ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Βουτώντας στην ανθρώπινη μορφή

ΜΑΡΩ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Στην έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά μια ομάδα αυτοπροσωπογραφιών του καλλιτέχνη που δημιουργήθηκαν πρόσφατα στο Παρίσι.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

O κατάλογος της έκθεσης «George Condo at Cycladic» μοιάζει με έναν παλιό φάκελο, από εκείνους που αγοράζαμε κάποτε στα νησιά για να στείλουμε τα νέα των διακοπών μας. Αυτό το γραφιστικό εύρημα ήταν επιλογή του καλλιτέχνη, όπως και η ιδέα να υπάρχει στο εξώφυλλο, αντί για κάποιο δικό του έργο μια «καρτποσταλική» φωτογραφία από τις Κυκλάδες. Δεν είναι το φολκλόρ αυτό που υπονοείται, όπως μας είπε ο ίδιος. Είναι η συγκίνηση για τη συνάντηση με έναν τόπο που τον γνώριζε μόνον από τις Ειδήσεις, και δη τις κακές –οικονομική κρίση, αναταραχές–, μέχρι τη στιγμή που τον συνάντησε από κοντά. Και γοητεύτηκε.

«Περπατώντας στην Αθήνα άρχισα να καταλαβαίνω τι σημαίνει να ζεις σε μια πόλη που διαπνέεται από έναν αρχαίο πολιτισμό», είπε. «Σκέφτηκα πόσος είναι ο πλούτος αυτής της κουλτούρας που έχετε κληρονομήσει μολονότι τώρα ζείτε σε μια δύσκολη εποχή. Αν όμως εξισορροπηθούν αυτά τα δύο αντίθετα στοιχεία, τότε θα δημιουργηθεί ειρήνη. Αυτός ακριβώς είναι ο σκοπός της τέχνης, να ενσωματώνει τις αντιφάσεις της ζωής. Αν οι καλλιτέχνες κατορθώσουμε να κάνουμε αυτήν τη σύνθεση με τρόπο απλό και κατανοητό για όλους, αν στήσουμε απέναντι από τους θεατές μας έναν καθρέφτη για να μπορέσουν να ξαναδούν τον εαυτό τους, τότε αυτόματα θα αισθανθούν συμπάθεια και για τους άλλους, για ολόκληρη την ανθρωπότητα».

Ο Τζορτζ Κόντο είναι ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Αμερικανούς καλλιτέχνες –ζωγράφος και γλύπτης– και η δουλειά του παρουσιάζεται σε μερικά από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Υπήρξε μέλος μιας γενιάς και μιας εμβληματικής παρέας –μαζί με τον Μπασκιά, τον Χάρινγκ, τον Κουνς– που έφερε τα πάνω κάτω στην αμερικανική αναπαραστατική ζωγραφική της δεκαετίας του ’80 δίνοντάς της νέα ώθηση. Στην Ελλάδα εκθέτει για πρώτη φορά, και η ατομική έκθεσή του, που σήμερα εγκαινιάζεται στο Μέγαρο Σταθάτου, αποτελεί μια μεγάλη επιτυχία για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Επιτυχία είναι επίσης το γεγονός ότι ο Κόντο άφησε τη Νέα Υόρκη όπου ζει, πήρε το αεροπλάνο, μολονότι απεχθάνεται τα ταξίδια, και έφτασε στην Αθήνα για να παραστεί στα εγκαίνια και να μιλήσει με τους δημοσιογράφους. Είναι εξαιρετικά συμπαθής. Η σωστή λέξη για να τον περιγράψει κανείς είναι cool, δηλαδή έξυπνος, χαριτωμένος, ευχάριστος. Αν και λάτρης της φιλοσοφίας και της μουσικής, καλλιτέχνης με γνώσεις και λόγο διανοουμένου, που μάλιστα δίδαξε στο Χάρβαρντ επί ένα εξάμηνο με θέμα «Ζωγραφίζοντας τη μνήμη», φαίνεται στο έργο του ότι δεν είναι διόλου σοβαροφανής. Τόσο οι πρόσφατες αυτοπροσωπογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση, όσο και τα πορτρέτα των φίλων του, αλλά και τα γλυπτά κάποιων καθημερινών χαρακτήρων αποτελούν το μέσο για να εισχωρήσουμε στον ανθρώπινο ψυχισμό. Με ποιον τρόπο απεικονίζονται τα συναισθήματα; Πώς φέρνουμε στο φως όσα συμβαίνουν στο μυαλό μας;

Η ζωγραφική του Κόντο καταγράφει τους παραλογισμούς της καθημερινότητας με έναν απόλυτα προσωπικό τρόπο: παρωδώντας και υπερβάλλοντας. Η φρενήρης πραγματικότητα του 21ου αιώνα, αλλά και η γελοιογραφική πλευρά της ζωής συνυπάρχουν στη δουλειά του και συνθέτουν τις μορφές και τις ιστορίες του γκροτέσκου κόσμου του.

​​Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφ. Δούκα 4. Εως 14/10.
Περισσότερες πληροφορίες: www.cycladic.gr.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ