Πριν από 12 χρόνια, ο Κώστας Βογιατζής επένδυσε το ποσό των 5 δολαρίων για την αγορά ενός διαδικτυακού ονόματος για μια ιστοσελίδα που θα εστίαζε στον κόσμο του ντιζάιν. Το αγγλόφωνο yatzer.com καλύπτει σήμερα και ιστορίες στυλ, ταξιδιού και τέχνης, και έχει 2,5 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες τον χρόνο, ενώ ο δημιουργός του υπέγραψε συμβόλαια με οίκους όπως ο Gucci και ο Van Cleef & Arpels σε διεθνές επίπεδο, και με εταιρείες όπως η Mercedes Benz στην εγχώρια αγορά. Ο 37χρονος ιδρυτής του Yatzer, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά, ήταν, κατά τη γαλλική έκδοση του Architectural Digest, μία από τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες στον χώρο του ντιζάιν το 2011. Σύμφωνα με τους κανόνες του μάρκετινγκ, influencer είναι σήμερα εκείνος και εκείνη που έχει τη δύναμη να επηρεάσει τις καταναλωτικές αποφάσεις των άλλων λόγω εμπειρίας, θέσης, αλλά και της σχέσης που χτίζει με τους «πολίτες» του κυβερνοχώρου. Σημαντικό κομμάτι κατέχουν οι λεγόμενοι «micro-influencers» (10.000 μέχρι 200.000 ακόλουθοι), οι οποίοι έχουν ένα ιδιαίτερα αφοσιωμένο κοινό.

 


Η Ελληνίδα μπλόγκερ Ευαγγελία Σμυρνιωτάκη, γνωστή στο διαδίκτυο ως Style Heroine. © Haris Farsarakis

 

Από χόμπι επάγγελμα

«Όταν ξεκίνησα, το 2006, είχαν μόλις ξεκινήσει τα μπλογκ, η λογική των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν υπήρχε όπως σήμερα. Δουλεύοντας σε ένα ψηφιακό περιβάλλον, έβλεπα μέρα με τη μέρα ότι με παρακολουθούσαν όλο και περισσότεροι. Ξαφνικά έχεις ένα μέσο στο οποίο πρέπει να είσαι προσεκτικός, γιατί έχεις μια επιρροή. Κάτι που ξεκίνησε ως διασκέδαση και χόμπι είναι τώρα δουλειά», λέει στο «Κ» ο διεθνής Έλληνας influencer. «Οι εταιρείες πάντα είχαν “πρόσωπα”, όπως ηθοποιούς. Σήμερα τα πρόσωπα αυτά είναι οι μπλόγκερ, μεταξύ άλλων. Η διαφορά είναι στην ακεραιότητα. Σέβομαι πάρα πολύ το κοινό μου, την άποψή μου αλλά και τους διαφημιζομένους».

Για το κλείσιμο συμφωνιών στο εξωτερικό, ο Βογιατζής συνεργάζεται με διεθνή εταιρεία ατζέντηδων, οι οποίοι ασχολούνται με το επιχειρηματικό κομμάτι, ενώ εκείνος κρατάει το δημιουργικό. «Κάποια brands έχουν πάει σε άλλο επίπεδο, τους ενδιαφέρει το πρεστίζ που θα συλλέξουν από ένα ψηφιακό “περιβάλλον”», συμπληρώνει.

Νέο «περιεχόμενο»

Η σύνδεση της καθημερινότητας με την τεχνολογία, η ταχύτητα της επικοινωνίας και η όρεξη για ένα καινούργιο είδος storytelling (αφήγησης), που υπόσχεται περισσότερη αυθεντικότητα από μια «συστημική» διαφήμιση και μια πιο προσωπική προσέγγιση από τη δημοσιογραφική γραφή, οδήγησαν σε ένα νέο «περιεχόμενο» (content), που διοχετεύεται σήμερα από το (κυρίαρχο) Ιnstagram, το YouTube, αλλά και τα μπλογκ. Στον χώρο της μόδας, π.χ., η νέα εποχή άρχισε πριν από λίγα χρόνια, όταν νεαροί μπλόγκερ -που είχαν ήδη κάνει την παρουσία τους αισθητή στον «δρόμο», καθώς οι φωτογράφοι κατέγραφαν το ιδιαίτερο street style τους- σταμάτησαν να κυνηγούν μια πρόσκληση για μια επίδειξη και άρχισαν να παίρνουν την πολυπόθητη θέση των fashion editors σε σημαντικά ντεφιλέ. Η Αμερικανίδα Tavi Gevinson έγινε γνωστή για το μπλογκ της Style Rookie, στην ηλικία των 12, ενώ ο Φιλιππινέζος Bryanboy δυσκολεύτηκε να πιστέψει ότι ο σχεδιαστής Μαρκ Τζέικομπς είχε δώσει το όνομά του σε μια τσάντα και επιπλέον τον καλούσε να παρακολουθήσει ένα σόου του από την πρώτη σειρά.

 


Κώστας Βογιατζής © Ηλίας Ντζοϊδος

 

Τα δώρα από εταιρείες είναι σήμερα μια πραγματικότητα για πολλούς μπλόγκερ και Instagrammers, ενώ όλο και περισσότεροι πληρώνονται με κάποιον τρόπο για την προβολή που κάνουν στα brands. Τα έσοδα έρχονται από ειδικές εμφανίσεις και καμπάνιες, αλλά και από ποσοστά πωλήσεων που γίνονται μέσω των μπλογκ τους, μεταξύ άλλων. Η επιτυχία οδηγεί κάποιους influencers να δημιουργήσουν τις δικές τους επιχειρήσεις σε «φυσικούς», εκτός διαδικτύου, χώρους, ενώ ιδρύονται και εταιρείες που εστιάζουν στην ανάπτυξη «περιεχομένου» και στην προώθηση των νέων διαδικτυακών ταλέντων. Η συντριπτική πλειονότητα των influencers παγκοσμίως είναι γένους θηλυκού, γεγονός που δικαιολογεί την έκρηξη συνεργειών στον χώρο της μόδας και της ομορφιάς.

Σύμφωνα με έρευνα των Hootsuite και των We are Social, που δημοσιεύτηκε το 2017, πάνω από 3.028 δισ. άνθρωποι χρησιμοποιούν σήμερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η 25χρονη ηθοποιός-τραγουδίστρια Σελίνα Γκόμεζ, με 138 εκατ. ακολούθους στο Instagram, θεωρείται από τη Hopper HQ Rich List η πιο καλοπληρωμένη σελέμπριτι του instagram, καθώς υπολογίζεται ότι η κάθε της ανάρτηση μπορεί να της αποφέρει μέχρι και 550.000 δολάρια. Η 31χρονη Ιταλίδα μπλόγκερ και νυν σχεδιάστρια μόδας Κιάρα Φεράνι, από την άλλη, είναι ένα καθαρόαιμο διαδικτυακό success story. Έχει σήμερα 13 εκατ. followers στο Instagram, ενώ ο δύο μηνών γιος της είναι και αυτός με τη σειρά του μια γνώριμη διαδικτυακή φιγούρα. Η Φεράνι, που ζει πλέον στις ΗΠΑ, ξεκίνησε το μπλογκ της The Blonde Salad το 2009, ενώ το 2015 το Harvard Business School της αφιέρωσε ένα case study, υπολογίζοντας ότι την προηγούμενη χρονιά είχε κερδίσει περί τα 10 εκατ. δολάρια από διάφορα πρότζεκτ. Στη «μικρή» αγορά της Ελλάδας, επιδραστικές προσωπικότητες όπως η Ελένη Μενεγάκη και ο Σάκης Ρουβάς, με 864.000 και 770.000 ακολούθους στο Instagram αντίστοιχα, ενώνουν προσωπικές (συχνά «προστατευμένες») με επαγγελματικές στιγμές στους δικούς τους λογαριασμούς.

 


Η Ιταλίδα Κιάρα Φεράνι έχει σήμερα 13 εκατ. ακολούθους στο Instagram και πολλές συνεργασίες με διεθνείς οίκους. © Ernesto Ruscio / Getty Images / Ideal Image

 

Ηρωίδα του στυλ

Πριν από λίγες ημέρες, η Ευαγγελία Σμυρνιωτάκη, γνωστή ως Style Heroine, αποκάλυψε το τελευταίο της πρότζεκτ, ένα κραγιόν που ανέπτυξε σε συνεργασία με τον γαλλικό οίκο μακιγιάζ La Bouche Rouge. Μέσω του αγγλόφωνου μπλογκ της η Ελληνίδα fashion blogger έχει αποκτήσει ποιοτική παρουσία στη διεθνή σκηνή, συνεργάζεται με «γίγαντες» όπως η Chanel, ο Valentino, ο Balenciaga και ο Jimmy Choo, ενώ έχει σχεδιάσει και μια (capsule) συλλογή για τη νορβηγική μάρκα Tom Wood. Πώς ξεχώρισε η Style Heroine στην παγκόσμια «μπλογκοθάλασσα»; «Πιστεύω ότι οφείλεται στη συνέπεια του να αναπτύσσω και να δημοσιεύω επαγγελματικά editorials στην ιστοσελίδα μου. Κάθε εικόνα είναι το αποτέλεσμα τεράστιας προσπάθειας, μιας ειδικής δημιουργικής κατεύθυνσης και υψηλής ποιότητας φωτογραφίας», λέει η Σμυρνιωτάκη στο «Κ». «Είναι όλα αυτά που χρειάζονται για να γεμίσουν την κοινότητά μου με συναισθήματα και να τους κάνουμε να χαμογελούν περισσότερο. Είμαστε όλοι ταξιδιώτες του μυαλού, ακόμα και σε δύσκολους καιρούς».

Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να έχουν οι εταιρείες από τις όμορφες εικόνες που μοιράζονται τα κορίτσια της διπλανής «κάμερας» με το πιστό κοινό τους; To 2016, μια ομάδα από Ελληνίδες και διεθνείς μπλόγκερ έζησαν ένα ταξίδι-εμπειρία στη Σαντορίνη. Ήταν η πρώτη φορά που η Ιntimissimi καλούσε μπλόγκερ σε ένα τέτοιου είδους πρότζεκτ και η νησιώτικη δράση «άγγιξε» εκατομμύρια χρήστες στο Instagram μέσω των ειδικών hashtags. «Η απήχηση ήταν τεράστια, έγινε hot trend στο Instagram όλο το τριήμερο και η συλλογή εκτοξεύτηκε στα καταστήματα. Από την πρώτη κιόλας ημέρα πήγαιναν οι πελάτισσες σε καταστήματα και τη ζητούσαν», λέει στο «Κ» η Τζίνα Κωνσταντοπούλου, διευθύντρια επικοινωνίας της Calin, η οποία εκπροσωπεί την Intimissimi στην Ελλάδα ως master franchisee.

Φέτος, πέντε Ελληνίδες μπλόγκερ και influencers ταξίδεψαν στη Μάνη για την ψηφιακή καμπάνια της καλοκαιρινής συλλογής της Calzedonia, ένα ακόμα brand που ανήκει στο portfolio της Calin. «Για μας λειτουργεί ως συμπληρωματικό μέσο, δεν έχει αντικαταστήσει τη
διαφήμιση σε περιοδικά ή σε κανάλια. Οι influencers είναι ένας τρόπος να ακολουθήσουμε την τάση της εποχής. Όμως, πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο και μέσα από τις μετρήσεις να βλέπεις τι είναι αποδοτικό», συμπληρώνει η κ. Κωνσταντοπούλου.

Σήμερα, ονόματα όπως οι Louis Vuitton και Dior παραδέχονται ότι συνάπτουν συμφωνίες με influencers, ενώ στις ΗΠΑ το Instagram ζητά από τους χρήστες του να το προσδιορίζουν όταν μια ανάρτησή τους είναι αποτέλεσμα επαγγελματικής συνεργασίας με κάποια εταιρεία. Συγχρόνως, πρόσφατες αλλαγές σε σχέση με την πρόσβαση τρίτων σε στοιχεία του Facebook και του Instagram, μεταξύ άλλων, δημιουργούν περιπλοκές σε πλατφόρμες που αποφέρουν κέρδη στους influencers. Τα δεδομένα στον χώρο αλλάζουν καθημερινά, ενώ δεν λείπουν και τα θέματα δεοντολογίας, όπως στις περιπτώσεις εκείνων που «αγοράζουν» ψεύτικους ακολούθους για να «φουσκώνουν» την επιρροή τους. Το ερώτημα ποιος είναι «πραγματικός» influencer τίθεται συνεχώς. 

 


Η σέλφι μας μετράει: Η Νικολέττα Ράλλη και η Μαρία Παπαγεωργίου σε στιγμιότυπο από το χτίσιμο της ψηφιακής καμπάνιας της Calzedonia στη Μάνη. 

 

«Μπορείς να ζήσεις από αυτό»

Την περασμένη Κυριακή, η Mikri Ollandeza, κατά κόσμον Δανάη Γεωργαντά, με ημιμόνιμη φούξια βαφή, έδινε συμβουλές για την καλοκαιρινή γκαρνταρόμπα στο κανάλι της στο YouTube. Είναι το εβδομαδιαίο ραντεβού της με τους 226.000 subscribers (συνδρομητές) της, βασικό μέρος της καριέρας της στο ίντερνετ, την οποία αναπτύσσει με τον σύντροφό της, Δημήτρη Σαραντόπουλο.

«Μπορείς να ζήσεις από αυτό», λέει στο «Κ» η 28χρονη YouTuber για τα εισοδήματα που δηλώνει ως ελεύθερος επαγγελματίας. Τη Γεωργαντά, η οποία συνεργάζεται με brand μόδας και ομορφιάς, αλλά και με εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ακολουθούν κατά σειρά ηλικιακές κατηγορίες γυναικών 18-24, 13-17 και 25-31.

Για να γίνει κάποιος συνεργάτης του YouTube, πρέπει να τηρεί κάποιες προϋποθέσεις, όπως να έχει 1.000 συνδρομητές συνολικά και 4.000 ώρες παρακολούθησης το τελευταίο 12μηνο. Τα έσοδα για τους συνεργάτες έρχονται από τις προβολές διαφημίσεων - μία από τις κυριότερες μετρήσεις για τη διαφημιστική χρέωση, το CPM π.χ., υπολογίζει το κόστος για κάθε 1.000 προβολές. Λόγω μεγέθους, η ελληνικά αγορά «υστερεί» σε προβολές, ενώ πληρωμές γίνονται και μέσω χορηγιών.

Το κανάλι της Γεωργαντά ανήκει στην κατηγορία «λάιφσταϊλ». «Όλο αυτό βγαίνει φυσικά και εύκολα, υπάρχουν κάποια όρια, τις μεγάλες χαρές ή λύπες δεν τις μοιραζόμαστε. Σκεφτόμαστε τι μπορούμε να πούμε σε κάποιον που δεν μας γνωρίζει, με θετικές εικόνες. Στον κόσμο αρέσει να κρίνει και είναι δύσκολο αν τα δίνεις όλα», συμπληρώνει η Mikri Ollandeza, πρώην υπάλληλος σε κατάστημα και με εμφάνιση σε εκπομπή ριάλιτι πριν από κάποια χρόνια.

Η Γεωργαντά και ο Σαραντόπουλος έχουν επενδύσει σε δύο κάμερες 4Κ, μία πιο μικρή για τα vlog (μπλογκ σε μορφή βίντεο) και ένα drone, εξοπλισμό που ενισχύει την ποιότητα της δουλειάς τους. Οι ζωές των άλλων παρακολουθούνται σήμερα εν γνώσει τους. Ποιος ενδιαφέρεται; «Το γεγονός ότι είμαι άβαφη, με πιτζάμες, είναι κάτι που έχει λείψει στις γυναίκες, γιατί η τηλεόραση, π.χ., είναι αψεγάδιαστη και ο κόσμος ψάχνει κάτι πιο φυσικό. Αυτό πιστεύω ότι τους τράβηξε αρχικά. Είμαστε συνεπείς και αγαπάμε αυτό που κάνουμε», λέει η Mikri Ollandeza. «Είναι ένα φρέσκο επάγγελμα και είμαστε πρώτη γενιά. Δεν ξέρω τι μας περιμένει όταν θα ’ρθει η ώρα που θα μας βαρεθούν ή θα το βαρεθούμε εμείς». ■

 

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ