ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σπάει σε δύο εταιρείες η ΔΕΠΑ με συμφωνία και των θεσμών

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Στην εταιρεία ΔΕΠΑ Υποδομών θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου), η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής, μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την εξαγορά του 49% της Shell. Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.).

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Tην έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ τον Σεπτέμβριο με το μοντέλο του σπασίματος σε δύο κομμάτια, ένα εμπορικό και ένα υποδομών και την ολοκλήρωσή της το πρώτο τρίμηνο του 2019, προανήγγειλε χθες ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης. Σε συνέντευξη που παραχώρησε χθες στην ΕΡΤ, ο κ. Σταθάκης ανακοίνωσε το οριστικό κλείσιμο της συμφωνίας με τους θεσμούς για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ μία ημέρα πριν. Η συμφωνία, όπως είπε, «προβλέπει τον διαχωρισμό της ΔΕΠΑ σε δύο κομμάτια: τη ΔΕΠΑ Υποδομές, που θα έχει όλα τα δίκτυα της χώρας –Αθήνα, Θεσσαλονίκη και υπόλοιπη Ελλάδα– και τα διεθνή projects, και θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο και στο εμπορικό κομμάτι στο οποίο το Δημόσιο θα διατηρήσει μερίδιο 15%. Αυτές οι διαδικασίες, είπε ο υπουργός, θα ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο και θα ολοκληρωθούν το πρώτο τρίμηνο του 2019.

Το πλήρες σχέδιο για την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ που συμφωνήθηκε με τους θεσμούς έχει ως εξής:

Η ΔΕΠΑ σπάει σε δύο εταιρείες, τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Στην εταιρεία Υποδομών θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου), η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την εξαγορά του 49% της Shell. Στη ΔΕΠΑ Υποδομών θα ανήκει και η 100% θυγατρική που θα συσταθεί και στην οποία θα περιέλθουν οι συμμετοχές της ΔΕΠΑ στα διεθνή projects (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.).

Το Δημόσιο θα κρατήσει σε πρώτη φάση στη ΔΕΠΑ Υποδομών το πλήρες ποσοστό που κατέχει σήμερα, δηλαδή 65%. Σε δεύτερη φάση και στην περίπτωση που τα ΕΛΠΕ αποφασίσουν να αποεπενδύσουν από το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο, υπάρχει προοπτική πώλησης και από πλευράς του Δημοσίου ενός ποσοστού 14%, έτσι ώστε να διατεθεί σε τρίτο ένα κοινό πακέτο μετοχών 49% και το Δημόσιο να ελέγχει σε κάθε περίπτωση το 51%. Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών και θα κρατήσει ποσοστό 14,9%, διατηρώντας ωστόσο δικαιώματα βέτο σε μια σειρά θεμάτων στρατηγικής σημασίας και κυρίως στα διακρατικά συμβόλαια προμήθειας αερίου (με Socar, Sonatrac, Botas κ.λπ.).

Η έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ τον Σεπτέμβριο αφήνει ουσιαστικά τα χρονικά περιθώρια για να ξεκαθαρίσει το τοπίο τόσο με την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ όσο και με την αναδιάρθρωση της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου. Εχει υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ ΔΕΠΑ και ΕΝΙ για την πώληση του ποσοστού της πρώτης στην ΕΠΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας στη δεύτερη και αναμένεται η ολοκλήρωση της συμφωνίας ΔΕΠΑ-Shell για την εξαγορά του 49% που κατέχει η πολυεθνική στην ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ. Στη συνέχεια, οι δύο συμφωνίες θα πρέπει να εγκριθούν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού στην Ελλάδα αλλά και στις Βρυξέλλες.

Μέχρι τον Σεπτέμβριο εκτιμάται ότι τα ΕΛΠΕ θα έχουν λάβει τις αποφάσεις τους σχετικά με τη συμμετοχή τους στη ΔΕΠΑ είτε με τη νέα ιδιοκτησία που θα αναδείξει ο διαγωνισμός για την πώληση του 50,1% σε στρατηγικό επενδυτή, είτε με το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς (Δημοσίου και όμιλος Λάτση).

Κρίσιμη παράμετρος πάντως για την εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας με τη Shell.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ