Μεταξύ 14 και 18 ετών ένα στα 3 Ι.Χ. που κυκλοφορούν στην Ελλάδα

Μεταξύ 14 και 18 ετών ένα στα 3 Ι.Χ. που κυκλοφορούν στην Ελλάδα

2' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εναν από τους πλέον γηρασμένους στόλους αυτοκινήτων σε όλες τις κατηγορίες –επιβατικά, ελαφρά φορτηγά και λεωφορεία– έχει η Ελλάδα, με επιβλαβείς συνέπειες για το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία, αλλά ακόμη και για την τσέπη των ιδιοκτητών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (European Automobile Manufacturers Association – ACEA) η μέση ηλικία των επιβατικών στην Ελλάδα το 2015 ήταν 13,5 χρόνια, ενώ το 2017, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), η μέση ηλικία των επιβατικών που κυκλοφορούν στη χώρα έχει αυξηθεί στα 15,4 χρόνια.

Η ηλικία αυτή απέχει σημαντικά από τον μέσο όρο στην Ευρώπη (10,7 χρόνια το 2015), ενώ πιο γηρασμένους στόλους Ι.Χ. από αυτόν της Ελλάδας συναντάμε μόνο σε κάποιες από τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ (όπως η Πολωνία με μέση ηλικία τα 17,2 έτη και η Λιθουανία με 16,7 έτη). Η μέση ηλικία των ελαφρών φορτηγών στην Ελλάδα ήταν το 2015 16,8 έτη, η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, ενώ η μέση ηλικία των φορτηγών και των λεωφορείων ήταν το 2015 18,7 έτη, επίσης η μεγαλύτερη στην Ευρώπη.

Η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά κυκλοφορούντων επιβατικών στην κατηγορία Euro 3 (αυτοκίνητα δηλαδή που έχουν κατασκευαστεί την περίοδο 2000-2004), καθώς αποτελούν το 27,9% του στόλου, σε σχέση με τα Euro 6, που καταλαμβάνουν ποσοστό μόλις 3,2%.

Το φαινόμενο, βεβαίως, οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην οικονομική κρίση, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων αδυνατούν να προβούν στην αντικατάστασή τους, αλλά και στην έλλειψη κινήτρων για την αγορά νέων Ι.Χ. και αντικινήτρων για τη μη χρήση παλαιών επιβατικών. Ανεπαρκείς είναι επίσης οι έλεγχοι στην εισαγωγή μεταχειρισμένων από το εξωτερικό αυτοκινήτων.

Μεταξύ 14 και 18 ετών ένα στα 3 Ι.Χ. που κυκλοφορούν στην Ελλάδα-1

Ο ΣΕΑΑ προτείνει σειρά μέτρων προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των παλαιών αυτοκινήτων, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου το περιβάλλον είναι ήδη επιβαρυμένο. Αυτά είναι:

• Αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου (μονά-ζυγά κ.λπ.) με sticker (αυτοκόλλητο που θα επικολλάται στο αυτοκίνητο και θα ανιχνεύεται με κάμερες) ελεύθερης εισόδου στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας κόστους ανάλογου της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου (π.χ. από 20 ευρώ για τα πιο καινούργια έως 70 ευρώ για τα πολύ παλαιά ετησίως). Ανάλογα μέτρα εφαρμόζονται ήδη στο Μιλάνο, στο Λονδίνο, στο Παλέρμο.

• Κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, ανάλογα με την ηλικία των ελαφρών οχημάτων, με λογική επιβάρυνση για τα μεσαίας ηλικίας (10-15 ετών), αλλά και αποτρεπτικά για τα υπέργηρα οχήματα (ηλικίας 20 ετών και άνω).

• Αυστηροί τεχνικοί έλεγχοι στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και παροχή όλων των πληροφοριών του ιστορικού τους, ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής που λόγω της κρίσης έχει καταστεί πιο εύπιστος.

• Ελεγχοι για τυχόν παράτυπες επισκευές, χωρίς εγγύηση. Ελεγχοι στον δρόμο για αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, έχουν χαλασμένα εξαρτήματα (ελαστικά, φώτα κ.λπ.).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή