ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αποστάσεις στο σχέδιο αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Οι θεσμοί δεν συμφωνούν για διατήρηση ποσοστού 35% στο κομμάτι της εμπορίας από το Δημόσιο και αντιπροτείνουν τη διάθεση του πλήρους μεριδίου (65%), που ελέγχει σήμερα στη ΔΕΠΑ, σε στρατηγικό επενδυτή.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε εταιρεία προμήθειας και εταιρεία δικτύων και υποδομών, όπου το Δημόσιο στη μεν πρώτη θα διατηρήσει μειοψηφική συμμετοχή στη δε δεύτερη πλειοψηφική, διαπραγματεύεται ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τους θεσμούς, πρόταση που έγινε κατ’ αρχήν αποδεκτή έναντι της δέσμευσης για πώληση του συνόλου που κατέχει το Δημόσιο στην εταιρεία (65%) σε στρατηγικό επενδυτή.

Η οριστικοποίηση της συμφωνίας, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός εξερχόμενος από τη συνάντηση με τους επικεφαλής των θεσμών το περασμένο Σάββατο στο Χίλτον, παρατείνεται για 15 ημέρες προκειμένου να υπογραφεί στις 6 Ιουνίου η εξαγορά του μεριδίου της Shell στην ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, αφού για να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο στη λιανική αγορά φυσικού αερίου.

Το «σπάσιμο»

Οι θεσμοί, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχουν αντίρρηση στο σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε εμπορικό κομμάτι και ένα δικτύων. Επίσης, αποδέχονται συμμετοχή του Δημοσίου στο κομμάτι των δικτύων αλλά σε ποσοστό 51% και όχι 65%, όπως προτείνει ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης. Αντίθετα, στο κομμάτι τις εμπορίας, οι θεσμοί δεν συμφωνούν με την πρόταση Σταθάκη για διατήρηση ποσοστού 35% από το ελληνικό Δημόσιο και αντιπροτείνουν τη διάθεση του πλήρους μεριδίου (65%) που ελέγχει σήμερα στη ΔΕΠΑ σε στρατηγικό επενδυτή. Ασχέτως με το ποια θα είναι τελικά τα ποσοστά, η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ δρομολογείται πλέον στη βάση του σπασίματος της εταιρείας. Αυτό πρακτικά σημαίνει μια χρονοβόρο διαδικασία απόσχισης των δραστηριοτήτων αλλά και γνωστοποίησης και έγκρισης του νέου σχήματος που θα προκύψει από τις ευρωπαϊκές αρχές. Στο εμπορικό κομμάτι θα περιέλθουν τα διμερή συμβόλαια με τους διεθνείς προμηθευτές της ΔΕΠΑ (Gazprom, Sonatrac, Βotas, Tap), το μερίδιο που κατέχει στη χονδρική αγορά (μεγάλες βιομηχανίες, ηλεκτροπαραγωγοί κ.λπ.) και το 100% της ΕΠΑ Αττικής (δραστηριότητα προμήθειας), υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η συμφωνία εξαγοράς του ποσοστού της Shell θα προχωρήσει και θα εγκριθεί από τις αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές, όπως προβλέπει η συμφωνία με τους θεσμούς. Η εταιρεία που θα προκύψει θα αναζητήσει στη συνέχεια στρατηγικό επενδυτή σε ποσοστό είτε 65%, εάν οι θεσμοί επιμείνουν στη θέση τους, είτε σε ποσοστό 30%, εάν υιοθετήσουν τελικά την πρόταση Σταθάκη. Σε ό,τι αφορά την εταιρεία δικτύων και υποδομών, θα περιέλθει το 100% της ΕΔΑ Αττικής, που σήμερα ελέγχεται σε ποσοστό 49% από τη Shell, το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας-Θεσσαλονίκης μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την ΕΝΙ και η 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, ΔΕΔΑ, που έχει υπό την ευθύνη της τα υφιστάμενα δίκτυα φυσικού αερίου, όπως και την ανάπτυξη νέων στην υπόλοιπη Ελλάδα. Θα περιέλθουν επίσης οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγός ΙGI, IGB, East Med, το FSRU Aλεξανδρούπολης κ.ά.).

Προαπαιτούμενο για την οριστικοποίηση του νέου σχεδίου αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας πώλησης - εξαγοράς του ποσοστού που κατέχει η Shell στην ΕΠΑ Αττικής (προμήθεια) και στην ΕΔΑ Αττικής (διανομή), η οποία, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, αναμένεται στις 6 Ιουνίου. Οι συζητήσεις μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell επικεντρώνονται πλέον σε μια σειρά θέματα που συνδέονται με την oριστική αποεπένδυση της Shell από την εγχώρια λιανική αγορά φυσικού αερίου. Το πώς δηλαδή θα διασφαλίσει η ΔΕΠΑ ότι η πολυεθνική δεν θα επανεμφανιστεί μόνη της ή μέσω κάποιου σχήματος στη λιανική αγορά, αλλά και με τη διασφάλιση της ΔΕΠΑ έναντι πιθανών εκκρεμοτήτων (π.χ. φορολογικών) που μπορεί να προκύψουν στο μέλλον για την εταιρεία. Το ύψος του τιμήματος πάντως φαίνεται να έχει συμφωνηθεί στα 150 εκατ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ