ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ηλεκτρικά οχήματα απειλούν 75.000 θέσεις εργασίας

REUTERS

Το γερμανικό συνδικάτο IG Metall προειδοποίησε ότι θα περιοριστούν οι θέσεις εργασίας στις γραμμές παραγωγής και συναρμολόγησης κινητήρων εσωτερικής καύσης και κιβωτίων ταχυτήτων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα τα τελευταία χρόνια. Τα βασικότερα είναι το σκάνδαλο με την παραποίηση των εκπομπών αερίων ρύπων για αυτοκίνητα που κινούνται με πετρέλαιο και η άνοδος της αμερικανικής Tesla, που προσπαθεί να αλλάξει ριζικά τη βιομηχανία με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγει. Ομως η άνοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κρύβει μία ακόμη απειλή, αυτή τη φορά για τους εργαζομένους στον κλάδο. Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απειλήσει 75.000 θέσεις εργασίας στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό επισημαίνεται σε μελέτη που είχαν παραγγείλει εργατικά συνδικάτα και αυτοκινητοβιομηχανίες.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Βιομηχανικής Μηχανουργίας Fraunhofer, το οποίο συνέταξε τη μελέτη, στον συγκεκριμένο κλάδο απασχολούνται 840.000 εργάτες στη Γερμανία. Από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα απειληθούν περισσότερο θέσεις εργασίας στην παραγωγή κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων, όπου απασχολούνται 210.000 άνθρωποι.

Βέβαια, η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, κυρίως για την παραγωγή μπαταριών και ηλεκτρονικών, ωστόσο θα περιοριστούν οι θέσεις εργασίας στις γραμμές παραγωγής και συναρμολόγησης κινητήρων εσωτερικής καύσης και κιβωτίων ταχυτήτων, προειδοποίησε το συνδικάτο IG Metall. «Μέχρι το 2030 θα επηρεαστεί άμεσα ή έμμεσα από την ηλεκτροκίνηση κάθε δεύτερη θέση εργασίας στην παραγωγή κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων για επιβατηγά αυτοκίνητα», αναφέρει το IG Metall. Η μελέτη βασίστηκε σε στοιχεία που έδωσαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες Daimler, BMW, Volkswagen και οι προμηθευτές εξαρτημάτων Bosch και Schaeffler. «Τώρα, οι πολιτικοί και η βιομηχανία πρέπει να βρουν τον τρόπο πώς ακριβώς να διαχειριστούν αυτή τη μετάλλαξη», λέει ο Γεργκ Χόφμαν, επικεφαλής του IG Metall. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να δημιουργήσουν προγράμματα επανεκπαίδευσης εργαζομένων, ώστε να μπορούν να τους αξιοποιήσουν με τις νέες τεχνολογίες, ενώ οι πολιτικοί πρέπει να καταρτίσουν μια ολιστική βιομηχανική πολιτική και πολιτική για την απασχόληση, προσέθεσε ο κ. Χόφμαν. Η πρόβλεψη ότι θα απειληθούν 75.000 θέσεις εργασίας βασίζεται στην υπόθεση ότι έως το 2030, το 25% των οχημάτων που θα κυκλοφορεί θα είναι ηλεκτρικά, το 15% υβριδικά (δηλαδή, θα διαθέτουν και κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα) και το 60% θα διαθέτει κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αν σημειωθεί ταχύτερα η επέκταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τότε θα απειληθούν μέχρι και 100.000 θέσεις εργασίας, κατά το εργατικό συνδικάτο IG Metall. Ο Μπερντ Οστερλοχ, επικεφαλής συνδικαλιστικός εκπρόσωπος στην Volkswagen, εξηγεί ότι ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν μόλις το ένα έκτο των εξαρτημάτων που διαθέτουν οι παραλλαγές τους που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συναρμολογούνται πολύ πιο γρήγορα.

Για την ακρίβεια, συναρμολογούνται κατά 30% πιο γρήγορα, λέει ο κ. Οστερλοχ. Ενα εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών απασχολεί μόλις το ένα πέμπτο των εργατών ενός εργοστασίου παραγωγής κινητήρων, προσθέτει. Ο Πέτερ Κάμερερ, επικεφαλής εκπρόσωπος των εργαζομένων στην BMW, προειδοποίησε ότι η γερμανική βιομηχανία δεν θα έπρεπε να πουλάει τεχνολογία και τεχνογνωσία σε Κινέζους, Κορεάτες και Ιάπωνες ανταγωνιστές. Η Γερμανία είναι ηγετική δύναμη στην έρευνα για τις κυψέλες μπαταριών, αλλά παραχωρεί συμβόλαια παραγωγής μπαταριών σε ξένους προμηθευτές, λέει ο Κάμερερ. «Πρέπει να πουλάμε καινοτομίες στους Κινέζους και όχι το αντίθετο», τονίζει.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ