ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υποψίες για λαθρεμπόριο απομιμήσεων μέσω του Πειραιά

REUTERS, A.P.

Οι αξιωματούχοι της ευρωπαϊκής αρχής που είναι αρμόδια για την πάταξη του οικονομικού εγκλήματος υποψιάζονται ότι κυκλώματα λαθρεμπόρων κάνουν τη διακίνηση από το λιμάνι του Πειραιά, που από το 2016 ανήκει στην κρατική κινεζική εταιρεία Cosco Shipping, προς τη Βουδαπέστη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η ΟLAF, η ευρωπαϊκή αρχή που είναι αρμόδια για την πάταξη του οικονομικού εγκλήματος, υποπτεύεται ότι η Ελλάδα και η Ουγγαρία είναι κόμβοι διακίνησης υποτιμολογημένων και αδήλωτων ρούχων και παπουτσιών με προέλευση την Κίνα. Οι αξιωματούχοι της OLAF υποψιάζονται ότι κυκλώματα λαθρεμπόρων κάνουν τη διακίνηση από το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο από το 2016 ανήκει στην κρατική κινεζική εταιρεία Cosco Shipping, προς τη Βουδαπέστη. Συνήθως, τα προϊόντα είναι «μαϊμού» και στο τελωνείο υποτιμολογούνται, δηλαδή δηλώνεται ότι έχουν αξία πολύ χαμηλότερη από τη μέση τιμή της αγοράς. Οπότε, τους αναλογούν πολύ χαμηλότεροι δασμοί και φόροι, με αποτέλεσμα η Ευρωπαϊκή Ενωση γενικά αλλά και οι εθνικές οικονομικές υπηρεσίες να αποκομίζουν λιγότερα φορολογικά έσοδα από όσα νομίμως προβλέπονται. Υπάρχουν επίσης υπόνοιες για εκτεταμένη φοροδιαφυγή μέσω της μη απόδοσης ΦΠΑ. Η Cosco είχε διαβεβαιώσει ότι σε παγκόσμιο επίπεδο οι δραστηριότητές της ακολουθούν αυστηρά την εθνική και διεθνή νομοθεσία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες πάταξης του οικονομικού εγκλήματος είχαν αρχικά εντοπίσει τη δράση των κυκλωμάτων στη Βρετανία, η οποία εν συνεχεία φαίνεται ότι μετατοπίστηκε σε Ελλάδα και Ουγγαρία. Τα προϊόντα διακινούνταν μέσω των βρετανικών λιμανιών Ντόβερ και Φίλιξστοου για πολλά χρόνια. Τελικά, φέτος η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε εντολή στην κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να της επιστρέψει σε διαφυγόντα έσοδα από δασμούς 2,7 δισ. ευρώ. Το Λονδίνο αμφισβητεί ότι γίνονται απάτες στα βρετανικά λιμάνια και εκτιμάται ότι η διένεξή του με τις Βρυξέλλες θα λυθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Η ιστορία είχε ως εξής: οι λαθρέμποροι χρησιμοποιούσαν ως πρώτο λιμάνι άφιξης των εμπορευματοκιβωτίων με τα παπούτσια και τα ρούχα «μαϊμού» το Αμβούργο. Στη συνέχεια διοχετεύονταν στο Ντόβερ και στο Φίλιξστοου στο Ηνωμένο Βασίλειο· εκεί γίνονταν έλεγχοι και επιβάλλονταν δασμοί, κι αυτό, γιατί, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το Αμβούργο θεωρείται λιμάνι τράνζιτ. Αυτό εξακολουθούσε να συμβαίνει μέχρι και πέρυσι, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι αξιωματούχοι. Η ροή των υποτιμολογημένων προϊόντων από την Κίνα διεκόπη φέτος, αφενός λόγω των αυστηρότερων ελέγχων των Βρετανών, αφετέρου λόγω της επικείμενης εξόδου της χώρας τους από την Ε.Ε. Σύμφωνα με τα στελέχη της ευρωπαϊκής υπηρεσίας πάταξης οικονομικού εγκλήματος, η αποχώρηση της Βρετανίας υποχρέωσε τους εγκεφάλους των κυκλωμάτων να βρουν εναλλακτικά δρομολόγια για να φθάνουν τα υποτιμολογημένα κινεζικά ρούχα και παπούτσια «μαϊμού» στην Ε.Ε. Εξ ου και επέλεξαν τον Πειραιά και τη Βουδαπέστη, εκμεταλλευόμενοι ενδεχομένως τις υποδομές του νέου Δρόμου του Μεταξιού, του μεγαλόπνοου διεθνούς αναπτυξιακού σχεδίου της Κίνας για τα επόμενα χρόνια.

Αλλωστε, όπως η OLAF αναφέρει στο Reuters, τα τελευταία δύο χρόνια μειώνονταν οι εισαγωγές των εν λόγω ειδών στη Βρετανία, όταν ταυτόχρονα αυξάνονταν στην Ελλάδα και στην Ουγγαρία. «Είναι πιθανόν πολύ νωρίς να καταλήξουμε σε συμπεράσματα, αλλά μας ανησυχεί το γεγονός ότι όσοι εμπλέκονται στην απάτη προφανώς σκέφτονται να εκμεταλλευθούν για ίδιον όφελος τις δυνατότητες που τους προσφέρουν οι επενδύσεις (της Κίνας) σε ευρωπαϊκές υποδομές», τόνισε ο Ερνέστο Μπιάνκι, διευθυντής του τμήματος ερευνών στην OLAF. «Απευθύνω έκκληση στις ευρωπαϊκές αρχές να διασφαλίσουν ότι οι υποδομές αυτές δεν χρησιμοποιούνται για παράνομους σκοπούς». Η Κίνα θέλει να καταστήσει τον Πειραιά την πύλη των προϊόντων της για την Ευρώπη. Υπ’ αυτό το πρίσμα θα κατασκευάσει μια σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει την Αθήνα και τη Βουδαπέστη με πολύ γρήγορα τρένα. Tέλος, σχεδιάζει και την κατασκευή αυτοκινητοδρόμου διεθνών προδιαγραφών που θα συνδέει τις δύο πρωτεύουσες.

Χάθηκαν 15.356 θέσεις εργασίας

Σε 1,36 δισ. ευρώ ετησίως υπολογίζονται οι απώλειες σε τζίρο στην Ελλάδα για τους νόμιμους παρασκευαστές προϊόντων σε 13 τομείς επιχειρηματικής δραστηριότητας, εξαιτίας της κυκλοφορίας προϊόντων απομίμησης, γνωστών ως προϊόντων «μαϊμού». Την ίδια ώρα υπολογίζεται ότι, λόγω του πλήγματος που δέχθηκαν αυτοί οι τομείς, χάθηκαν στην Ελλάδα 15.356 θέσεις εργασίας. Τα παραπάνω στοιχεία περιλαμβάνονται στην έρευνα του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (EUIPO), τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν χθες με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της Αντιγραφής. Οι 13 κλάδοι που εξετάστηκαν πανευρωπαϊκά στο πλαίσιο της έρευνας είναι οι ακόλουθοι: καλλυντικά και προϊόντα ατομικής περιποίησης, είδη ένδυσης, υποδήματα και εξαρτήματα ένδυσης, αθλητικά είδη, παιχνίδια κάθε είδους, κοσμήματα και ρολόγια χεριού, τσάντες χεριού και είδη ταξιδιού, ηχογραφημένη μουσική, αλκοολούχα ποτά και κρασί, φαρμακευτικά προϊόντα, φυτοφάρμακα, κινητά τηλέφωνα, μπαταρίες και ελαστικά. Στην Ελλάδα, οι πέντε κλάδοι με τη μεγαλύτερη απώλεια πωλήσεων είναι οι ακόλουθοι: φάρμακα, με την απώλεια πωλήσεων να υπολογίζεται σε 490 εκατ. ευρώ ετησίως ή 10,5% του τζίρου τους, είδη ένδυσης, με την απώλεια να υπολογίζεται σε 394 εκατ. ευρώ (12,8% του τζίρου), καλλυντικά, με ετήσιες απώλειες πωλήσεων 195 εκατ. ευρώ (16,8% του συνολικού τζίρου), κινητά τηλέφωνα, με ετήσιες απώλειες 90 εκατ. ευρώ (16,9% του τζίρου) και κρασιά και αλκοολούχα ποτά, με ετήσια επίπτωση στις πωλήσεις 50 εκατ. ευρώ (10,7% του τζίρου).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ