ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανάσα στον τουρκικό τουρισμό προσφέρει η «βουτιά» της λίρας

Ιθύνοντες του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού προέβλεψαν πριν από λίγες ημέρες ότι την τρέχουσα σεζόν οι ξένοι επισκέπτες θα ανέλθουν σε 40 εκατ. και ότι το πολύτιμο συνάλλαγμα που θα εισρεύσει στην Τουρκία θα φθάσει τα 32 δισ. δολάρια. Η Σμύρνη και οι άλλες παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας θα δεχθούν τον μεγαλύτερο όγκο τουριστών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τουρκία, Τουρισμός

Ισχυρό πλήγμα δέχεται η ελληνική τουριστική βιομηχανία εξαιτίας της καταβαράθρωσης της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου και του ευρώ. Η υποχώρηση της λίρας κατά περίπου 18% έναντι του δολαρίου από την αρχή του 2018 και κατά περίπου 25% από τα μέσα Μαΐου του 2017 προκαλεί τεράστια προβλήματα στην Τουρκία, εξαιτίας της εξάρτησής της από εξωτερική χρηματοδότηση. Ωστόσο, υπάρχει ένας κλάδος της τουρκικής οικονομίας που γίνεται πολύ πιο ανταγωνιστικός λόγω της υποτίμησης της λίρας: η τουριστική βιομηχανία.

Αυτή η εξέλιξη αποτελεί πρόκληση για την ελληνική τουριστική βιομηχανία, που θα πιεστεί να ρίξει τις τιμές, καθώς θα απειλείται από τους φθηνότερους τουρκικούς προορισμούς. Παράλληλα, οι Τούρκοι επισκέπτες που συρρέουν στα ελληνικά νησιά θα έχουν στη διάθεσή τους λιγότερα ευρώ να ξοδέψουν και, μοιραία, θα περιορίσουν τις αγορές τους.

Η τουρκική τουριστική βιομηχανία δείχνει σημάδια σημαντικής ανάκαμψης μετά το σοκ που είχε βιώσει το 2016, εξαιτίας της αποτυχημένης απόπειρας πραξικοπήματος κατά του Ταγίπ Ερντογάν και του ρωσικού εμπάργκο που είχε επιβληθεί ως απάντηση για την κατάρριψη ρωσικού πολεμικού αεροσκάφους τον Νοέμβριο του 2015. Ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Νουμάν Κουρτλουμούς προέβλεψε ότι την τρέχουσα σεζόν οι ξένοι επισκέπτες θα ανέλθουν σε 40 εκατ. και ότι το πολύτιμο συνάλλαγμα που θα εισρεύσει στην Τουρκία θα ανέλθει στα 32 δισ. δολάρια. Εφόσον επαληθευθεί η πρόβλεψη, η τουρκική τουριστική βιομηχανία θα επιστρέψει σε επίπεδα που είχε να δει από το 2014, λέει στο Bloomberg ο Οσμάν Αγίκ, επικεφαλής της τουρκικής συνομοσπονδίας ξενοδόχων. «Πιθανότατα θα έχουμε διψήφια αύξηση στο ποσοστό πληρότητας φέτος», λέει ο κ. Αγίκ. «Η γενική εικόνα, συμπεριλαμβανομένων της ευρωπαϊκής αγοράς, της σκανδιναβικής και της ρωσικής, είναι θετική», εξηγεί. Είναι πιθανό η Τουρκία να έχει 40 εκατ. ξένους επισκέπτες το 2017, αυξημένους κατά 23% από τον αριθμό του 2017, λέει στο Bloomberg ο Εμρέ Ναρίν, διευθύνων σύμβουλος της τουρκικής ξενοδοχειακής αλυσίδας Marti Hotels & Marinas, που διαθέτει ξενοδοχεία στη νότια Τουρκία. «Θα δούμε τη μεγαλύτερη αύξηση (επισκεπτών) από την Ευρώπη, ειδικά από τη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Ρωσία», λέει ο Ναρίν, προβλέποντας «σημαντική ζήτηση» για το τουρκικό τουριστικό προϊόν. Βέβαια, επειδή κάθε νόμισμα έχει πάντα δύο πλευρές, μπορεί οι Τούρκοι ξενοδόχοι να γίνονται πιο ανταγωνιστικοί λόγω υποχώρησης της λίρας, ωστόσο θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυξημένο κόστος για ενέργεια αλλά και για την πληρωμή του προσωπικού. «Μπορεί να είμαστε καλύτερα προστατευμένοι σε σχέση με άλλους κλάδους από τη διακύμανση των νομισμάτων, όμως αυτό δεν σημαίνει πως θα έχουμε μεγαλύτερη κερδοφορία», επισημαίνει ο κ. Αγίκ.

Η αλυσίδα Marti Hotels & Marinas αποτελεί καλό παράδειγμα και για το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα που προκαλεί γενικά στην τουρκική οικονομία, ακόμη και στην τουριστική βιομηχανία, η μεγάλη υποτίμηση της λίρας σε σχέση με δολάριο και ευρώ. Η εξυπηρέτηση χρέους σε ξένο νόμισμα καθίσταται πολύ πιο δύσκολη, όταν ξαφνικά το χρέος σου μεγεθύνεται κατά 25% σε ένα χρόνο, εξαιτίας της συναλλαγματικής ισοτιμίας. Η αλυσίδα Marti είχε πληγεί σκληρά τα προηγούμενα χρόνια λόγω της μείωσης των τουριστών, ενώ οι μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις της έχουν συμβάλει στην πτώση της τιμής της μετοχής της κατά 40%, από το υψηλό επίπεδο όπου είχε βρεθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ωστόσο, η προοπτική αύξησης των τουριστών και των εσόδων έχει οδηγήσει τον Ναρίν σε αναζήτηση ξένων εταίρων για την ανάπτυξη νέων ξενοδοχειακών μονάδων στην περιοχή της Αλικαρνασσού (Μπόντρουμ). Η εταιρεία έχει προσλάβει ως σύμβουλο τη Servoltel, με έδρα το Λονδίνο, καθώς προσπαθεί να συστήσει κοινοπραξία με ξένη ξενοδοχειακή αλυσίδα ώστε να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που προσφέρουν οι τουρκικές ακτές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ