ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Πατάνε γκάζι» οι τράπεζες για την πώληση της SIXT

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αύριο Δευτέρα, κατά πάσα πιθανότητα, μετά και τη σχετική παρουσίαση της Deloitte, αναμένεται να προχωρήσουν οι τράπεζες στην αξιολόγηση των δύο υποψηφίων αγοραστών της εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων Λάιον Ρένταλ Α.Ε., η οποία λειτουργεί υπό το εμπορικό σήμα της SIXT. Εφόσον γίνει η επιλογή του προτιμητέου επενδυτή, θα ξεκινήσει περίοδος αποκλειστικών διαπραγματεύσεων, οι οποίες όμως είναι σύνθετες καθώς περιλαμβάνουν τις πιστώτριες τράπεζες, τον όμιλο Βασίλη Θεοχάρακη, που είναι ο βασικός μέτοχος της Λάιον Ρένταλ και, βέβαια, τη γερμανική SIXT GmbH & Co, η οποία είναι η δικαιοπάροχος του σήματος SIXT.

Η πώληση της SIXT αποτελεί μέρος της ευρύτερης διαδικασίας διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων εταιρειών συμφερόντων του επιχειρηματία που αθροιστικά ανέρχονταν πέρυσι τέτοια εποχή στα 303,76 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της κοινής επιτροπής διαχείρισης τέτοιων πιστώσεων των ελληνικών τραπεζών και τα οποία έχουν πλέον προσεγγίσει τα 325 εκατ., σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες από τις τράπεζες. Διευκρινίζεται πως το ποσό αυτό αφορά τις εταιρείες στις οποίες τον έλεγχο ασκεί ο επιχειρηματίας, αλλά και διακεκριμένος ζωγράφος, Β. Θεοχαράκης και όχι τις εταιρείες Νικ. Ι Θεοχαράκης Α.Ε. και Θεοχαράκης Α.Ε., που ανήκουν στα συμφέροντα του ανιψιού του Τάκη Θεοχαράκη, ο οποίος έχει αναλάβει τη διοίκησή τους από το 2013.

Με δεδομένο πως οι υποψήφιοι αγοραστές της SIXT δεν προτίθενται να αναλάβουν το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας –περί τα 103 εκατ.– αλλά μόνο μέρος αυτών, καθίσταται σαφές πως το ποσοστό ανάκτησης των τραπεζών από το σύνολο της έκθεσης τους (325 εκατ.) στον όμιλο του κ. Βασίλη Θεοχαράκη θα είναι χαμηλό. Πόσο χαμηλό; Κοντά στο 25% με 30% στην καλύτερη περίπτωση, αναφέρουν τραπεζικές πηγές στην «Κ». Ειδικότερα εκτιμάται πως θα μπορούσαν να ανακτήσουν περί τα 100 εκατ. ευρώ με ένα μέρος αυτών να αποτελεί το τμήμα του απομειωμένου δανείου της SIXT που θα αναλάβει και θα εξυπηρετεί ο νέος επενδυτής και το υπόλοιπο την αξία των ακινήτων που ο επιχειρηματίας έχει συμφωνήσει να μεταβιβάσει στις τράπεζες στο πλαίσιο της ευρύτερης αναδιάρθρωσης του δανεισμού. Η λύση της συναινετικής διαχείρισης της υπόθεσης, μεταξύ επιχειρηματία και των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, με leader την Alpha Bank, που έχει και τη μεγαλύτερη έκθεση, επιλέχτηκε ύστερα και από εκτίμηση της Deloitte, η οποία κατέδειξε πως σε περίπτωση βίαιης ρευστοποίησης το ποσοστό ανάκτησης των τραπεζικών δανείων θα ήταν χαμηλότερο έως και υποδιπλάσιο. Και αυτό διότι, εκτός των άλλων, ελλοχεύει ο κίνδυνος η SIXT GmbH & Co να αποσύρει την εμπιστοσύνη της από τη Λάιον Ρένταλ απομειώνοντας καταλυτικά την αξία της και τα ακίνητα να μην περιέλθουν ελεύθερα βαρών στις τράπεζες. Επιπλέον η χρονική διάρκεια υλοποίησης μιας τέτοιας επιλογής θα ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη της ακολουθούμενης, εκτιμούν κύκλοι της αγοράς.

Οι δύο προεπιλεγέντες υποψήφιοι επενδυτές για την SIXT είναι η Μοτοδυναμική, συμφερόντων του ομίλου Οδ. Κυριακόπουλου, και ο όμιλος επιχειρήσεων Μανδύλα, που ελέγχει τις Kosmocar και Karenta. Οι σχέσεις τους με γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων, του πρώτου με την Porsche και του δεύτερου με τη Volkswagen, αποτέλεσαν άλλωστε έναν από τους λόγους που προκρίθηκαν καθώς εκτιμάται ότι διευκολύνουν τις αποφάσεις της επίσης γερμανικής SIXT GmbH & Co. Επιπλέον, η τελευταία φέρεται να μην ήθελε επενδυτή που διαχειρίζεται ήδη άλλο σήμα, καθώς θα υπήρχε ο κίνδυνος συρρίκνωσης της εμπορικής ονομασίας της SIXT στην Ελλάδα, ούτε επενδυτικό κεφάλαιο, αφού αυτό θα σήμαινε νέα διαδικασία πώλησης στο μέλλον με δεδομένο ότι ο τυπικός επενδυτικός ορίζοντας των funds είναι τρία με πέντε χρόνια.

Πριν όμως δώσει τις τελικές «ευλογίες» της η SIXT GmbH & Co θα πρέπει τράπεζες και επενδυτής να συμφωνήσουν στο ποσοστό των τραπεζικών υποχρεώσεων που θα αναλάβει. Και αυτό είναι μια διαδικασία δύσκολη από μόνη της, καθώς οι πληροφορίες θέλουν τις αρχικές ανεπίσημες βολιδοσκοπήσεις των αγοραστών κάτω από το 30%. Απομείωση που στηρίζεται στην εκτίμηση πως η πραγματική αξία του στόλου των ενοικιαζόμενων οχημάτων της Λάιον Ρένταλ Α.Ε. είναι χαμηλότερη της θεωρητικής, εξαιτίας ηλικίας και εύρους συντήρησης. «Οι τράπεζες και ο όμιλος Βασίλη Θεοχαράκη έχουν αμφότεροι αποδείξει τη διάθεσή τους να προχωρήσουν και να κλείσουν τόσο το ζήτημα της SIXT όσο και του ευρύτερου δανεισμού του ομίλου, πλην όμως υπάρχουν πάντοτε σε αυτές τις υποθέσεις απρόβλεπτα θέματα που ανακύπτουν τα οποία μπορούν και έχουν ήδη καθυστερήσει την ολοκλήρωση της διαδικασίας», εξηγεί στην «Κ» πηγή με άμεση γνώση των εξελίξεων. Αλλά οι καθυστερήσεις είναι ζημία τόσο για την αποτίμηση της SIXT και την εμπορική της θέση στην αγορά όσο και για τις τράπεζες που επωμίζονται τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια.

Το πιθανό εμπόδιο και οι θυγατρικές

Ενα επιπλέον ζήτημα που μπορεί να περιπλέξει τη διαδικασία είναι το γεγονός πως ο όμιλος Βασίλη Θεοχαράκη εμφανίζεται να διαπραγματεύεται την παραμονή του με ένα μειοψηφικό ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής SIXT, το ύψος του οποίου ούτε έχει ακόμα αποσαφηνιστεί ούτε έχει λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις από τους άμεσα εμπλεκομένους. Ούτε έχει ξεκαθαρίσει το μοντέλο αυτής της συμμετοχής, αφού στη Λάιον Ρένταλ ο επιχειρηματίας ελέγχει περί το 65% και υπάρχουν και άλλοι μέτοχοι μειοψηφίας. Διαρρέεται, πάντως, πως η συμμετοχή αυτή είναι επιθυμητή για λόγους «επιχειρηματικής συνέχειας» από τη γερμανική δικαιοπάροχο, χωρίς όμως να επιβεβαιώνεται κάτι τέτοιο επίσημα από αυτήν. Καθίσταται σαφές πως θα χρειαστούν ακόμα τουλάχιστον δύο με τρεις μήνες για να κλείσει η υπόθεση και αυτά υπό το βέλτιστο σενάριο, εκτιμούν νομικές πηγές με τις οποίες επικοινώνησε η «Κ». Στην καθαρά υποθετική περίπτωση που ο επενδυτής αναλάμβανε το 40% των δανείων της Λάιον Ρένταλ, αυτό θα σήμαινε για τις τράπεζες πως θα ενέγραφαν αυτό το ποσό (40 εκατ.) στα εξυπηρετούμενα δάνεια. Σε άλλα 50 εκατ. ευρώ ανέρχεται η αξία των ακινήτων που ο όμιλος Β. Θεοχαράκη προτίθεται να εισφέρει στις τράπεζες. Πρόκειται για ιδιόκτητα ακίνητα των εταιρειών συμφερόντων Β. Θεοχαράκη που εκτιμήθηκαν πρόσφατα από τη Savills για λογαριασμό των τραπεζών και αποτιμήθηκαν στα επίπεδα των 50 εκατ., ενώ περί τα 8 εκατ. επιπλέον φέρεται να έχει εγγραφεί η αξία ακινήτων της Τεοδομή.

Πρέπει να διευκρινιστεί πως οι επιχειρήσεις του κ. Βασίλη Θεοχαράκη που βαρύνονται με μη εξυπηρετούμενα δάνεια της τάξεως των 325 εκατ. ευρώ, δεν περιλαμβάνουν τις επενδύσεις του επιχειρηματία στις κλινικές ούτε αυτές στον ασφαλιστικό κλάδο ή τρίτες δραστηριότητες όπως ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Επιπλέον, δεν περιλαμβάνουν ούτε την ΤΕΟΡΕΝ που δραστηριοποιείται στην εμπορία των αυτοκινήτων Renault. Περιλαμβάνουν όμως τη Λάιον Ρένταλ αλλά και τη Λάιον Ελλάς και άλλες θυγατρικές ή συνδεδεμένες εταιρείες με την Λάιον Ελλάς όπως η Τεοδομή, τεχνική εταιρεία που ως επί το πλείστον συνδέθηκε με την κατασκευή ακίνητων του ομίλου.

Επίσης, όπως έχει ήδη επισημανθεί, ο όμιλος του κ. Βασίλη Θεοχαράκη δεν συνδέεται με οποιονδήποτε τρόπο με τις εταιρείες του κ. Νίκου Θεοχαράκη, Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε. και Θεοχαράκης Α.Ε. Σε αυτές βασικός μέτοχος και επικεφαλής είναι ο κ. Τάκης Θεοχαράκης με βασική δραστηριότητα την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Nissan αλλά και τις εξωλέμβιες μηχανές θαλάσσης Suzuki και την αντιπροσωπεία αγροτικών μηχανημάτων και ελαστικών όπως τα Yokohama. Οι εταιρείες αυτές εξυπηρετούν κανονικά τις τραπεζικές τους υποχρεώσεις και στην τελευταία χρήση εμφανίζουν αθροιστικό κύκλο εργασιών της τάξεως των 160 εκατ. ευρώ από 60 εκατ. πριν από τέσσερα χρόνια ενώ είναι κερδοφόρες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ