ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Αφροδίτη... μυρωδάτη

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Με περισσότερες από 400 αρχαιότητες, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο δίνει μιαν αίσθηση από τις «Αμέτρητες όψεις του Ωραίου» στη νέα περιοδική έκθεση, που ξεκινάει στις 26 Μαΐου. Με τη θεά Αφροδίτη στο επίκεντρο (φωτ.), η έκθεση παρουσιάζει κοσμήματα, αγγεία καλλωπισμού, ειδώλια και αγάλματα από τη νεολιθική εποχή έως την ύστερη αρχαιότητα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η Αφροδίτη, θεά της ομορφιάς και του έρωτα για τους αρχαίους Ελληνες, λέγεται ότι κατέβηκε από τον Ολυμπο για να δει το άγαλμα που είχε φτιάξει ο Πραξιτέλης για τον ναό της στην Κνίδο, το σημερινό Τεκίρ της Τουρκίας. Η Αφροδίτη ξαφνιάστηκε από την ομορφιά του αγάλματος και αναρωτήθηκε πώς ήξερε ο Πραξιτέλης το σώμα της αφού μόνο τρεις θνητοί την είχαν δει γυμνή και ο γλύπτης του 4ου αιώνα π.Χ. δεν ήταν ανάμεσά τους.

Ο Πραξιτέλης, όμως, ήταν ο πρώτος που τόλμησε να αποδώσει τη μορφή της γυμνή και η Αφροδίτη έχει την τιμητική της θέση στη νέα έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου». Η ημίγυμνη θεά καλωσορίζει τους επισκέπτες ως νύμφη στο λουτρό, ενώ μετά την ξαναβλέπουμε ως Αφροδίτη των Θεσπιών να απλώνει το χέρι της προς την εταίρα και μοντέλο του Πραξιτέλη Φρύνη.

Η έκθεση αποτελεί τον επίλογο της τριλογίας που ξεκίνησε το μουσείο το 2015 για την επέτειο των 150 ετών από τη θεμελίωσή του. Το μουσείο αναζήτησε στις συλλογές του έργα τέχνης από τη νεολιθική εποχή έως την ύστερη αρχαιότητα που αποτυπώνουν το «ωραίο», αισθητικά και στοχαστικά.


Τμήμα μαρμάρινου δίσκου από τη Μήλο (460-450 π.Χ.) με γυναικεία κεφαλή που μάλλον ανήκει στην Αφροδίτη.

Οι επισκέπτες θα δουν την εξέλιξη των κοσμημάτων και του γυναικείου καλλωπισμού σε συνάρτηση με την ανάπτυξη της ανθρώπινης μορφής στη γλυπτική και πώς έγινε το πέρασμα από τα λίθινα ειδώλια στα κυκλαδικά, από τα ακίνητα στα εν κινήσει σώματα.

Η φύση είναι η πηγή για τα υλικά καλλωπισμού των αρχαίων και βλέπουμε κρίκους θαλάσσιων όστρακων που εντοπίστηκαν στη Θεσσαλία, χρυσά, αργυρά και χάλκινα κοσμήματα με μοτίβα που συμβολίζουν το γυναικείο σώμα ή στοιχεία της φύσης. Συνολικά παρουσιάζονται 340 εκθέματα, ενώ το αρχαιότερο χρονολογείται στο 6.500 π.Χ. και είναι ένα λίθινο ειδώλιο γυμνής ιέρειας από τη Σπάρτη.

Αρωμα Αφροδίτης

Μια καινοτομία, σε πολλά επίπεδα, είναι η συνεργασία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με την εταιρεία Κορρές για την παραγωγή τριών αρωμάτων ειδικά για την έκθεση. Το πρώτο που παρουσιάζεται είναι το «Ρόδο της Αφροδίτης», το οποίο έχει βάση το αγριέλαιο και την κύπειρο και απέκτησε ένα πορφυρό χρώμα χάρη στη ρίζα αλκάνας. Η δημιουργία του βασίστηκε στις αρχαίες πηγές και σε έρευνα των επιστημόνων της εταιρείας και μπορείτε να μυρίσετε ελεύθερα το άρωμα, αλλά όχι να δοκιμάσετε.

Η είσοδος στην έκθεση γίνεται με το «κανονικό» εισιτήριο, καθώς το ηλεκτρονικό, όπως είπε η πρόεδρος του ΤΑΠ Αθηνά Χατζηπέτρου, βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία και εξοικείωση με το προσωπικό και τους τουριστικούς πράκτορες. Θεωρητικά θα ξεκινήσει τη λειτουργία του για το κοινό μέσα στις πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου από την Αρχαία Μεσσήνη, για να εφαρμοστεί αργότερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, στην Κνωσό και στην Ακρόπολη.

​​«Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου», Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, από 26 Μαΐου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ