Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η Motor Oil για την ΕΠΑ Αττικής

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού η Motor Oil για την ΕΠΑ Αττικής

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σοβαρές επιπλοκές εκδηλώνονται στην υλοποίηση του σχεδιασμού αναδιάρθρωσης της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου και κατ’ επέκταση στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, λίγο πριν εκπνεύσουν οι καταληκτικές προθεσμίες που έχουν τεθεί από τους θεσμούς.

Εν αναμονή της ολοκλήρωσης της συμφωνίας ΔΕΠΑ – Shell για την εξαγορά του μεριδίου της δεύτερης από την πρώτη στην ΕΠΑ Αττικής και ενώ έχει ήδη υπογραφεί η συμφωνία πώλησης του ποσοστού της ΔΕΠΑ στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας έναντι 57 εκατ. ευρώ, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, που θα κρίνει στο τέλος της ημέρας τις συναλλαγές, εκδηλώθηκαν οι πρώτες αντιρρήσεις από την αγορά σε σχέση με τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό. Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού έφτασε υπόμνημα από τη Motor Oil (όμιλος Βαρδινογιάννη), στο οποίο καταγράφονται οι αντιρρήσεις της για την ενίσχυση της θέσης της ΔΕΠΑ στην ΕΠΑ Αττικής, δεδομένου ότι η ΔΕΠΑ με αυτό τον τρόπο θα διατηρεί κάθετη και οριζόντια δραστηριότητα (χονδρέμπορος και προμηθευτής).

Σήμερα η ΔΕΠΑ διατηρεί στην ΕΠΑ Αττικής ποσοστό 49%, ενώ το μάνατζμεντ ασκείται από τη Shell που ελέγχει το 51% της εταιρείας, με αποτέλεσμα οι αποφάσεις για την επιλογή προμηθευτή φυσικού αερίου να μην ελέγχονται από τη ΔΕΠΑ. Στην περίπτωση που η ΔΕΠΑ εξαγοράσει το 100% της ΕΠΑ Αττικής και έχοντας για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα στα χέρια της τις μεγαλύτερες συμβάσεις προμήθειας αερίου στη χονδρική αγορά, θα ασκεί αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι άλλων εταιρειών. Δεδομένου ότι θα ακολουθήσει η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, ο επενδυτής που θα επιλεγεί ως στρατηγικός και θα εισέλθει στην εταιρεία θα έχει διασφαλίσει προνομιακή σχέση έναντι άλλων επενδυτών στην αγορά του φυσικού αερίου και αυτό είναι που η Motor Oil επιδιώκει από τώρα να αποτρέψει, στόχο με τον οποίο δεν αποκλείεται να συμπορευθούν και άλλες εταιρείες.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σχέδιο για απόσυρση της ΔΕΠΑ από τη λιανική Β. Ελλάδος και ενίσχυση της θέσης της στην αγορά της Αττικής αποτέλεσε εναλλακτική πρόταση της ελληνικής πλευράς έναντι της πλήρους απόσυρσης από τη λιανική που πρότειναν οι θεσμοί. Το σχέδιο έγινε αποδεκτό από τους πιστωτές υπό την προϋπόθεση της έγκρισης των συναλλαγών από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές (ΡΑΕ και Eπιτροπή Ανταγωνισμού) και την DGcomp.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο επικαιροποιημένο μνημόνιο, η επιτυχής ολοκλήρωση των συναλλαγών για τις ΕΠΑ θα πρέπει να γίνουν «κατά τρόπο που θα εξαλείψει οιαδήποτε οριζόντια ή κάθετη σύγκρουση συμφερόντων και για την οικονομική οντότητα (ες) πώλησης και, εάν/όπου κρίνεται σκόπιμο, να προτείνει ειδικά και αποτελεσματικά μέτρα μετριασμού».

Το υπόμνημα που κατατέθηκε από τη Motor Oil στην Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν έχει τη μορφή καταγγελίας, αφού ακόμη δεν έχει υπογραφεί συμφωνία συγκέντρωσης. Θεωρείται, ωστόσο, βέβαιο ότι θα πάρει τη μορφή καταγγελίας όταν η συμφωνία κατατεθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, διαδικασία κατά την οποία η Επιτροπή θα ζητήσει τη γνώμη της αγοράς. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Motor Oil έχει διασφαλίσει τρεις άδειες για τη δραστηριοποίησή της στην αγορά φυσικού αερίου. Τη διείσδυση του ομίλου στη λιανική αγορά, όπως ανακοίνωσε προσφάτως στην Ενωση Θεσμικών Επενδυτών ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος κ. Πέτρος Τζαννετάκης, θα αναλάβει η Coral μέσω του δικτύου πρατηρίων της που ξεπερνά τα 730 σημεία αλλά και του μεγάλου αριθμού των loyalty cards που ξεπερνά τις 835.000.

Η υπογραφή της συμφωνίας με τη Shell, πάντως, δεν φαίνεται να καθίσταται δυνατή μέχρι αύριο, 6 Ιουνίου, ημερομηνία για την οποία έχει δεσμευθεί ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης έναντι των θεσμών. Ανοιχτά παραμένουν κρίσιμα θέματα για την ολοκλήρωση της συμφωνίας, ενώ έντονος προβληματισμός εκφράζεται τις τελευταίες ημέρες από εμπλεκόμενες πλευρές σχετικά με το ύψος του τιμήματος, το οποίο έχει οριστεί στα 150 εκατ. ευρώ. Η εκτίμηση ότι το τίμημα μπορεί να είναι «φουσκωμένο» λόγω της πίεσης χρόνου και της βιασύνης για κλείσιμο της συμφωνίας κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος, ενώ παράδοξο χαρακτηρίζεται από πολλές πλευρές ότι έκλεισε το τίμημα χωρίς να έχουν κλείσει βασικοί όροι της συμφωνίας.

Αυτό που απασχολεί τον τελευταίο κύκλο διαπραγματεύσεων μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell είναι η διασφάλιση μιας καθαρής εξόδου της πολυεθνικής από την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου. Οι ανησυχίες της ΔΕΠΑ πηγάζουν από το γεγονός ότι η Shell δεν συμμετέχει στην ΕΠΑ Αττικής απευθείας ή μέσω κάποιας θυγατρικής της αλλά μέσω ενός οχήματος ειδικού σκοπού (SPV). Ζητάει, λοιπόν, από τη Shell να δεσμευθεί η ίδια ή κάποια θυγατρική της για την καλή εκτέλεση της συμφωνίας που θα υπογραφεί, αλλά και για τις πάσης φύσεως εκκρεμότητες που μπορεί να εμφανιστούν στο μέλλον, κάτι που η Shell δεν έχει αποδεχθεί μέχρι στιγμής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή