ΚΟΣΜΟΣ

«Αποσύνδεση» μέσω εφαρμογής

A.P.

Προσκολλημένος στο smartphone παραμένει αυτός ο άνδρας, σε μουσικό φεστιβάλ του Ντέλαγουερ των ΗΠΑ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΣΑΝ ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ. Στη σύγχρονη ψηφιακή οικονομία, η προσοχή μας έχει αναδειχθεί στο πολυτιμότερο αγαθό.

Εταιρείες υψηλής τεχνολογίας αξιοποιούν έτσι στρατιές ειδικών ψυχολόγων, εντεταλμένων να βρίσκουν νέους τρόπους για να διατηρούν αναπόσπαστη την προσοχή μας. Κάποιοι, όμως, αρχίζουν να αντιστέκονται, όπως εξηγεί σε άρθρο της η εφημερίδα Washington Post.

Μικρός αριθμός ψυχολόγων και πρώην προγραμματιστών της Σίλικον Βάλεϊ έχει σχεδιάσει νέες εφαρμογές οι οποίες επιτρέπουν σε χρήστες έξυπνων κινητών τηλεφώνων και τάμπλετ να ανακτήσουν τον έλεγχο των συσκευών τους. Το κίνημα αυτό έχει αποκτήσει και όνομα: «Ψηφιακή Υγεία».

Τους τελευταίους μήνες, το ιδιότυπο κίνημα σημείωσε δύο σημαντικές νίκες, καθώς οι κολοσσοί Google και Apple ανακοίνωσαν ότι θα εντάξουν ορισμένες από τις εφαρμογές του κινήματος «Ψηφιακή Υγεία» στα λειτουργικά συστήματα OSX και Android, αντίστοιχα. Οι εφαρμογές αυτές θα επιτρέπουν στους χρήστες να καταγράφουν, μεταξύ άλλων, πόσο χρόνο έχουν περάσει στην οθόνη.

«Το σύστημα είναι σχεδιασμένο εναντίον μας, καθώς, όσο περισσότερο χρόνο χρησιμοποιεί κανείς προϊόντα όπως το Facebook ή εκείνα της Google, τόσο μεγαλύτερα είναι τα έσοδα αυτών των εταιρειών. Είναι σαν να παίζεις σκάκι εναντίον μιας εταιρείας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Για κάθε έναν από εμάς, που σχεδιάζει μια τέτοια εφαρμογή, οι εταιρείες έχουν είκοσι ψυχολόγους ερευνητές που προσπαθούν να σας κάνουν να μείνετε λίγη ώρα ακόμη συνδεδεμένος στο παιχνίδι», λέει ο Νικ Φιτς, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Ντιουκ.

Καλύτερη συγκέντρωση

Σε πείραμα που πραγματοποίησε η ομάδα του Φιτς κατέγραψε τις συνήθειες 200 κατόχων έξυπνων κινητών τηλεφώνων. Οι περισσότεροι από τους χρήστες smart phones δέχονταν 65 με 80 ειδοποιήσεις την ημέρα. Οταν η εφαρμογή της ομάδας του Ντιουκ κατήργησε τις ειδοποιήσεις, τα επίπεδα άγχους των χρηστών έξυπνων κινητών τηλεφώνων υποχώρησαν αισθητά και η ικανότητά τους να συγκεντρώνονται βελτιώθηκε.

Η ομάδα του Φιτς δημιούργησε έτσι ειδική εφαρμογή, ικανή να συλλέγει τις ειδοποιήσεις και να τις στέλνει μαζεμένες τρεις φορές την ημέρα, πρωί, μεσημέρι και βράδυ. Οσοι εγκατέστησαν την εφαρμογή ανέφεραν μειωμένα επίπεδα άγχους, υψηλότερη παραγωγικότητα και πιο ευχάριστη εργασιακή ημέρα.

Ο ίδιος ο Φιτς προσπαθεί να αποκοπεί σταδιακά από το Facebook και το Instagram, χρησιμοποιώντας τις εφαρμογές αυτές πολύ σπάνια. Στην προσπάθειά του αυτή, στρατολόγησε την εφαρμογή με το όνομα «Θνησιμότητα», η οποία κάθε φορά που συνδέεται στο Διαδίκτυο του υπενθυμίζει πόσες ημέρες του έμειναν στη ζωή του, σύμφωνα με το προσδόκιμο ζωής της γενιάς του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ