ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προστιθέμενη αξία στην αγορά του Rent a Car από την ανάπτυξη του τουρισμού

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Ο κύκλος εργασιών του κλάδου το 2016 ήταν περί τα 590 εκατ. ευρώ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η ελληνική αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων προσελκύει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο λόγω της μεγάλης ανάπτυξης του τουρισμού όσο και επειδή διαφαινόμενες προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας διαμορφώνουν μια ευοίωνη εικόνα και για τις μακροχρόνιες μισθώσεις οχημάτων από επιχειρήσεις και επαγγελματίες. Ομως, ο ανταγωνισμός είναι εντονότατος και η παρουσία μεγάλων αναγνωρίσιμων πολυεθνικών σημάτων κυρίαρχη. Οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες ελέγχουν περί το 40% της αγοράς. Το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς ενοικίασης αυτοκινήτων, μακροχρόνιες και βραχυχρόνιες (ή τουριστικές), εκτιμάται πως διαμορφώθηκε στα 631,8 εκατ. ευρώ το 2016 εάν συνυπολογιστούν και οι πολύ μικροί τοπικοί παίκτες. Αλλες εκτιμήσεις, που περιλαμβάνουν μόνον τις «συντεταγμένες» εταιρείες, υπολογίζουν πως ο κύκλος εργασιών του 2016 ήταν περί τα 590 εκατ. ευρώ. Επτά χρόνια νωρίτερα, ο κύκλος εργασιών αυτής της αγοράς ήταν στα 778,8 εκατ. ευρώ. Το δε χαμηλό της περιόδου 2009-2016 σημειώθηκε το 2013 στα 530,1 εκατ. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την κλαδική μελέτη «Ενοικίαση αυτοκινήτων», που εκπόνησε πρόσφατα η ΣΤΟΧΑΣΙΣ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων Α.Ε.

Η αγορά έχει δύο κλάδους, τις βραχυχρόνιες και τις μακροχρόνιες μισθώσεις αυτοκινήτων. Οι μακροχρόνιες μισθώσεις, ως επί το πλείστον εταιρικοί στόλοι, είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς. Ομως η αγορά των εταιρικών μισθώσεων αυτοκινήτων υπέστη σημαντικότατες απώλειες από την κρίση από τις πρώτες κιόλας στιγμές της. Η πτώση αυτή ήταν το αποτέλεσμα της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, που ανάγκασε την πλειονότητα σχεδόν των εταιρειών - πελατών να προβεί σε περικοπή των λειτουργικών εξόδων, συμπεριλαμβανομένων και των εταιρικών στόλων. Ως χαριστική βολή ήρθε και η φορολόγηση της παροχής εταιρικού αυτοκινήτου στα στελέχη ως εισόδημα, λειτουργώντας ως αντικίνητρο στις μακροχρόνιες μισθώσεις. Αλλά η εικόνα μεταβάλλεται σταδιακά τα τελευταία έτη και μαζί της και το επενδυτικό ενδιαφέρον.

H πρόσφατη εξαγορά της Avis Hellas (που ελέγχει τα σήματα Avis, Budget και Payless) από την Avis Europe Holdings, μία εταιρεία του τουρκικού ομίλου Otokoc, και η προσφορά που προηγήθηκε από το κοινοπρακτικό σχήμα Lyralia, των ελληνικών Olympia Group και Virtus International Partners μαζί με άλλους Ελληνες επιχειρηματίες, αποτίμησε την εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων στα 320 εκατ. ευρώ. Στην Ελλάδα δεσπόζει η Hertz-Autohellas που είναι εισηγμένη και έχει ανάλογη κεφαλαιοποίηση. Η Autohellas, συμφερόντων του ομίλου Βασιλάκη, έκλεισε το 2017 παρουσιάζοντας αύξηση 28,6% στον κύκλο εργασιών σε ενοποιημένο επίπεδο, ο οποίος ανήλθε σε 340,6 εκατ. έναντι 264,8 εκατ. το 2016. Αντίστοιχα τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) παρουσίασαν αύξηση 14,3%, φθάνοντας τα 119,3 εκατ., ενώ τα κέρδη μετά από φόρους (ΕΑΤ) αυξήθηκαν σημαντικά κατά 39,4% και ανήλθαν σε ενοποιημένη βάση στα 31,6 εκατ. από 22,7 εκατ. το 2016.

Ιδιαίτερα υπολογίσιμη δύναμη βέβαια είναι και η προαναφερθείσα Avis Hellas που ελέγχει τα σήματα Avis, Budget και Payless αλλά και η υπό αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή SΙΧΤ. Αλλά οι παραπάνω εταιρείες δεν είναι μόνες τους. Επιχειρήσεις που έχουν αξιοσέβαστα ποσοστά ειδικά σε εξειδικευμένους υποκλάδους είναι και η Leaseplan, η Executive Lease, η Europcar, η ALD Automotive και η Avance. Σε μερικές επιμέρους τοπικές αγορές έχουν αναπτυχθεί μικρότερες επιχειρήσεις με μικρούς στόλους της τάξεως των 100-200 αυτοκινήτων, που αν και έχουν έντονη εποχικότητα, ενίοτε καταγράφουν εκεί υψηλότερες πωλήσεις από τους πολυεθνικούς ανταγωνιστές τους, έχοντας διαμορφώσει πολύχρονες σχέσεις εμπιστοσύνης με τους τοπικούς ξενοδόχους.

Συνολικά υπάρχουν καταγεγραμμένες 1.400 επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων στην Ελλάδα με την πλειονότητά τους βέβαια να αφορά μικρές εταιρείες με μονοψήφιο αριθμό στόλου, εκτιμά η ΣΤΟΧΑΣΙΣ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ