ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Κάννες: Η έκπληξη του «Shoplifters» και τα... αναμενόμενα

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Ο Ιάπωνας σκηνοθέτης Χιροκάζου Κόρε-Εντα, πανευτυχής με τον Χρυσό Φοίνικα ανά χείρας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με σχετική έκπληξη υποδέχθηκαν οι παρευρισκόμενοι του θεάτρου Lumiere, στις Κάννες, τη βράβευση του Χιροκάζου Κόρε-Εντα, με τον Χρυσό Φοίνικα του φετινού Φεστιβάλ. Ο Ιάπωνας κινηματογραφιστής παρουσίασε το «Shoplifters», ένα κοινωνικό δράμα με πρωταγωνιστές μια οικογένεια μικροκλεφτών, οι οποίοι προσπαθούν να επιβιώσουν στο κεντρικό Τόκιο. Η πρόεδρος της επιτροπής Κέιτ Μπλάνσετ δήλωσε χαρακτηριστικά πως «το τέλος του φιλμ μάς εκτόξευσε κυριολεκτικά έξω από την αίθουσα», αιτιολογώντας έτσι την επικράτηση του «Shoplifters» έναντι άλλων ταινιών που είχαν χριστεί φαβορί τις προηγούμενες ημέρες.

Στις φετινές Κάννες όμως δόθηκε, κατ’ εξαίρεση, ακόμα ένας Χρυσός Φοίνικας. Τιμητικός αλλά και ταυτόχρονα ουσιαστικός, μιας και επιβραβεύει το «Image Book» του 87χρονου Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος παρέδωσε στο φεστιβάλ ένα φιλμ που «ήταν περίπου σε άλλο πεδίο από τις υπόλοιπες ταινίες, σχεδόν έξω από τον χρόνο και τον χώρο», σύμφωνα με την επιτροπή. Και κάπου εδώ αρχίζει η προσεκτική μοιρασιά.

Το Μεγάλο Βραβείο της διοργάνωσης κατέληξε στην «Παρείσφρηση», μια κωμωδία του Σπάικ Λι με έντονη κριτική κατά του Ντόναλντ Τραμπ και τον εκκεντρικό σκηνοθέτη να το αποδέχεται «εκ μέρους της Λαϊκής Δημοκρατίας του Μπρούκλιν», όπως είπε χαρακτηριστικά. Ακολούθως το τρίτο βραβείο (Jury Prize) πήγε σε μία από τις λίγες γυναίκες του διαγωνιστικού και συγκεκριμένα τη Λιβανέζα Ναντίν Λαμπακί για την «Καπερναούμ», η οποία κατάφερε να συγκινήσει περισσότερο ίσως από κάθε άλλο φιλμ στις φετινές Κάννες.
Κάπως έτσι ο οσκαρικός Πάβελ Παβλικόφσκι, που συγκαταλέγονταν στα μεγάλα φαβορί, περιορίστηκε στο βραβείο σκηνοθεσίας, όπως και οι Αλις Ρορβάσερ («Happy as Lazzaro») και Τζαφάρ Παναχί («Three Faces»), οι οποίοι διακρίθηκαν για το καλύτερο σενάριο. Οσο για τους ρόλους, στους άνδρες επικράτησε ο Μαρσέλο Φόντε για το «Dogman», ενώ στις γυναίκες νικήτρια ήταν Σαμάλ Γεσλιάμοβα για το «Ayka».

Συνολικά μπορούμε να πούμε πως οι φετινές Κάννες –εκτός του Χρυσού Φοίνικα– κινήθηκαν σε γενικές γραμμές κατά τα αναμενόμενα. Η Αζια Αρτζέντο ανέβηκε στη σκηνή για να υπενθυμίσει τον βιασμό της από τον Χάρβεϊ. Είχε προηγηθεί η συμβολική πορεία των 82 γυναικών, με επικεφαλής την Κέιτ Μπλάνσετ, στο κόκκινο χαλί, σηματοδοτώντας την πιο αξιομνημόνευτη ίσως στιγμή της φετινής διοργάνωσης. Αξίζει να σημειωθεί πως το φεστιβάλ έκλεισε με το πολυαναμενόμενο και ελαφρώς... καταραμένο «Ο άνδρας που σκότωσε τον Δον Κιχώτη» του Τέρι Γκίλιαμ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ