ΕΛΛΑΔΑ

Μετρό: Ειδική προστασία για θόρυβο και δονήσεις

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων της γραμμής 4 του μετρό προχώρησε χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος. Στην απόφαση δίνονται οι βασικές κατευθύνσεις για την προετοιμασία του έργου με τη λιγότερη δυνατή όχληση για την πρωτεύουσα και την προστασία των κτιρίων στη διαδρομή της σήραγγας, με πρόβλεψη για μνημεία ή κτίρια ειδικού ενδιαφέροντος. Στις αρχές Ιουνίου αναμένεται να κατατεθούν οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές από τις τρεις κοινοπραξίες που πέρασαν από την πρώτη φάση του διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός όμως για τις πρόδρομες εργασίες, που εξαγγέλθηκε πέρυσι με σκοπό να μειώσει τις καθυστερήσεις, εξακολουθεί να αγνοείται.

Η έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το τμήμα Αλσος Βεΐκου - Γουδί δίνει μια πρώτη εικόνα για τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει ο ανάδοχος του έργου. Το έργο περιλαμβάνει την κύρια σήραγγα, μήκους 12,8 χλμ., τη συνδετήρια σήραγγα της γραμμής 4 με τις γραμμές 2 και 3, μήκους 770 μ., τη σήραγγα πρόσβασης στον χώρο συντήρησης συρμών μήκους 600 μ. Επίσης, 15 σταθμούς, ανάμεσα στους οποίους ο «νέος» σταθμός Ελικώνος και ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη, που αντικατέστησε τον σταθμό Νήαρ Ηστ (ο ανάδοχος οφείλει να πραγματοποιήσει περαιτέρω μελέτες για τους δύο σταθμούς). Να σημειωθεί ότι ο σταθμός Ελικώνος θα είναι ο βαθύτερος του έργου (36,4 μ. κάτω από την επιφάνεια) και ακολουθεί ο σταθμός Ιλισίων (34,7 μ.), ενώ ο πιο «επιφανειακός» θα είναι ο σταθμός Αλσους Βεΐκου (19,7 μ.).

Οσον αφορά τον σχεδιασμό, ο ανάδοχος θα πρέπει να προβλέψει μέτρα μείωσης του «εδαφομεταφερόμενου» θορύβου και των δονήσεων, τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και λειτουργίας. Ειδική «μόνωση» προβλέπεται κάτω από το 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο, τη Βουλή, τη βρετανική πρεσβεία, τα διατηρητέα των οδών Λομβάρδου και Μουστοξύδη. Γενικά, «πριν από την έναρξη κατασκευής του έργου θα πρέπει να εκπονηθεί μελέτη ειδικής τρωτότητας και διακινδύνευσης κτιρίων και κατασκευών», με απογραφή όλων των κτιρίων στη ζώνη του έργου και την κατηγοριοποίησή τους.

Οσον αφορά στα υλικά που θα προκύψουν από την εκσκαφή της σήραγγας και των σταθμών, ο ανάδοχος θα πρέπει να τα διαθέσει για την αποκατάσταση λατομείων, σε ΧΥΤΑ για την επικάλυψη σκουπιδιών ή σε «αποθεσιοθαλάμους», ύστερα από μελέτη. Θόρυβος, μετακινήσεις και μεταβολές των υπογείων νερών θα πρέπει να παρακολουθούνται.

Οσον αφορά την εξέλιξη του έργου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, ο ανάδοχος θα οριστεί το 2019, με τη β΄φάση του διαγωνισμού να ξεκινά τον Ιούνιο. Το ερώτημα όμως είναι γιατί η «Αττικό Μετρό» δεν προκήρυξε, όπως είχε προαναγγείλει τον περασμένο Δεκέμβριο, τον διαγωνισμό (ύψους 39 εκατ. ευρώ) για τις πρόδρομες εργασίες (αρχαιολογικές ανασκαφές, μετακινήσεις δικτύων), ώστε το έργο να απαλλαγεί από δύο σημαντικές αιτίες καθυστερήσεων και ο χρόνος τής κυρίως διαγωνιστικής διαδικασίας να μην περνά άπρακτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ