ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Γκοντάρ, αγάπη μου ***
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Μισέλ Χαζαναβίσιους
Ερμηνείες: Λουί Γκαρέλ, Στέισι Μάρτιν, Μπερενίς Μπεζό

Αν και ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ βρίσκεται ακόμα εν ζωή, οι βιογραφίες του έχουν ήδη ξεκινήσει. Αλλωστε, είναι τέτοιος ο κινηματογραφικός –και όχι μόνο– μύθος του πατριάρχη της νουβέλ βαγκ, που λίγοι μπορούν να του αντισταθούν. Με αφορμή πιθανότατα και την επέτειο του Μάη του ’68, ο βραβευμένος με Οσκαρ Μισέλ Χαζαναβίσιους («The Artist») παρουσιάζει περίπου ένα χρόνο από τη ζωή του Γκοντάρ, βασισμένος στο βιβλίο της πρώην συζύγου του Αν Βιαζέμσκι. Η τελευταία γνωρίστηκε με τον ήδη διάσημο τότε σκηνοθέτη στα γυρίσματα της «Κινέζας», με την ταινία να περιγράφει τη σύντομη αλλά «γεμάτη» σχέση του ζευγαριού, με φόντο τις πολιτικές εξελίξεις της εποχής.

Το φιλμ εξελίσσεται σαν ρομαντική κομεντί, με άφθονες αναφορές στο γκονταρικό δημιουργικό σύμπαν, καθώς και διάφορα ανεκδοτολογικά στοιχεία που ντύνουν την αφήγηση. Στο επίκεντρο φυσικά ο ίδιος ο κινηματογραφιστής, ο οποίος φιλοσοφεί με το χαρακτηριστικό σκωπτικό ύφος των ηρώων του, παίρνει τον λόγο στις φοιτητικές συνελεύσεις, κατεβαίνει στις πορείες του Μάη και καταφέρνει συνεχώς να σπάει τα γυαλιά του. Ο Λουί Γκαρέλ κάνει εξαιρετική δουλειά, ερμηνεύοντας παιχνιδιάρικα έναν μεταιχμιακό Γκοντάρ, έτοιμο να αποκηρύξει το προηγούμενο έργο του, προκειμένου να ακολουθήσει τις μαοϊκές του πεποιθήσεις και μια νέα αντίληψη για τον κινηματογράφο. Στο πλευρό του η νεαρή Στέισι Μάρτιν («Nymphomaniac») είναι επίσης πολύ καλή στον ρόλο της μούσας αλλά και της ανεξάρτητης γυναίκας που προχωρεί και πέρα από το μαγνητικό πεδίο του καλλιτέχνη. Απολαυστικό για τους «πιστούς» του Γκοντάρ και ευχάριστο για όλους τους υπολοίπους, το φιλμ του Χαζαναβίσιους αποδίδει φόρο τιμής στον καλλιτέχνη, χωρίς πάντως να μπει στον πειρασμό της αγιογραφίας.

Με αγάπη, Σάιμον ***
ΚΟΜΕΝΤΙ (2018)
Σκηνοθεσία: Γκρεγκ Μπερλάντι
Ερμηνείες:  Νικ Ρόμπινσον, Τζένιφερ Γκάρνερ, Τζος Ντουχάμελ

Η αμερικανική εφηβική κομεντί αποκτά «εναλλακτική» ταυτότητα, ακολουθώντας (ορθώς) τις εξελίξεις της εποχής. Ο Σάιμον είναι ένας 17χρονος που κρατά μυστικό το γεγονός πως είναι ομοφυλόφιλος. Διστάζει να το πει στους γονείς του –που πάντως είναι πολύ ανοιχτόμυαλοι– αλλά και στους καλούς του φίλους από το σχολείο. Τελικά, οι εξελίξεις θα επιταχυνθούν όταν θα κάνει μια νέα ιντερνετική γνωριμία που θα του αλλάξει τη ζωή.

Συμβατική στα περισσότερα από τα γνωρίσματά της, η νεανική ταινία του Γκρεγκ Μπερλάντι αποκτά ξεχωριστό νόημα και μόνο με το θέμα που θίγει. Οπως έκανε και η δημοφιλής τηλεοπτική σειρά «13 Reasons Why» με το ζήτημα του εκφοβισμού, έτσι κι εδώ ακολουθούμε την καταπιεσμένη καθημερινότητα ενός γκέι αγοριού. Ταυτόχρονα κάνουμε μια κανονική κινηματογραφική βουτιά στον σχολικό μικρόκοσμο του σήμερα, ο οποίος έχει αρκετές ομοιότητες αλλά και πολλές διαφορές σε σχέση με όσα έχουμε δει στο παρελθόν.

Πέρα από το στοιχείο της ενηλικίωσης πάντως, η ταινία είναι στην ουσία μια ιστορία αγάπης· λίγο παράξενη μάλιστα, αφού ο Σάιμον αρχικά δεν γνωρίζει ποιος είναι ο συμμαθητής του που έχει ερωτευθεί online, οπότε πάει διά της μεθόδου του...αποκλεισμού. Οπως είναι αναμενόμενο, οι συμβάσεις και τα κλισέ συνεχίζονται μέχρι το φινάλε, ωστόσο η αξία του φιλμ παραμένει στη βασική (και απλή) του πρωτοτυπία: για πρώτη ίσως φορά στο σινεμά, μια απολύτως mainstream αμερικανική κομεντί δείχνει δύο αγόρια στην εφηβεία να φιλιούνται.

Στο βαθύ γαλάζιο **½
Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
Ερμηνείες: Τζέιμς Μακαβόι, Αλίσια Βικάντερ, Αλεξάντερ Σίντιγκ
Στο βάθος των αισθημάτων

Ο Βιμ Βέντερς επιστρέφει σκηνοθετικά, με ένα φιλμ βασισμένο σε μια νουβέλα του Βρετανού Τζ. Μ. Λέντγκαρντ. Ο Τζέιμς (Τζέιμς Μακαβόι) βρίσκεται αιχμάλωτος τζιχαντιστών σε ένα δωμάτιο δίχως παράθυρα, κάπου στις ακτές της Αφρικής. Η Ντάνιελ (Αλίσια Βικάντερ), μελετήτρια του πυθμένα των ωκεανών, ετοιμάζεται να βουτήξει στη θάλασσα της Γροιλανδίας. Η σκέψη του ενός βρίσκεται στον άλλο, καθώς αναθυμούνται τη γνωριμία τους, τον περασμένο χρόνο, σε κάποιον εξοχικό προορισμό στις ακτές της Νορμανδίας. Η ιστορία αγάπης αποκτά φιλοσοφικές προεκτάσεις, καθώς οι δύο νέοι βυθίζονται στο –διαφορετικό πάντως– σκοτάδι, έχοντας σαν φάρο μπροστά τους τον έρωτα. Οσο η Ντάνιελ εξερευνά τα βάθη του πλανήτη, ο Τζέιμς βρίσκει τα δικά του ανθρώπινα όρια, σε ένα φιλμ που όμως ολοφάνερα δυσκολεύεται να πατήσει σωστά πάνω στη λογοτεχνική φόρμα του προτύπου του.

Jurassic World: Το βασίλειο έπεσε **
Σκηνοθεσία: Τζ. Α. Μπαγιόνα
Ερμηνείες: Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Κρις Πρατ
Οι δεινόσαυροι είναι ξανά εδώ

Τα σίκουελ στην εμβληματική, προ 25ετίας, ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ συνεχίζονται με το νέο φιλμ να πιάνει το νήμα περίπου από εκεί που το άφησε η προηγούμενη αναβίωση του 2015. Καθώς το νησί των δεινοσαύρων πρόκειται να εξαφανιστεί από τον χάρτη λόγω ηφαιστειακής έκρηξης, μια ειδική ομάδα αναλαμβάνει να διασώσει όσα περισσότερα είδη μπορεί. Στην πορεία ωστόσο θα αποκαλυφθεί πως δεν έχουν όλα τα μέλη της κοινούς σκοπούς, με τα τρομερά προϊστορικά θηρία να καταλήγουν τελικά σε μια αμερικανική... έπαυλη. Με λιγότερη δημιουργικότητα από την προηγούμενη ταινία, η οποία τουλάχιστον βασιζόταν στη νοσταλγία, η περιπέτεια φαντασίας χάνει σχετικά γρήγορα το ενδιαφέρον της. Ελλείψει δε σοβαρού σεναρίου, βασίζεται υπερβολικά στην επανάληψη και στις υπερβολές – σε κάποιο σημείο υπονοείται ότι ο «έξυπνος» ράπτορας γνωρίζει μέχρι και ανάγνωση...

Βασικός ύποπτος **
Σκηνοθεσία: Σάιμον Κάιζερ
Ερμηνείες:  Γκάι Πιρς, Πιρς Μπρόσναν, Μίνι Ντράιβερ
Ο μπερδεμένος οικογενειάρχης

Βασισμένη σε ένα αγωνιώδες μυθιστόρημα του βραβευμένου συγγραφέα Τζορτζ Χαράρ, η ταινία έχει για πρωταγωνιστή της τον Εβαν, έναν καθηγητή πανεπιστημίου και οικογενειάρχη (Γκάι Πιρς), ο οποίος θεωρείται ύποπτος για την εξαφάνιση ενός νεαρού κοριτσιού. Καθώς ο κλοιός της αστυνομίας –και ενός συγκεκριμένου ντετέκτιβ (Πιρς Μπρόσναν)– σφίγγει γύρω από τον φαινομενικά υπεράνω υποψίας άνδρα, η αλήθεια και το ψέμα θολώνουν κι εκείνος αρχίζει πια να αμφιβάλλει για τον ίδιο του τον εαυτό. Το αστυνομικό θρίλερ παίρνει ψυχολογικές διαστάσεις με τον Γκάι Πιρς να ερμηνεύει πειστικά τον μπερδεμένο κεντρικό χαρακτήρα, όμως το διασκευασμένο σενάριο δεν βοηθά ιδιαίτερα στην ανάπτυξη της πλοκής. Τελικά αυτή εξελίσσεται μάλλον συμβατικά, χωρίς να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες μιας ιστορίας με φροϊδικές προεκτάσεις, τις οποίες δυστυχώς μπορούμε κυρίως απλώς να φανταστούμε.

Εμείς...

Ξεκινούν απόψε και συνεχίζονται και αύριο, Παρασκευή, οι «Χρυσές Νύχτες», το Πανόραμα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, το οποίο πραγματοποιείται για 5η χρονιά στον κινηματογράφο Αστορ. Το πρόγραμμα συγκροτείται σε συνεργασία με τις εθνικές ακαδημίες 10 διαφορετικών χωρών και αποτελείται από 34 βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους της φετινής σεζόν. Κάπως έτσι, οι θεατές έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν έναν κινηματογραφικό γύρο του κόσμου και να γνωρίσουν αρκετούς από τους δημιουργούς των φιλμ, οι οποίοι θα είναι παρόντες στις προβολές. Η είσοδος είναι ελεύθερη, έναρξη στις 5.45 μ.μ.

...και οι άλλοι

Με ένα αρκετά ενδιαφέρον τρέιλερ ξεκίνησε (από τώρα) η καμπάνια για το «Mortal Engines», τη νέα πολυαναμενόμενη επιστροφή του Πίτερ Τζάκσον στον κινηματογράφο. Ο δημιουργός του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» υπογράφει το σενάριο και βρίσκεται ακόμα και στην παραγωγή του φιλμ. Αυτό μας μεταφέρει στο μέλλον όπου, έπειτα από έναν καταστρεπτικό πόλεμο, ολόκληρες πόλεις κυκλοφορούν πάνω σε ρόδες που κινούν πελώριες μηχανές, διασχίζοντας τη ρημαγμένη Γη. Επιτίθενται δε και καταβροχθίζουν η μία την άλλη, σε μιαν αέναη σύγκρουση για καύσιμα και προμήθειες. Υπομονή ώς τον Δεκέμβρη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ