Λεωφορεία σε αχρηστία, απουσία ελέγχων, μείωση δρομολογίων

Λεωφορεία σε αχρηστία, απουσία ελέγχων, μείωση δρομολογίων

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η οικονομική στενότητα των συγκοινωνιακών φορέων έχει φέρει έντονα σημάδια παρακμής στο τοπίο των μέσων μαζικής μεταφοράς. Πέραν των περιορισμένων πόρων και των ελλείψεων σε προσωπικό παρατηρείται και μια αδιαφορία από πλευράς διοικήσεων, η οποία συνδέεται με τις ανύπαρκτες σχεδόν προοπτικές βελτίωσης των συνθηκών. Ταυτόχρονα, η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου φαίνεται ότι έφερε σημαντική αναστάτωση όχι μόνο στους επιβάτες, αλλά και σε διοικήσεις και εργαζομένους στις συγκοινωνίες. Το γεγονός ότι ο μηχανισμός ήταν ανέτοιμος να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του κοινού όσον αφορά το νέο σύστημα κομίστρου, σε συνδυασμό με την εικόνα παρατημένων οχημάτων, καταδεικνύει ότι οι συγκοινωνίες της Αθήνας βρίσκονται σε συνθήκες οικονομικής αιμορραγίας και καθοδικής πορείας.

Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα λεωφορεία φαίνεται ότι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, καθώς η πλειονότητα των επιβατών μετατρέπεται σε τζαμπατζήδες. Η ανυπαρξία ελέγχων και η άρνηση των οδηγών να επισημαίνουν στους επιβάτες ότι οφείλουν να επικυρώνουν όλους τους τύπους κομίστρου έχουν καθιερώσει την ανομία στα λεωφορεία.

Η κατάσταση του περιορισμένου, πλέον, στόλου είναι δραματική. Τα οχήματα είναι βρώμικα, πολλές από τις φθορές δεν επιδιορθώνονται, ενώ εξακολουθεί κανείς να συναντά παλιά επικυρωτικά μηχανήματα που δεν έχουν ξηλωθεί. Οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) σήμερα διαθέτουν 2.023 λεωφορεία, εκ των οποίων μόλις τα 950 εκτελούν δρομολόγια. Τα υπόλοιπα βρίσκονται παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, καθώς στην πλειονότητά τους δεν μπορούν να επισκευαστούν ελλείψει ανταλλακτικών. Σε αυτά τα δεδομένα προστίθενται και οι σημαντικές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό καθιστώντας τη συντήρηση των οχημάτων, που εξυπηρετούν περίπου 400 εκατ. μετακινήσεις στην Αθήνα σε ετήσια βάση, διαδικασία πολυτελείας.

Οι ΟΣΥ αδυνατούν, λόγω έλλειψης ρευστότητας, εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια να προχωρήσουν σε μαζικές παραγγελίες ανταλλακτικών, που θα μείωναν σημαντικά την τιμή μονάδας. Αποτέλεσμα είναι μεγάλη μερίδα των οχημάτων να είναι σε ακινησία, ενώ θα μπορούσαν να τροφοδοτούν το δίκτυο καλύπτοντας κενά στα προγραμματισμένα δρομολόγια. Διότι η δραματική αυτή κατάσταση αντανακλάται και στο συγκοινωνιακό έργο, το οποίο έχει περιοριστεί κατά 30% περίπου την τελευταία τριετία. Αποτέλεσμα είναι ο χρόνος αναμονής στις στάσεις να είναι πλέον εφιαλτικός για τους επιβάτες, καθώς ο περιορισμένος στόλος δεν επιτρέπει την εκτέλεση ούτε των –ήδη μειωμένων– δρομολογίων. Την ίδια στιγμή πολλαπλασιάζονται τα περιστατικά βλαβών στα λεωφορεία, τα οποία παθαίνουν ακόμα και εκρήξεις εν κινήσει.

Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων των ΟΣΥ διαμορφώνεται περίπου στα 13 έτη. Τα 2.031 θερμικά λεωφορεία, που είχε η εταιρεία στα τέλη του 2015, μετρούν 12,8 έτη κατά μέσον όρο, ενώ η ηλικία των 356 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ διαμορφώνεται στα 13,8 χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων των ΟΣΥ. Το παλαιότερο όχημα που διαθέτουν οι ΟΣΥ σήμερα αποκτήθηκε το 1993, ενώ το νεότερο το 2011.

Παλαιάς τεχνολογίας

Τα στοιχεία θέλουν την πλειονότητα των οχημάτων να είναι παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (χρονολογούνται μεταξύ 1998 και 2002), ενώ το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005). Υπάρχει, όμως, και ένα 10% των οχημάτων που είναι παλαιότατης τεχνολογίας, EURO I. Πρακτικά, αυτά τα 230 οχήματα απαγορεύεται να κυκλοφορήσουν στον «μεγάλο δακτύλιο», καθώς εκπέμπουν περίπου 0,7 γραμμάρια οξείδιο του αζώτου ανά χλμ., ή 95% περισσότερα σωματίδια σε σχέση με τα νεότερης τεχνολογίας (EURO V).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή