Στα θερινά εργοτάξια της τέχνης

Στα θερινά εργοτάξια της τέχνης

3' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υπέροχο το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και το Ηρώδειο, ωραιότατοι οι χώροι της Πειραιώς 260 και του Ωδείου Αθηνών, αλλά η Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου τι γυρεύει στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου; Και όμως, εκεί θα παρουσιαστεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες, ίσως, φετινές περφόρμανς, σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. «Ίσαλος γραμμή: ωδή στη φθίση» ο τίτλος της. Βασικοί συντελεστές είναι η Άρτεμις Γρύμπλα, η Άλκηστις Πολυχρόνη και ο Γκάρι Σάλομον. Μαζί τους, μια ομάδα ηθοποιών, μουσικών και μελών της χορωδίας του ΚΑΠΗ Νίκαιας – Ρέντη, που συμμετέχουν με… παιδικό ενθουσιασμό! Πώς προέκυψε η επιλογή του χώρου; «Η Ιχθυόσκαλα είναι ένας ιδιαίτερος χώρος με τεράστιο εικαστικό ενδιαφέρον, ένας πολύ μακρύς λευκός διάδρομος», λέει η Άρτεμις Γρύμπλα. «Επίσης, βρίσκεται ανάμεσα στη στεριά και στη θάλασσα. Αντίστοιχα, η περφόρμανς μας κινείται θεματικά ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο, με ενδιάμεση τη συνειδητοποίηση της ματαιότητας της ύπαρξής μας, αντλώντας υλικό από το πώς διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις προσεγγίζουν το πένθος. Και είναι γνωστός ο συμβολισμός του ψαριού στον χριστιανισμό». Πώς αντιμετώπισαν τους καλλιτέχνες οι εργαζόμενοι; «Μας αγκάλιασαν με ζεστασιά, μας διευκολύνουν στις πρόβες μας και ανυπομονούν να δουν το αποτέλεσμα. Και όποτε η ψαριά είναι καλή, έχουμε τα τυχερά μας. Φεύγουμε με σακούλες γεμάτες ψάρια!»

Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου, 29 και 30 Ιουνίου, είσοδος ελεύθερη, www.greekfestival.gr

 

Στα θερινά εργοτάξια της τέχνης-1

Η Ηλέκτρα (Αλεξία Καλτσίκη) και η Κλυταιμνήστρα (Μαρία Ναυπλιώτου) σε πρόβα με την ενδυματολόγο Νίκη Ψυχογιού, υπό το άγρυπνο βλέμμα του σκηνοθέτη Θάνου Παπακωνσταντίνου.

 

«Η Ηλέκτρα είναι εμμονικά προσκολλημένη σε όσα θεωρεί σωστά. Πλάσμα απειλητικό και άγριο, από τα πιο ακραία πρόσωπα που έχουν περιγραφεί στην παγκόσμια δραματουργία, γεννά πολέμους, μετουσιώνει τον θρήνο της σε όργανο εκδίκησης. Την βλέπω σαν μανιασμένο ιεροκήρυκα, σαν εστία μιας μόλυνσης που επεκτείνεται σταδιακά στο περιβάλλον της», λέει ο Θάνος Παπακωνσταντίνου για την ηρωίδα του Σοφοκλή. Η ομώνυμη τραγωδία την οποία ο ίδιος σκηνοθετεί –«ένα έργο υπέροχο λόγω της έντασης της πλοκής του: βρίθει οξύμωρων σχημάτων, όλα τελούν υπό απόλυτη αμφισημία, όλα ανατρέπονται»– είναι η δεύτερη παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών (μαζί με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη). Γραμμένη μέσα στη δίνη του καταστροφικού Πελοποννησιακού Πολέμου, δηλαδή μέσα σε μια χρονική περίοδο που η δημοκρατία ανθίζει αλλά και διαλύεται ταυτόχρονα, μετατοπίζει το κέντρο βάρους από τον θεϊκό λόγο στην ανθρώπινη πράξη: η εκδίκηση είναι συνειδητή επιλογή των ηρώων και όχι πράξη επιβεβλημένη από τους θεούς. Σε ένα διάλειμμα από τις εντατικές πρόβες βρήκαμε την Αλεξία Καλτσίκη (Ηλέκτρα) και τη Μαρία Ναυπλιώτου (Κλυταιμνήστρα) –απολύτως μονοιασμένες εκτός σκηνής– να δοκιμάζουν τα κοστούμια τους, μαζί με την ενδυματολόγο της παράστασης, Νίκη Ψυχογιού. Παρόντος, φυσικά, και του σκηνοθέτη…

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 20 και 21 Ιουλίου, www.greekfestival.gr

 

Στα θερινά εργοτάξια της τέχνης-2

Στις «Θεσμοφοριάζουσες», όπως σε κάθε παράσταση, φέρνω κάτι από τον δικό μου κόσμο», λέει ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος (αριστερά). Εδώ, σε πρόβα με τον θίασό του, για τον οποίο αισθάνεται περήφανος, όπως τονίζει.

 

Ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, που τελούν τη μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημεί στα έργα του. Μοναδικός τρόπος για να σωθεί από το μένος τους είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπιστεί. Την αποστολή αναλαμβάνει ο Μνησίλοχος. Και το νήμα της ιστορίας θα αρχίσει να ξετυλίγεται επί σκηνής, στις «Θεσμοφοριάζουσες» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Τι καινούργιο φιλοδοξεί να φέρει ο ίδιος στο ανέβασμα της κωμωδίας του Αριστοφάνη; «Τον δικό μου κόσμο, όπως κάνω με κάθε σκηνοθεσία. Αλλά μένοντας πιστός στο κείμενο, όχι διασκευάζοντάς το. Πείτε το… αναπηρία, αλλά δεν με ενδιέφερε να φτιάξω ένα έργο με αφορμή ένα άλλο έργο. Και έχοντας την ευτυχία να συνεργάζομαι με τον Παντελή Μπουκάλα, που έχει κάνει τη μετάφραση, ξέρω ότι διαβάζω εκατό τοις εκατό Αριστοφάνη!» Περήφανος δηλώνει ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και για τον θίασό του. «Με τους Ελένη Ουζουνίδου, Μάκη Παπαδημητρίου, Γιώργο Χρυσοστόμου και Γιώργο Παπαγεωργίου έχω ξανασυνεργαστεί. Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος ήρθε κι έδεσε. Η Νάντια Κοντογεώργη, της οποίας το χιούμορ πάντα εκτιμούσα, επίσης. Πιστεύω ότι θα φτιάξουμε μια όμορφη παράσταση. Θα έρθετε να μας δείτε;» 

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 27 και 28 Ιουλίου, www.greekfestival.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή