμάνια που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ (Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου), καθώς δεν τους επιτρέπεται η σύναψη επιμέρους συμβάσεων παραχώρησης για την ανάπτυξη επιμέρους δραστηριοτήτων τους. Επ’ αυτής της τοποθέτησης πάντως υπήρξε απάντηση από κύκλους του ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίοι σημειώνουν ότι «το Ταμείο στηρίζει τους 10 περιφερειακούς οργανισμούς λιμένος και τη βιωσιμότητά τους και στηρίζει το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων με ανταποδοτικά οφέλη για τα λιμάνια», συμπληρώνοντας πως «σε κάθε περίπτωση ο ιδρυτικός νόμος του ΤΑΙΠΕΔ, το καταστατικό και οι κανόνες λειτουργίας που το διέπουν του θέτουν σαφή όρια κινήσεων στις διαγωνιστικές διαδικασίες, ενώ το ελληνικό Δημόσιο είναι πάντα αντισυμβαλλόμενος στις συμβάσεις παραχώρησης». Σημειώνεται πως η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αξιοποίηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας αναμένεται στις αρχές του φθινοπώρου, ενώ έπονται και άλλα.

Σε κάθε περίπτωση, πολλοί συνδέουν την όλη ρητορική που φαίνεται να αναπτύσσεται εκ νέου από κυβερνητικά στελέχη κατά των ιδιωτικοποιήσεων και με την εκτίμηση πως η χώρα de facto εισέρχεται σε προεκλογική περίοδο, όσο μακρά και αν αποδειχθεί τελικά αυτή, και μιλούν για «ασκήσεις επαναστατικής γυμναστικής».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ