ΕΛΛΑΔΑ

Ο Στέφανος Μάνος γράφει για τον Θεόδωρο Βασιλάκη

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ

Ο Θεόδωρος Βασιλάκης κατά την τελετή αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων της Σχολής Οικονομικών και Διεθνών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, τον Μάρτιο του 2016.

Σε ηλικία 78 ετών πέθανε ο πρόεδρος της Aegean Airlines Θόδωρος Βασιλάκης. Με την Aegean πετάμε παντού στην Ευρώπη. Η Aegean προσεγγίζει περισσότερους από 120 προορισμούς. Εξυπηρετεί 13.000.000 επιβάτες ετησίως. Οι επιβάτες είναι περισσότεροι από τον ελληνικό πληθυσμό. Η Aegean βραβεύεται κατ’ εξακολούθηση ως η καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη. Αναπτύσσεται συνεχώς σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Χιλιάδες Ελληνες ταξιδεύουμε από την Αθήνα προς ευρωπαϊκούς προορισμούς που εξυπηρετούνται και από την Aegean και από μία εκ των British, Alitalia, Swiss, AirFrance, Lufthansa κ.ά. Ως επιβάτες κάνουμε μόνοι μας τις συγκρίσεις. Παλαιότερα, οι ανταγωνιστές νόμιζαν ότι δεν κινδύνευαν από τον θρασύ καινούργιο. Με τα χρόνια όμως άρχισαν να χάνουν έδαφος.

Η σύγκριση είναι εις βάρος τους. Η Aegean είναι ακριβέστερη στα δρομολόγιά της. Τα αεροπλάνα καθαρά και σε άριστη κατάσταση. Το catering καλύτερο.

Ολα αυτά έγιναν σε λίγα χρόνια. Από το μηδέν. Υπό την αυστηρή καθοδήγηση του Θόδωρου Βασιλάκη. Η περιπέτεια ξεκίνησε με την αγορά τo 1994 μιας μικρής εταιρείας αεροταξί, της Aegean Aviation, που πραγματοποιούσε πτήσεις για VIP. To 1999 ιδρύεται η Aegean Airlines με ένα στόλο 6 (αρχικά 2) καινούργιων jet British Aerospace Avro RJ100. Τα επόμενα χρόνια ήταν χρόνια συγχωνεύσεων. Τα τελευταία τρία χρόνια, μετά και την ολοκλήρωση της απορρόφησης της Ολυμπιακής, ήταν χρόνια ωριμότητας.

Ο Θόδωρος Βασιλάκης γεννήθηκε το 1940 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Εκεί μεγάλωσε και ολοκλήρωσε τις γυμνασιακές του σπουδές. Το 1958 πήγε με υποτροφία στις Ηνωμένες Πολιτείες και έκανε σπουδές σε θέματα Business Management. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1961 και εργάστηκε μαζί με τον πατέρα του στην οικογενειακή επιχείρηση διανομής καυσίμων της Texaco για την Κρήτη.

Νεότατος ίδρυσε την εταιρεία «Θ. Βασιλάκης Α.Ε.», με την οποία δραστηριοποιήθηκε στον τουριστικό τομέα της ενοικίασης αυτοκινήτων.

Το 1966, 26 ετών, υπέγραψε το πρώτο συμβόλαιο franchise στην Κρήτη της Hertz International με 6 αυτοκίνητα Volkswagen (6 «σκαθάρια»). Το 1972, ανέλαβε το franchise για την εκπροσώπηση της Hertz Ιnternational και στη Ρόδο. Το 1974, αγόρασε τη Hertz Hellas, θυγατρική της Hertz International, για όλη την Ελλάδα και την ονόμασε Autohellas SA.

Η Autohellas είναι σήμερα η μεγαλύτερη εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτου (rent a car) στην Ελλάδα. Αποτελεί το μεγαλύτερο εθνικό franchise της Hertz International παγκοσμίως. Ο σημερινός στόλος της Hertz Autohellas αποτελείται από περισσότερα από 35.000 αυτοκίνητα σε 8 χώρες και 115 τοποθεσίες, εκ των οποίων οι 27 είναι αεροδρόμια. Τα 6 «σκαθάρια» του 1966 έγιναν σήμερα περισσότερα από 35.000 αυτοκίνητα!

Και οι δύο δραστηριότητες, η Aegean και η Hertz, είναι δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών. Ως λαός δεν διακρινόμαστε για τις υπηρεσίες που προσφέρουμε. Η Aegean και η Hertz είναι εξαίρεση που οφείλεται στην πειθαρχία του Θόδωρου. Στην επιδίωξη του τέλειου. Η συνεισφορά του Θόδωρου και των επιχειρήσεών του και των χιλιάδων ανθρώπων που εργάζονται υπερήφανα σε αυτές στην ελληνική οικονομία και ειδικά στον τουρισμό είναι ανεκτίμητη.

Γνώρισα τον Θόδωρο το 1985. Ημουν επικεφαλής του εκλογικού αγώνα της Νέας Δημοκρατίας. Αναζήτησα αξιόπιστο άνθρωπο να με καθοδηγήσει στην Κρήτη. Ετσι ήλθα σε επαφή με τον Θόδωρο. Λιγομίλητος. Δεν υποσχόταν κάτι που δεν μπορούσε να κάνει. Δεν ζητούσε κάτι για τον εαυτό του. Γίναμε και μείναμε φίλοι. Εκτός από τα αεροπλάνα και τη Hertz, όπου είχε τη δραστήρια βοήθεια της συζύγου του Εμμανουέλας, ήταν και εισαγωγέας αυτοκινήτων. Opel, Seat είναι δύο μάρκες που θυμάμαι. Αργότερα ανέλαβε και τη σουηδική Saab. Ενα αυτοκίνητο για το οποίο ήμουν ξετρελαμένος. Περίμενα 6 μήνες να ολοκληρώσει τις διατυπώσεις με την εταιρεία και να παραλάβω το δεύτερο –νομίζω– Saab που ήρθε στην Ελλάδα. Στο μεταξύ, ο τελειομανής Βασιλάκης είχε προετοιμάσει το συνεργείο που θα υποδεχόταν τα μελλοντικά Saab. Δεν ήταν συνεργείο, αλλά εργαστήριο υψηλής τεχνολογίας. Το προσωπικό είχε εκπαιδευθεί στη Σουηδία και ήταν έτοιμο να αντιμετωπίσει κάθε ενδεχόμενο. Ενδεχόμενο που δεν συνέβη τα επόμενα 6 χρόνια που κράτησα το αυτοκίνητο.

Τον επισκέφθηκα πριν από 15 ημέρες. Μιλήσαμε για μία και πλέον ώρα για τα καινούργια του σχέδια. Τα γκολφ. Στην Κρήτη, στη Βοιωτία, στη Μεσσηνία. Για την κουραστική, βασανιστική βραδυπορία που του επέβαλλαν οι κρατικές υπηρεσίες. Δυστυχώς, οι υπηρεσίες δεν είχαν κατανοήσει πως με ό,τι καταπιανόταν ο Βασιλάκης θα αποδεικνυόταν χρυσός για την Ελλάδα και τον τουρισμό της.

Αυτά που έφτιαξε ο Θόδωρος, από εδώ και στο εξής, θέλουν συνεχή φροντίδα. Οπως θα έκανε αυτός. Καμιά λεπτομέρεια δεν είναι μικρή. Ολες μετρούν. Η ζωή του Θόδωρου ελπίζω να γίνει παραμύθι. Να το διαβάζουν τα μικρά παιδιά και να παίρνουν παραδείγματα. Οτι στη σημερινή Ελλάδα, με τις τόσες δυσκολίες, επίμονοι τελειομανείς μπορούν να φθάσουν στ’ άστρα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ