ΕΛΛΑΔΑ

Επέκταση συμβάσεων με ανταλλάγματα προτείνει ο Χρ. Σπίρτζης

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Υψηλόβαθμο στέλεχος της Αττικής Οδού ανέφερε πως από την εποχή Σουφλιά είχε διατυπωθεί από την εταιρεία η πρόταση να αναλάβει, με αντάλλαγμα την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, την κατασκευή οδικών έργων στην Αττική.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τη δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, με αντάλλαγμα την εκπόνηση των μελετών για όλες τις επεκτάσεις της και την κατασκευή της επέκτασης του προαστιακού μέχρι το Λαύριο, εξετάζει το υπουργείο Υποδομών. Μάλιστα, όπως εκτιμάται, η επέκταση αυτή μπορεί να γίνει χωρίς τροποποίηση της σύμβασης, χωρίς δηλαδή να εγκριθεί από τη Βουλή.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο εκδήλωσης της Ολυμπίας Οδού, την προηγούμενη Παρασκευή, ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι η δυνατότητα διετούς επέκτασης προβλέπεται συμβατικά. Η επέκταση, υποστήριξε, θα δοθεί με αντάλλαγμα την πραγματοποίηση των μελετών για όλες τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (προς Ραφήνα και Λαύριο, επέκταση λεωφόρου Κύμης μέχρι την εθνική οδό, επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης), τις πρόδρομες εργασίες αυτών και την κατασκευή της επέκτασης του προαστιακού μέχρι το Λαύριο (έργο του οποίου ο προϋπολογισμός εκτιμάται στα 160 εκατ. ευρώ).

Μάλιστα, σημείωσε, ότι η επέκταση της σύμβασης δεν χρειάζεται να εγκριθεί από τη Βουλή (όπως στις συμβάσεις παραχώρησης «δεύτερης γενιάς»), αλλά χρειάζεται μόνο την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εξετάζοντας τον ν. 2445/1996, με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, δεν γίνεται ξεκάθαρη αναφορά σε αυτή τη δυνατότητα. Οπως αναφέρεται, η μέγιστη διάρκεια του χρόνου παραχώρησης είναι 23 χρόνια, εκτός αν ο παραχωρησιούχος πετύχει την απόδοση των μετοχικών του κεφαλαίων (IRR 11,6%, μέση ετήσια απόδοση το 2018 10,20%) νωρίτερα. «Η μέγιστη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης», αναφέρεται στη σύμβαση (άρθρο 48), «μετράται από την έναρξη της παραχώρησης, μη επιτρεπόμενης της επέκτασής της για οποιοδήποτε λόγο. Είναι, όμως, ενδεχόμενη η παράτασή της λόγω παρατάσεως προθεσμιών του αναδόχου που θα χορηγηθούν από τον κύριο του έργου (σ.σ. το Δημόσιο)», αναφερόμενη στις παρατάσεις που δίνονται στην περίοδο κατασκευής του έργου.

Στην Αττική Οδό, πάντως, και τους μετόχους της η πρόταση του υπουργού βρίσκει απήχηση. Υψηλόβαθμο στέλεχος της Αττικής Οδού (που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του) ανέφερε πως ήδη από την εποχή Σουφλιά είχε διατυπωθεί από την εταιρεία η πρόταση να αναλάβει με αντάλλαγμα την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης την κατασκευή οδικών έργων στην Αττική (η πρόταση αυτή δεν είχε ποτέ εξεταστεί ρεαλιστικά, καθώς θεωρείται απευθείας ανάθεση και με αντικείμενο περίπου στο 1 δισ. ευρώ). Η ίδια πηγή σχολίαζε, πάντως, ότι στη σύμβαση δεν υπάρχει ξεκάθαρη πρόβλεψη για παράταση, παρά μόνο μέσω νομικών «ακροβασιών». Για παράδειγμα, σε κεφάλαιο περί αποζημιώσεων (άρθρο 38) αναφέρεται πως ο παραχωρησιούχος δικαιούται παράταση αν γίνει διακοπή της λειτουργίας της Αττικής Οδού με ευθύνη του Δημοσίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ