ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ρελάνς «Μασούτη» με κάθοδο στην αγορά της Αθήνας

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οπως κάθε Θεσσαλονικιός, έτσι και ο Γιάννης Μασούτης αγαπά το ποδόσφαιρο. Δεν είναι τυχαίο ότι η επιχείρηση επιβραβεύει εργαζομένους της με την παροχή, μεταξύ άλλων, εισιτηρίων για την παρακολούθηση ποδοσφαιρικών αγώνων, όπως οι ίδιοι αποκάλυψαν στο πλαίσιο της αξιολόγησης του θεσμού Best Workplaces. Ωστόσο, το σύστημα που αποφάσισε να παίξει το τελευταίο διάστημα μοιάζει λίγο ανορθόδοξο: άμυνα εντός έδρας και φουλ επίθεση εκτός έδρας.

«Η στρατηγική μας είναι αμυντική στη Θεσσαλονίκη και επιθετική στην Αττική», παραδέχθηκε ο ίδιος ο κ. Γιάννης Μασούτης, διευθύνων σύμβουλος της κορυφαίας βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, μιλώντας στην «Κ». Τι εννοεί; Τα δύο τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα το 2017, η αλυσίδα «Μασούτης» που αποτελούσε τον απόλυτο κυρίαρχο στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στη βόρεια Ελλάδα, ένιωσε να απειλείται από την «ΑΒ Βασιλόπουλος», τη «Μy Market», που διεύρυνε το δίκτυό της μετά την εξαγορά της «Βερόπουλος», και βεβαίως τη «Σκλαβενίτης», που απέκτησε το δίκτυο της «Μαρινόπουλος».

Εις επίρρωσιν των παραπάνω, υπάρχουν τα στοιχεία των δύο εταιρειών ερευνών αγοράς. Σύμφωνα με την IRI, η επωνυμία σούπερ μάρκετ που αναφέρουν αυθόρμητα πρώτη οι καταναλωτές στη Θεσσαλονίκη είναι η «Μασούτης», με το ποσοστό της όμως να υποχωρεί φέτος στο 40% έναντι 50% πέρυσι. Επιπλέον, βάσει του δείκτη SEI (Store Equity Index) που καταρτίζει η Nielsen και στηρίζεται σε μια σειρά κριτηρίων (προτιμητέα αλυσίδα, αλυσίδα που ο καταναλωτής θα σύστηνε σε άλλους, πρόθεση να ξοδέψει περισσότερα σε αυτή ή και να μετακινηθεί πιο μακριά για να ψωνίσει από εκεί), η «Μασούτης» κατέγραψε το 2017 σε σύγκριση με το 2016 υποχώρηση πανελλαδικά και στη Βόρεια Ελλάδα.

Πώς αντιμετώπισε η αλυσίδα την «επέλαση» των «Αθηναίων»; Σε πρώτη φάση εντείνοντας τη διαφημιστική προβολή, τις προωθητικές ενέργειες και ενισχύοντας το πρόγραμμα επιβράβευσης. Στη συνέχεια αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα της καθόδου στην Αθήνα, βήμα το οποίο σχεδίαζε εδώ και χρόνια. Την περασμένη Τρίτη η «Μασούτης» υπέγραψε συμφωνία εξαγοράς του 100% της μεσαίας αλυσίδας «Προμηθευτική», συμφωνία, βεβαίως, που τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Το επιθετικό παιχνίδι που αποφάσισε να παίξει εκτός έδρας η «Μασούτης» δεν περιορίζεται, βεβαίως, στην εξαγορά της «Προμηθευτικής» και στην προσθήκη απλώς 57 (54 στην Αθήνα και 3 στην Ανδρο) καταστημάτων στο δίκτυό της. Οι κινήσεις της το επόμενο διάστημα θα είναι ταχύτατες. Μέσα στις επόμενες 30 ημέρες θα ξεκινήσει η αντικατάσταση των πινακίδων έτσι ώστε τα καταστήματα της «Προμηθευτικής» να φέρουν πλέον το νέο σήμα ήδη από το καλοκαίρι, ενώ στα άμεσα βήματα περιλαμβάνεται ακόμη η δημιουργία δέκα νέων καταστημάτων στην Αττική. Μάλιστα, ήδη έχουν βρεθεί τα ακίνητα όπου θα κατασκευαστούν τα τρία πρώτα νέα σημεία πώλησης. Στόχος της εταιρείας είναι το δίκτυό της στην Αττική να φτάσει συνολικά τα 100 καταστήματα. Προκειμένου δε να αποσπάσει μερίδιο από την αγορά της Αθήνας, ο κ. Γ. Μασούτης προαναγγέλλει ανταγωνιστικές τιμές. «Στην Αθήνα θα ακολουθήσουμε ειδική τιμολογιακή πολιτική. Θα είμαστε 100% ανταγωνιστικοί», αναφέρει.

Εύλογα, βεβαίως, θα αναρωτηθεί κάποιος πόσο γρήγορα μπορεί η αλυσίδα να κερδίσει το στοίχημα της αναγνωρισιμότητας, μιας και μέχρι τώρα δεν είχε παρουσία στην αγορά της Αθήνας. Αυτό δεν φαίνεται να φοβίζει τον κ. Μασούτη, ο οποίος υποστηρίζει ότι, πρώτον, η εταιρεία λάμβανε πολλά μηνύματα στη γραμμή καταναλωτών από πολίτες που ζητούσαν την κάθοδό της στην πρωτεύουσα, δεύτερον, η ανάλυση γνωστής εταιρείας ερευνών κοινής γνώμης έδειξε ότι αυτή είναι η πλέον κατάλληλη στιγμή που περιμένει ο καταναλωτής την εταιρεία «Μασούτης» στην Αττική. Ας σημειωθεί, άλλωστε, ότι σε αντίθεση για παράδειγμα με την αλυσίδα «Σκλαβενίτης», η οποία δεν έκανε έως το 2017 κανενός είδους διαφήμιση, η «Μασούτης» έχει τηλεοπτική διαφήμιση, ενώ διαθέτει σύγχρονη εταιρική ιστοσελίδα και εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα.

Η αλυσίδα που μεγάλωσε μέσω εξαγορών

«Οι εξαγορές είναι στο DNA μας. To μεγαλύτερο ποσοστό της ανάπτυξής μας όλα αυτά τα χρόνια προέρχεται μέσω εξαγορών», απαντά ο διευθύνων σύμβουλος της «Μασούτης» σε όσους ίσως απορούν για την πλέον πρόσφατη κίνηση, αυτή της εξαγοράς της «Προμηθευτικής».

Το 1999 η αλυσίδα είχε προσθέσει στο δίκτυό της 53 καταστήματα μετά την εξαγορά των επιχειρήσεων «Αφοί Μπίσκα» και «Αλφα Δέλτα», ενώ δύο χρόνια μετά, το 2001, πρόσθεσε στο δίκτυό της άλλα 49 καταστήματα ύστερα από την εξαγορά των αλυσίδων «Αλφα Δέλτα», «Γεώργιος Μπίσκας» και «Mercato». Πριν και μετά από αυτές τις εξαγορές, η «Μασούτης» είχε προβεί στην απόκτηση μικρότερων επιχειρήσεων με ένα έως τρία καταστήματα, κίνηση που συνέβαλε σημαντικά στη διεύρυνση του δικτύου της εντός και εκτός του νομού Θεσσαλονίκης. Αναμφίβολα, η απόκτηση της «Προμηθευτικής» αποτελεί την πιο εμβληματική εξαγορά της «Μασούτης», λόγω βεβαίως της σημασίας που αυτή έχει για την επέκταση στην αγορά της Αθήνας, αλλά και λόγω του μεγέθους της εξαγοραζόμενης. Η «Προμηθευτική» με βάση τα αποτελέσματα των ισολογισμών του 2016 (σ.σ. για το 2017 δεν έχουν δημοσιευθεί οι ισολογισμοί όλων των εταιρειών του κλάδου) κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ με κύκλο εργασιών 110,66 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 10,5% σε σύγκριση με το 2015. Σημειώνεται ότι στη σχετική κατάταξη δεν συμπεριλαμβάνεται η αλυσίδα Lidl Hellas, η οποία δεν δημοσιεύει ισολογισμό, αλλά ειδικοί της αγοράς την κατατάσσουν στην τρίτη θέση από πλευράς μεριδίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τίμημα για την απόκτηση της «Προμηθευτικής» ήταν 35 εκατ. ευρώ και η εξαγορά χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια.

Aν και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα είχε προσεγγίσει και άλλες εταιρείες του κλάδου, η «Προμηθευτική» αποτελούσε πάντα την πρώτη επιλογή για τη «Μασούτης». Αφενός, διότι η πλειονότητα των καταστημάτων της «Προμηθευτικής» είναι εμβαδού 400 - 600 τ.μ., όπως και πολλά από τα σημεία πώλησης της «Μασούτης», αφετέρου διότι η «Προμηθευτική» έχει ισχυρή παρουσία στις γειτονιές, έχει κατά βάση καταστήματα πόλης.

Μάλιστα, στις πιο πρόσφατες προσθήκες στο δίκτυό της συγκαταλέγονται δύο καταστήματα στην καρδιά του κέντρου της Αθήνας, ένα στον πεζόδρομο της Κοραή και ένα στην οδό Αθηνάς, στο Μοναστηράκι.

Βεβαίως και η «Μασούτης» έχει αποτελέσει και η ίδια «αντικείμενο του πόθου» στο παρελθόν, με πιο επίμονο «πολιορκητή» την «ΑΒ Βασιλόπουλος», θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize. Τελευταία απόπειρα έγινε το 2016, χωρίς, ωστόσο, να επιτευχθεί η συμφωνία, παρά το γεγονός ότι παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι οι δύο πλευρές ήταν ένα βήμα πριν από τις υπογραφές. Χωρίς να προβαίνει σε συγκεκριμένες αναφορές, ο κ. Μασούτης επιβεβαιώνει την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την εταιρεία του από εγχώριες και ξένες ανταγωνίστριες αλυσίδες. «Θα πρέπει να ανησυχεί κάποιος επιχειρηματίες όταν κανείς δεν του κάνει κρούση για την εξαγορά της εταιρείας του», απαντά με νόημα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ